رئیس مرکز تحقیقات سالمندی

جمعیت سالمندان ایرانی تا ۳۰ سال آینده به ۲۶ میلیون نفر می‌رسد

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۳۰، تقریباً ۲۶ میلیون نفر سالمند خواهیم داشت، گفت:‌ وزارت بهداشت رشته طب سالمندان را حذف کرده است.

دکتر احمد دلبری به مناسبت هفته سالمند اظهار کرد:‌ در پی رشد شاخص‌های بهداشتی و درمانی و تکنولوژی‌های پزشکی در سال‌های گذشته، شاخص امید به زندگی نیز رشد خوبی داشته و به ۷۴ سال در مردان و ۷۶ سال در زنان رسیده است؛ ارتقای شاخص امید به زندگی باعث افزایش جمعیت سالمندان در کشور شده به طوری که از ۵٫۳ درصد در سال ۵۵ به ۱۰٫۷ درصد در سال جاری رسیده است.

وی افزود: به عبارت دیگر در زمان حاضر حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سالمند (افراد بالای ۶۰ سال) در کشور داریم.

رشد ۲۰ درصدی جمعیت سالمندان تا ۳۰ سال آینده!

دلبری با بیان اینکه رشد جمعیت سالمند در آینده نزدیک تغییرات بسیار جدی خواهد داشت، تصریح کرد:‌ در حالی که در طول ۴۰ سال گذشته درصد سالمندان ما دو برابر شده و از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است؛ در آینده این رشد جمعیت سالمند طی ۲۰ سال اتفاق خواهد افتاد؛ به عبارت دیگر تا ۲۰ سال آینده ۱۰ درصد جمعیت فعلی‌ سالمندان به ۲۰ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندان به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید و در سال ۱۴۳۰، تقریباً ۲۶ میلیون نفر سالمند خواهیم داشت؛ در حالی که خدمات و زیرساخت‌های موردنیاز آنها در حال حاضر فراهم نیست.

علت افزایش جمعیت سالمندان در ایران

وی درباره علت افزایش جمعیت سالمندان گفت:‌ رشد تکنولوژی‌های پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی یکی از عواملی است که باعث ‌افزایش رشد جمعیت سالمندان شده است؛ برای مثال در گذشته اکثر افرادی که دچار سکته می‌شدند، فوت می‌کردند اما در حال حاضر با رشد تکنولوژی‌ها و خدمات درمانی، درصد فوت آنها کمتر شده و افراد بیشتر عمر می‌کنند؛ از دیگر عوامل افزایش جمعیت سالمندان، کاهش زاد و ولد است؛ وقتی تعداد کودکان و جوانان در جامعه کمتر شود به همین میزان، نسبت و درصد جمعیت سالمند در کشور افزایش می‌یابد. زاد و ولد زیادی که در دهه ۶۰ در ایران وجود داشت نیز باعث می‌شود که درصد جمعیت سالمندان در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

وضعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته جهان

رئیس انجمن علمی طب سالمندان درباره وضعیت رشد جمعیت سالمندان در کشورهای توسعه یافته بیان کرد: در کشوری مانند فرانسه رشد دو برابری جمعیت سالمندان ۱۲۰ سال طول کشید؛ در کشور سوئد ۹۰ سال و در آمریکا ۷۵ سال طول کشید تا جمعیت سالمندان دو برابر شود در حالی که دو برابر شدن جمعیت سالمند در کشور ما طی حدود ۴۰ سال اتفاق افتاد و ما در سال‌های آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندان را در جهان خواهیم داشت.

تعداد متخصصین طب سالمندی یک درصد استاندارد جهانی!

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان این‌که برنامه‌های موجود برای سالمندان تناسبی با رشد جمعیت آنها ندارد؛ خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های ما، تربیت نیروی متخصص در حوزه سالمندی است؛ در حال حاضر بر اساس استانداردهای جهانی باید بیش از ۲۰۰۰ متخصص طب سالمندی داشته باشیم در حالی که در کشور فقط ۲۳ متخصص طب سالمندی داریم و وزارت بهداشت رشته طب سالمندان را حذف کرده و دیگر تربیت نیروی جدید نداریم و در سال‌های آینده باید مراقب سالمندان را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

سالمندان در کشور متولی مشخصی ندارند!

دلبری ادامه داد:‌ مسئله دیگر این است که سالمندان در کشور متولی ندارند و دستگاه‌های پراکنده‎ای در این موضوع دخیل هستند؛ برای مثال در برنامه سوم توسعه، به دولت ابلاغ شده که شورای ملی سالمندان شکل بگیرد و هر ۶ ماه به ریاست رئیس جمهور و هر سه ماه به ریاست وزیر رفاه، شورا شکل بگیرد در حالی که در این سال‌ها جلسات با حضور ریاست جمهوری شکل نگرفته است و در جلساتی که برگزار شده نیز از ۱۸ دستگاهی که باید در شورا حضور داشته باشند؛ تابه حال بجز وزیر رفاه، وزرای دیگر حضور نداشته‌اند. از سوی دیگر دبیرخانه شورای ملی سالمندی در بهزیستی است و بهزیستی به لحاظ تعدد وظایف و مشکلاتی که دارد؛ نمی‌تواند مشکلات سالمندی را راهبری کند.