معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان

زنجان / حضورنزدیک به ۳۰۰ سالمند درمراکز ویژه سالمندان بهزیستی

گل نساء آقامحمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان در خصوص شرایط مراکز روزانه ویژه سالمندان عنوان کرد: حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره ی سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، گل نساء آقامحمدی معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان در خصوص شرایط مراکز روزانه ویژه سالمندان عنوان کرد: حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و سالمندان با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره ی سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.

وی آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارتهای زندگی، کلاس های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی و…، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان برشمرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان تصریح نمود : مراکز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد وایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز تامین و تشدید ارائه خدمات و مراقبت های پزشکی به سالمندان فراهم آورده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ وارتقاء سطح استقلال فردی می شوند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که بهزیستی به افراد دارای معلولیت  و سالمندان ارائه می دهد، بر اساس تشخیص کمیسیون ICF صورت می پذیرد، یادآور شد: در کمیسیون پزشکی نوع و شدت معلولیت مورد ارزیابی قرار گرفته  و فرد طبق ضوابط و دستورالعملهای مصوب سازمان بهزیستی کشور واجد شرایط حمایت محسوب شده و کد مددجویی دریافت می نماید.

این مسئول تصریح کرد: متقاضی می تواند درخواست تشکیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل خود تحویل نموده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارک لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش پرونده تشکیل ومددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مندشود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان زنجان جزو ده استان در رشد جمعیت سالمندی است و بیش از ۱۰۰هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند، می‌طلبد برنامه‌های خاصی برای این قشر در آینده مد نظر قرار گیرد تا بتوانند دردوران سالمندی و پیری را سپری کنند.