افسردگی در بین سالمندان شیوع بیشتری دارد

مدیرگروه روانپزشکی و فلوشیب روانپزشکی اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بیماری هایی مانند افسردگی و یا زوال عقل در بین سالمندان شیوع بیشتری دارد که متاسفانه به دلیل نبود شناخت کافی به موقع تشخیص داده نمی شود. [divider] به گزارش خبرنگار مهر، سعید ممتازی روز دوشنبه در همایش سلامت روان و سالمندی با انتقاد […]

مدیرگروه روانپزشکی و فلوشیب روانپزشکی اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بیماری هایی مانند افسردگی و یا زوال عقل در بین سالمندان شیوع بیشتری دارد که متاسفانه به دلیل نبود شناخت کافی به موقع تشخیص داده نمی شود.

[divider]

به گزارش خبرنگار مهر، سعید ممتازی روز دوشنبه در همایش سلامت روان و سالمندی با انتقاد از مصرف مواد مخدر برای تسکین آلام سالمندان افزود: مصرف مواد مخدر برای تسکین آلام به عنوان یک معضل رایج در بین است متاسفانه بسیاری از خانواده ها برای آرام کردن بیماری های سالمند خود به این مواد متمسک می شوند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد سالمندان دچار اختلالات روانپزشکی متعددی هستند، ادامه داد: بسیاری از سالمندان به دلیل افزایش سن با یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند که در مواقعی به دلیل عدم شناخت کافی معضلاتی به دنبال دارد.

ممتازی افزود: بدرفتاری های متعددی شامل بدرفتاری های فیزیکی، جنسی، روانی، احساسی، مالی و مادی، رها کردن و بی توجهی و صدمه به عزت نفس و ارزش فرد را می شود که این موضوع در سالمندان اهمیت ویژه ای دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بدرفتاری و خشونت با سالمندان نه تنها به آسیب های فیزیکی بلکه به پیامدهای روانی جدی و گاهی اوقات به افسردگی و اضطراب منجر می شود.

ممتازی با اشاره به اینکه مسائلی مختلفی از قبیل عوامل اجتماعی، جمعیت شناختی، روانشناختی و بیولوژیکی وجود دارد که بر وضعیت سلامت روان فرد تأثیر می گذارد، افزود: تقریبا تمام این عوامل در افراد سالمند نیز دخالت دارد.

وی ادامه داد: ترویج سبک زندگی سالم، شناسایی اختلالات روانی ،افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت جوامع و خانواده ها در حمایت از افراد سالمند از راهکارهای ارتقا توانمندی های انان است.