معاون سیاسی- امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی

آذر شرقی / بحران سالمندی خیلی جدی است

معاون سیاسی- امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی بر لزوم تبیین و پیگیری مصوبات جلسه در ارگان‌ها و تسریع در اجرایی شدن برنامه‌های ساماندهی امور سالمندان و ارائه گزارش نتیجه اقدامات به استانداری تأکید کرد.

تراب محمدی عصر امروز در نشست شورای عالی سالمندان استان با انتقاد از عمل نکردن به مصوبات و دستور جلسه‌های قبلی و اعلام عملکرد، اظهار داشت: خروجی جلسه‌ها، مخصوصا در حوزه مناسب‌سازی و پدیده سالمندی مهم بوده و لازم است از حالت تشریفاتی و کلی‌گویی خارج شود تا به نتیجه مطلوب و موثر برسد.

وی افزود: در همین راستا پیش‌نویس برش استانی سند ملی سالمندان که توسط دبیرخانه شورا تنظیم شده است، به دستگاه‌ها ارسال شده و پس از تأیید استانداری و تصویب در شورای سالمندان استان، این سند برای اجرا به همه ارگان‌های ذی‌ربط ارجاع و ابلاغ خواهد شد.

محمدی با اشاره به روند افزایش جمعیت سالمندان در کشور و استان در سال‌های آتی متذکر شد: بهره‌گیری از ظرفیت موجود در دستگاه‌ها و قابلیت‌های سمن‌های فعال در بحث مقوله سالمندان، در حفظ تعالی و جوانی رشد جمعیت استان، راهبردی و الزامی است.

 وی افزود: خوشبختانه در استان، پایبندی و اقناع اخلاقی و شرعی خانواده‌ها، برای نگهداری سالمندان در منازل ارزشمند بوده و لازم است با نهادینه کردن این امر، صرفا سالمندانی که فردی برای حمایت و رسیدگی ندارند؛ در مراکز نگهداری شوند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان  دغدغه‌های جوانی و حمایت از خانواده؛ تشویق به فرزندآوری را از اهم مسائلی خواند که به تناسب، در فعالیت دستگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد و تبیین آسیب‌های ناشی از کاهش موالید به شکل جدی، مستمر و فراگیر مورد بحث تبادل نظر و آگاه‌سازی عمومی قرار گیرد.

تکریم و احترام والدین توسط فرزندان در دوران سالمندی، توانمندسازی سالمندان، مناسب‌سازی محیط شهرها و روستاها با هماهنگی و نظارت فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها همچنین نقش اثربخش رسانه‌ها و مجموعه مراکز فرهنگی و اجتماعی، از اهم نکاتی بود که محمدی به آن اشاره کرد.

گسترش خدمات جامع سالمندی با سیاست‌گذاری و ایجاد سیستم یکپارچه 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در نهمین جلسه شورای عالی سالمندان کشور گسترش خدمات جامع سالمندی از طریق بسیج دستگاه‌های مرتبط در امر خدمت رسانی به سالمندان و سیاست‌گذاری و ایجاد سیستم یکپارچه و منسجم را ماموریت شورای سالمندان عنوان کرد.

فرگل صحاف در این جلسه که با حضور معاون سیاسی- امنیتی استاندار، مدیرکل امور اجتماعی استانداری و سایر اعضای شورا برگزار شد با بیان تلاش بهزیستی به عنوان دبیرخانه شورای سالمندان در راستای تدوین برش استانی سند ملی سالمندان کشور، ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت.های اجتماعی توسعه  زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان را از اهداف اصلی مندرج در سند ملی سالمندان برشمرد و اذعان داشت: برای هر هدف در سند راهبردها و سیاست‌های اجرایی تعیین شده است.

وی، تدوین برش عملیاتی سند در استان‌ها را گام اساسی در اجرایی‌سازی سند مذکور دانست و تهیه پیش‌نویس برش استانی برنامه عملیاتی استان آذربایجان‌شرقی را در این راستا عنوان کرد و افزود: تکمیل و اجرایی شدن این پیش‌نویس برنامه عملیاتی آن را مشخص خواهد کرد.

ارسال پیش‌نویس برش استانی برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان کشور به دستگاه‌ها و اخذ نکته نظرات اصلاحی، همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و نهادهای مردم نهاد با دبیرخانه شورای سالمندان در تدوین برش عملیاتی استانی سند ملی سالمندان، تهیه نسخه نهایی برش استانی با همکاری کارگروه‌های زیر مجموعه شورای سالمندان و ارائه سند نهایی جهت طرح و تصویب در جلسه شورای سالمندان استان از مصوبات این شورا بود.