رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

امروزه با کاهش قشر جوان و مولد، با مشکل سالمندی مواجه شدیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: امروزه قشر جوان و مولد کاهش یافته و با مشکل اساسی تحت عنوان سالمندی مواجه شده ایم بنابراین لازم است زنگ خطر سالمندی به صدا درآید و هماهنگی های بین بخشی بالایی داشته باشیم.

کورش ساکی در مراسم افتتاحییه کنگره بین المللی مراقبت های تسکینی و حمایتی در سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان که به مدت سه روز درحال برگزاری است، گفت: در جوامع غربی انسان ها به سمت رفاه مطلق و کاهش تمایل زنان به فرزند آوری سوق داده شده اند لذا سالمندی جمعیت به عنوان یک معضل شناخته شده است.

وی تصریح کرد: افزایش جمعیت بالای ۶۰ سال در جهان افزایش یافته است ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به افزایش سالمندان، اندیشیدن تدابیری برای این گروه و برگزاری کنگره های بیشتر در حیطه سالمندان احساس می گردد.

وی اظهارداشت: مراقبت های بهداشتی به دلیل پیری جمعیت، افزایش تعداد سالمندان در اکثر جوامع و عدم توجه کافی به نیاز های پیچیده ایشان موضوع مهم بهداشتی تلقی می گردد.

به گفته وی، بر اساس تخمین اداره سالمندان سازمان جهانی بهداشت سالانه ۵۶.۸ میلیون نفر که ۲۵.۷ میلیون نفر از ایشان در سال آخر زندگی خود به سر می برند به مراقبت تسکینی نیاز دارند. تنها ۱۴ درصد از مددجویان نیازمند مراقبت تسکینی آن را دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عدم آگاهی سیاست گذاران، موانع فرهنگی و اجتماعی و تصورات غلط در مورد مراقبت تسکینی، از جمله موانع دستیابی به مراقبت تسکینی می باشد.

ساکی افزود: حق سلامت یکی از حقوق اساسی بشر می باشد که در بسیاری از قوانین، حقوق بشر بین الملل محترم شمرده شده است بنابراین از دیدگاه حقوق بشر ضرورت ارائه مراقبت تسکینی بسیار ضروری است.

به گفته وی، مراقبت های حمایتی و تسکینی نیز جزئی از نظام سلامت شناخته می شود از این رو همانگونه که گسترش خدمات پیشگیری و درمان در کشور ها وظیفه است، خدمات حمایتی و تسکینی و گسترش آن نیز وظیفه است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت معتقد است مراقبت های حمایتی و تسکینی باید در اولویت برنامه های سلامت عمومی و مدیریت بیماری ها قرار بگیرد.

ساکی اظهار داشت: کشور ها باید با یک سیاست مناسب و چارچوب نظامند، طرحی برای پیاده سازی این خدمات ایجاد و همه گام هایی که با توجه به منابع موجود برای اجرای این طرح منطقی هستند را تضمین نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: به عنوان بخشی از این التزام، کشور ها باید گام هایی در جهت حفظ مردم از درد های غیر ضروری مرتبط با سلامت بردارند و عدم توفیق در اولویت دادن به توسعه خدمات طب تسکینی در میان خدمات درمانی، ناقض حقوق بشر خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان بیان داشت: به جرات می توان گفت بخش مراقبت های تسکینی با کاهش اقدامات درمانی- تشخیصی غیر ضروری و با شناخت بهتر نیاز های بیماران متقاضی طب حمایتی و تسکینی منجر به کاهش هزینه های سلامت در کنار افزایش رضایتمندی بیماران از مراقبت های ارائه شده می گردد.

photo_2023-03-05_11-31-29