تهران / افتتاح نخستین مرکز توانمندسازی سالمندان در غرب تهران

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش همشهری آنلاین، حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در آیین افتتاح نخستین مرکز توانمندسازی سالمندان تهران(فراهنگ) در منطقه ۲۱ پایتخت گفت: فعالیت‌های مرتبط با حوزه سالمندان را نباید تنها محدود به سلامت تن و جسم آنان کرد. چرا که روح و روان سالمندان در عین فرسودگی […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش همشهری آنلاین، حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در آیین افتتاح نخستین مرکز توانمندسازی سالمندان تهران(فراهنگ) در منطقه ۲۱ پایتخت گفت: فعالیت‌های مرتبط با حوزه سالمندان را نباید تنها محدود به سلامت تن و جسم آنان کرد. چرا که روح و روان سالمندان در عین فرسودگی تن جوان است و بنابراین باید از روان سالمندان در جامعه مراقبت بیشتری کرد. در همین راستا تا پایان سال جاری ۷ مرکز فراهنگ در پایتخت فعالیت خود را آغاز و در سال آینده نیز دیگر مناطق تهران صاحب یک مرکز فراهنگ خواهند شد.
 او  از الزامات جامعه برای تاسیس چنین مراکز و مجموعه‌هایی گفت:《وظیفه ما در شهرداری زیست پذیر کردن شهر و مناسب سازی فرهنگی و اجتماعی آن در کنار توجه به مسایل کالبدی است و در این حوزه تلاش کرده‌ایم با سوق داد بخشی از امکانات و اعتبارات شرایط لازم را برای تحقق این هدف فراهم کنیم. متاسفانه هم اکنون در آستانه ورود به بحران سالمندی در کشور هستیم و باید با تغییر آهنگ در برخی برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم نیازهای سالمندان را تامین و علاوه بر آن از تجربه‌ها  دانش آنان در پیشبرد بهتر امور استفاده کنیم. 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برخی برداشت های نادرست از کارکرد مراکز فراهنگ با تشریح عملکرد این مراکز بیان داشت: برخلاف برخی ادعاها، مراکز فراهنگ مراکز توانبخشی نیستند بلکه، محوریت و ماموریت اصلی این مراکز ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی برای ایجاد حال خوب در سالمندانی است که از مجموعه فراهنگ استفاده می‌کنند. تاکنون برای توانمندسازی سالمندان مراکزی مانند فراهنگ وجود نداشت. مراکزی که در منطقه یک و ۲۱ افتتاح شده یا می‌شوند از مراکزی هستند که تلاش می‌کنیم با بررسی عملکرد آن‌ها نقاط ضعف شناسایی و با تقویت نقاط قوت زمینه را برای ارایه مطلوب‌تر خدمت به سالمندان فراهم کنیم تا به عنوان الگو در سایر استان ها استفاده شود.
همچنین در ادامه مهدی پیرهادی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره فعالیت این مجموعه گفت: 《هفته سلامت فرصتی است که بتوانیم برنامه‌های سلامت محور و نیز سیاست‌هایی که در این حوزه در دستور کار است برای مردم تشریح و تبیین کنیم. مسله سلامت معنوی، روحی و جسمی از موضوعاتی است که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند. توجه به این موضوع سبب پرورش شهروندان سالم‌تر خواهد شد که این موضوع منجر به شکل‌گیری جامعه‌ای فعال‌تر و پویا می‌شود. متاسفانه یکی از مسایلی که جامعه ما به آن دچار شده است بی‌توجهی به مسئله پیشگیری و توانمندسازی شهروندان است. بر این باور هستیم که هر چه در این زمینه تلاش کنیم می توانیم شهروندانی سالم، خانواده‌ای پویا و جامعه‌ای سالم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه جوامع مختلف با چالش سالمندی رو به رو هستند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، اظهار داشت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اقداماتی را در حوزه سالمندان انجام می‌دهند اما مرزی میان نگهداری و توانمند سازی وجود دارد. کار شهرداری از جنس توانمندسازی است تا جامعه دچار بحران نشود. در این حوزه برنامه‌ریزی‌های جدی انجام شده است. امیدواریم در قالب این برنامه ها بتوانیم رضایت شهروندان را از شهرداری افزایش دهیم. 

سالمندان را فراموش نمی‌کنیم
محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ نیز در این مراسم گفت: مرکز فراهنگ ویژه سالمندان شهر درصدد است با مشارکت گروه‌های متخصص در حوزه‌های توانبخشی فیزیکی، روانی، اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی به سالمندان شهر تهران با هدف بازفعال‌سازی آن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی بپردازد. فعالیت اصلی در مرکز توانمندسازی سالمندان؛ رفع چالش‌ها و مشکلات زندگی سالمندان در دنیای مدرن امروزی و فراهم کردن فرصتی برای سالمندان به منظور خارج شدن از منزل و دریافت تحرک ذهنی، اجتماعی و همچنین مراقبت مورد نیاز است. 
پوریافر ادامه داد: سالمند گروهی است که نباید فراموش شود و از این رو، درصدد جذب و توسعه ظرفیت مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در حوزه سالمندان، فرهنگ سازی و آگاه‌سازی اجتماعی به منظور تکریم سالمندان در خانواده و اجتماع، راه اندازی کانون‌های فرهنگی و هنری ویژه سالمندان، بسترسازی برای انتقال تجارب سالمندان، برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های بین نسلی، کارآفرینی و اشتغال زایی سالمندان با تکیه بر ظرفیت‌های قبلی و فعلی آنها و اجرای برنامه‌های ورزشی، بازی‌ها و فعالیت‌های متنوع برای ارتقا وضعیت شناختی و بهبود عملکردهای ذهنی سالمندان هستیم. به گفته او مرکز فراهنگ منطقه ۲۱ در زیبنای ۱۹۰ متر در قالب ۶ اتاق به ارائه برنامه‌های آموزشی، دورهمی‌ها، بازی‌های سالمندی، خدمات سلامت محور، ورزش‌های شناختی و تقویت حافظه، خاطره گویی، برگزاری جشن تولد برای سالمندان، کتابخوانی، شاهنامه خوانی و… می‌پردازد.