مدیر کل سلامت شهرداری تهران

راه اندازی مراکز سالمندان روزانه در تهران

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: روزنه مرکزی که زندگی را برای یک سالمند بازآفرینی می کند و باشگاهی است که سالمندان برنامه های فرهنگی – آموزشی و مسائل پزشکی و طبی خودشان را پیگیری کنند .

برنامه سعادت آباد رادیو تهران میزبان آقای دکتر حمید صاحب – مدیر کل سلامت شهرداری تهران بود در خصوص تأسیس خانه سالمندان روزانه توضیحاتی بفرمایند.

سوال: خانه های روزانه نگهداری از سالمندان از چه زمانی در شهر تهران به راه افتاد ؟

صاحب : من فرمایش شما را اصلاح کنم ، ما در مراتب مطالعات و اجرای آزمایشی این امر هستیم هنوز به صورت فراگیر در شهر تهران محقق نشده است .

سوال: انشاالله هر چه سریعتر محقق شود .
صاحب : حتما ، ما به طور جدی و پیگیر امسال حداقل دو مرکز و انشاالله سال آینده حداقل ۵ مرکز دیگر این کار را خواهیم کرد و قبل ازاین که ما وارد شرایط خاص مسائل جمعیتی بشویم و این ها ما انشاالله سعی خواهیم کرد که در همه مناطق شهر تهران و در تمامی محلات شهر تهران ما یک مرکز حالا به این منوال نگوییم که نگهداری چون فقط بحث نگهداری نیست یک مرکزی که بازآفرینی می کند زندگی را برای یک فرد سالمند ، فراهم کنیم و تشکیل بدهیم که یک پاتوقی باشد ، باشگاهی باشد که سالمندان به صورت منسجم آنجا برنامه های فرهنگی – آموزشی و البته مسائل پزشکی و طبی خودشان را پیگیری کنند .

سوال: فکر می کنید که در حقیقت این اقدام چقدر بتواند کمک کند ؟ دوم این که شرایطی که دارد برای آنهایی که بخواهند استفاده کنند از خدمات این خانه ها چطور است ؟ برنامه ریزی کردید ؟
صاحب : سوال اولتان این بود که چقدر مفید است ؟ ببینید ما الان با پدیده ای مواجه هستیم که پدیده سالمندی جمعیت است و متاسفانه اگر مداخله ای نکنیم ، اگر برنامه ای را برای اصلاح آن نگذاریم ما جمعیت مان سالمند خواهد شد و خیلی آسیب خواهیم دید ، خیلی.

اما در عین حال ما باید برای آن پدیده هم آمادگی ایجاد کنیم در شهر، از جمله این که یکی از این کارهایی که انجام می دهیم با توجه به تغییراتی که در خانواده ها و شرایط اجتماعی ما ایجاد شده و خانواده ها الان به صورت هفته ای شدند و امکان نگهداری یا حضور سالمند در بسیاری از خانه ها آنچنان که باید باشد محقق نیست ، ما به جای خانه سالمندان که مراکز نگهداری شبانه روزی هستند پیشنهاد شده که مراکزی را تعبیه کنیم در محلات شهر تهران و البته این یک کم طول می کشد در سطح مناطق شهر تهران که سالمندان در آن مراکز حضور داشته باشند به صورت روزانه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، شناختی و حتی اشتغال ، حالا در سطحی که مقدور هست در آن مکان و این ها ، داشته باشند و بعد از آن هم به خانه های خودشان برگردند.

به نظر می رسد که این امر پیش بینی می کند از این که سالمندان از منزل شان مثلا بخاطر شرایط خاص خانواده و این ها بروند خانه سالمندان. یک مرکزی است که هم فعالیت اجتماعی و حضور فیزیکی سالمند را در جامعه در نظر گرفته و هم مانع از این است که سالمند از خانواده دور شود، اما سوال دوم شما که فراموش کردم …

سوال: عرض کردم که اگر قرار باشد استفاده کنند مردم از خدمات این خانه ها ، برنامه ریزی آن مستقر در شهرداری تهران است یا خصوصی سازی می شود ؟
صاحب : بله بخش خصوصی هم حتما با نظارت ما ،

سوال: یعنی این طور می شود که ممکن است قیمت های متفاوتی داشته باشد ؟
صاحب : بله الان بخش خصوصی هست منتها آنقدر گران است که اکثر خانواده ها نمی توانند از این خدمات استفاده کنند ما بایستی این بخش را جوری طراحی کنیم که هزینه اش معقول باشد و بتوانند از عهده عموم خانواد های متوسط شهر تهران بر بیاید البته شهرداری مسئول گروه های خاص از جمله افرادی که از نظر معیشتی شرایط نامساعدی دارند هست ، یعنی ما در وهله اول خودمان را مسئول بی خانمان ها ، افراد بدسرپرست ، در راه مانده می دانیم و نگاه ما با این افراد مثل نگاه بقیه شهروندان نیست نگاه ما با نگاه تبعیض مثبت است ما اینجا خودمان متکفل افرادی که واقعا از نظر معیشتی مشکل دارند ، هستیم و تمام هزینه های این افراد رایگان خواهد بود ، منتها شاخص دارد ، شناسایی اش یک کم دشوار است و ما همین الان هم همین کار را داریم می کنیم یعنی اگر شهروندی را متوجه بشویم که واقعا به نحوی منزوی است خصوصا اگر علتش مسائل اقتصادی است تحت پوشش برنامه های ما ، ادارات ما هست .

سوال: از طریق سازمان خدمات مشارکت اجتماعی یا از طریق …
صاحب : از جمله ، نه بخش های دیگر هم هستند مثلا اداره کل بانوان ما هم همین کار را دارد می کند یعنی زنان بدسرپرست و بی سرپرست را حمایت های بسیار جالبی دارند انجام می دهند ، بخش های دیگر هم هست اداره کل سلامت هم همین جور ، ما هم وظیفه خودمان می دانیم که حداقل آن دسته افرادی از گروههای خاص مانند افرادی که با معلولیت زندگی می کنند با بیماری های صعب العلاج زندگی می کنند و یا سالمندانی که تنها هستند ، منزوی هستند ، ما وظیفه داریم که به آنها سر بزنیم ، وظیفه داریم که به آنها مشکلاتشان را حل کنیم تا جایی که برایمان مقدور است این وظیفه شهرداری هاست و انشاالله که خدا به ما هم توفیق بدهد ما خدمتی در این حوزه انجام بدهیم .