رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران؛

افزایش جمعیت به معنای تهدید نیست، بلکه یک فرصت است

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به ۸ میلیاردی‌شدن جمعیت جهان گفت: این عدد به معنای ۸ میلیارد استعداد است و افزایش جمعیت به معنای تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.

دکتر ساتیا دورایسوامی،‌ رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران (UNFPA) در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های سلامت سالمندی با موضوع “پژوهش‌های سالمندی در ایران: چالش‌ها و راهکارهای توسعه”، با اشاره اینکه سالمندی جمعیت و چالش‌های مربوط به آن فقط مربوط به ایران نیست و جهانی هستند،‌ با توضیحی کوتاه در مورد سازمان ملل متحد، بیان کرد: این سازمان به طور مشخص در مورد امور مربوط به جمعیت به خصوص زنان، دختران و زنان سالمند کار می‌کند؛ در ۵ حوزه با محوریت آژانس اهداکننده مالی، توصیه‌ها در سیاست‌گذاری، توانمندسازی ظرفیت‌ها، مدیریت اطلاعات، ارائه خدمات مورد نیاز و شراکت‌ها.

وی با تاکید بر اینکه در سازمان ملل بیشتر مدیریت دانش انجام می‌شود،‌ گفت: بخشی این امر شامل حمایت‌های مالی نیز می‌شود.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، با بیان اینکه جمعیت به طور جهانی در حال افزایش است و چند هفته پیش در آبان ماه، سازمان ملل متحد ۸ میلیاردی‌شدن جمعیت جهان را به طور رسمی اعلام کرد،‌ افزود: این عدد به معنای ۸ میلیارد استعداد است و افزایش جمعیت به معنای تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۷ یک نفر از هر ۸ نفر سالمند بود، اما در سال ۲۰۳۰ یک نفر از هر ۶ نفر و تا سال ۲۰۵۰ یک نفر از هر ۵ نفر سالمند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به طور بیولوژیکی زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند، تصریح کرد: تا سال ۲۰۱۷، ۵۴ درصد زنان بالای ۶۰ سال و ۶۱ درصد آن‌ها بالای ۸۰ سال سن داشتند.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه کلیشه‌ها و پیش‌داوری‌های سالمندی از جمله نرخ میزان وابستگی سالمندان، سن امید به زندگی و تعریف سن سالمندی که در هر کشوری متفاوت است،‌ گفت: باید با دقت بیشتری در هر کشوری بررسی شود.

دهه سالمندی چیست؟

وی با بیان اینکه «دهه سالمندی سالم» که توسط ایالت متحده امریکا از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ اعلام شده است، گفت: تحقق سالمندی سالم مستلزم تعهد گسترده از طرف دولت‌ها،‌ رسانه‌ها و … است. همچنین وابسته به میزان توجه ما به چرخه زندگی محور است، به این معنا که تمام تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌ها که در هر مرحله از زندگی فرد انجام شود، در چگونگی و کیفیت زندگی سالمندی فرد خود را نشان می‌دهد.

دکتر دورایسوامی با اشاره به اینکه دهه سالمندی سالم دارای چندین هدف است، تصریح کرد: یکی از اهداف مبارزه با سن‌گرایی و داوری در مورد سن است و اینکه از چه سنی سالمندی شروع می‌شود، چه باورهای غلطی که در مورد آن‌ها وجود دارد. دیگری در مورد محیط‌های دوستدار سالمند است. با توجه به اینکه سالمندان در خطر انزوا قرار دارند، همانطور که دوران کووید ۱۹ و بلایای طبیعی و جنگ‌ها به خوبی نشان داد که حقوق سالمندان به آسانی تضییع و فراموش می‌شود. در این راستا اصفهان اقدامات موثری انجام داده و پیش‌بینی می‌شود ۱۰ استان دیگر نیز اضافه شوند. اهداف دیگر شامل مراقبت یکپارچه و مراقبت بلندمدت از سالمندان، توجه و رسیدگی به انزوای اجتماعی و تنهایی سالمندان و در آخر توجه به افراد مسن و شرایط اضطراری آن‌هاست.

یکسان‌انگاری تمام سالمندان با یکدیگر امری غلط است

وی با استناد به مطالعه‌های انجام‌شده گفت: وضعیت اقتصادی افراد تاثیر مهمی بر طول عمر آن‌ها دارد. بنابراین یکسان‌انگاری تمام سالمندان با یکدیگر امری غلط است. در بین خود سالمندان براساس سن، سالمند جوان، میانسال و بسیار سالمند داریم. که این گروه‌ها با همدیگر متفاوت هستند و هر کدام نیازهای متفاوتی دارند. مسئله زنانه شدن سالمندی از موضوعات مهم دیگر است. در آینده تعداد زنان سالمند سرپرست خانوار و دارای وابستگی اقتصادی بیشتر خواهد شد.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، به ارائه خدمات درمانی یکپارچه به سالمندان اشاره کرد و گفت: تنها مسئله این نیست، بلکه سالمند شدن نیروهای کار خدمات درمانی از دیگر معضل‌هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ضرورت استفاده درست از فناوری توسط سالمندان

وی با اشاره به اینکه کووید_۱۹ درس‌های مهمی در زندگی به ما داد، گفت: مطالعه‌ها در سطح‌های بزرگ و گسترده‌تر و نیز بین کشوری، نتایج بسیار ارزنده‌ای دارد. همچنین با وجود اینکه فناوری دارای اهمیت زیادی است، اما از آنجایی که سالمندان کمتر با آن آشنایی دارند، بنابراین می‌تواند موجب جداسازی آن‌ها از جامعه شود. پس باید استفاده درست از فناوری در این گروه سنی مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر دورایسوامی با بیان اینکه در ایران باید یک ارزیابی کلی در مورد سالمندان انجام شود، خاطرنشان کرد: داشتن کوهورت در گروه‌های سنی مختلف، ثبت علت‌های مرگ و میر و بیماری در سالمندان و نیز داشتن روش‌های نوآورانه ارزیابی و مدل‌های مختلف برای مراقبت از سالمندان از جمله مواردی است که باید بیشتر به آن‌ها پرداخته شود.

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در پایان، حمایت خود را از پژوهشگران جوان و سالمند اعلام کرد.