یک استاد دانشگاه مازندران:

۲۰ درصد جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده سالمند هستند

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، به اهمیت ورزش سالمندان و تدبیر این مهم توسط مسئولان امر اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده سالمند خواهند بود،

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، به اهمیت ورزش سالمندان و تدبیر این مهم توسط مسئولان امر اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده سالمند خواهند بود، بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰، ۲ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین را سالمندان تشکیل می‌دهد این به آن معنی است که به ازای هر ۵ نفر در جهان یک نفر سالمند است.

مرتضی دوستی، اظهار کرد: امروزه مطالعات نشان می‌دهد که تقریبأ همه کشورهای جهان تا سال۲۰۳۰ یک روند افزایشی قابل توجه در میزان جمعیت سالمند و هزینه‌های سلامت آن‌ها را تجربه خواهند کرد .

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد جمعیت جهان در ۳۰ سال آینده سالمند خواهند بود، افزود: بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰، ۲ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین را سالمندان تشکیل می‌دهد این به آن معنی است که به ازای هر ۵ نفر در جهان یک نفر سالمند خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، گفت: نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای در حال توسعه بخش زیادی از جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل خواهند داد و این نسبت سالانه در حال افزایش است.

این استاد دانشگاه افزود: افزایش تعداد سالمندان این مهم را ایجاب می‌کند که در کشورهایی مانند ایران که در حال توسعه‌اند آمادگی لازم را برای جمعیت سالمندی داشته باشند.

دوستی افزود: با توجه به اینکه جمعیت ایران به سرعت در حال انتقال سنی است و به خاطر کاهش باروری و افزایش امید به زندگی جمعیت میان‌سال و سالمند بیش‌تر و جمعیت نوجوان و جوان کم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی جمعیت کشور در سال ۲۰۴۵  حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۶۴ ساله و حدود ۱۴ درصد بالاتر از ۶۵ سال و مابقی در زیر ۱۵ سال قرار خواهند گرفت و میانگین سنی جمعیت ایران به حدود ۳۹ سال افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، سالمندی را از حساس‌ترین دوره از دوران زندگی انسان و یک مسئله مهم اجتماعی دانست و افزود: از جمله موارد مهمی که زندگی افراد سالمند را مورد تأثیر قرار می‌دهد ورزش کردن است چرا که ورزش تأثیر خیلی زیادی در سلامت روانی و جسمانی افراد سالمند ایفا می‌کند.

دوستی خاطرنشان کرد: با توجه به پژوهش‌های انجام شده ۲۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان ناشی از فعالیت ناکافی و کم تحرکی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در هر سنی فعالیت بدنی و ورزش عامل مهمی در کاهش مرگ و میرها و افزایش طول عمر دارد که ناشی از تغییر الگوی زندگی است، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ایران ۶۵ درصد از سالمندان کشورمان غیرفعال هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با وجود اینکه اهمیت فعالیت داشتن در زندگی به خوبی مشخص شده است اما ترغیب سالمندان به داشتن فعالیت جسمانی به سادگی نبوده چرا که سالمندان غالبا بر این عقیده‌اند که برای فعالیت‌های فیزیکی شکننده و پیرهستند.

دوستی ادامه داد: بنابراین تغییر سبک زندگی آرام به سمت زندگی با فعالیت جسمی بیشتر همراه با اصلاح عوامل ایجاد کننده فعالیت کم می‌تواند به بالا رفتن فعالیت فیزیکی و جسمی این گروه سنی کمک بیشتری کند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت افراد سالمند در کشورمان در مدت ۴۲ سال از پنج درصد در سال ۱۳۵۵به ۱۰درصد در سال۱۳۹۸ رسیده است، گفت: مجدداً حدود ۲۱ سال یعنی در سال۱۴۲۰به نزدیک ۲۰درصد می‌رسد( ۲برابرشدن جمعیت افراد سالمند) و این روند در حالی است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته در دنیا، افزایش جمعیت سالمندی و این دو برابر شدن سالمندان در طول ۱۰۰ سال و یا حتی بیشتر به وجود آمده است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی که سرعت افزایش جمعیت سالمندی در آن بالا است، خاطرنشان کرد: امروزه، یکی از اهداف تربیت بدنی و علم ورزش ایجاد جامعه و زندگی سالم از روش فعالیت فیزیکی و بدنی در دوره‌های مختلف زندگی افراد است.

دوستی به اهمیت ورزش سالمندان اشاره کرد و گفت: مقدار ناتوانی حرکتی به ویژه در فعالیت‌های روزمره در بین سالمندان ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته در حد بسیار بالایی قرار دارد و از آنجایی که فعالیت فیزیکی و ورزش تاثیر فراوانی در افزایش توانایی و جلوگیری از بیماری‌ها دارد، توجه به موضوع ورزش سالمندان بسیار با اهمیت و ضروری خواهد بود.

وی با اشاره به تحقیقات به عمل آمده از میان عامل‌های آموزش پذیری، سادگی دسترسی، تجمع پذیری، قابلیت پیاده روی و ورزش، عامل ورزش و پیاده روی بالاترین تاثیر در بالا رفتن کیفیت زندگی سالمند دارد، گفت:

بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده بیشترین نیازهای برآورده نشده سالمندان مورد مطالعه در حیطه نیازهای جسمی و پس از آن نیازهای اجتماعی بوده و نیازهای محیطی کمترین اولویت را برای آن‌ها دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، اظهار کرد: بنابراین توصیه می‌شود متخصصان، برنامه ریزان و مجریان حوزه سالمندی بیش از پیش بر رفع نیازهای سالمندان در مسائل جسمی و اجتماعی شان از جمله سلامت جسمی، تغذیه و دارو، بینایی و شنوایی، برخورداری از مزایا، تحرک، درآمد و مدیریت مالی متمرکز شوند.

وی افزود: فعالیت بدنی در سلامتی افراد سالمند نقش بسیار مهمی داشته و در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها می‌تواند موثر واقع شود، بنابراین برای گرایش سالمندان به ورزش و فعالیت بدنی باید تدابیری اندیشیده شود.