معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی

سیاست‌گذاری برای ایجاد مهد و باشگاه‌های اختصاصی سالمندان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در نشست مشترک با رئیس و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه، بر جامعه محور بودن فعالیت‌های مرکز تحقیقات سالمندی و سیاستگذاری در جهت راه‌­‌اندازی مهدها و باشگاه‌های اختصاصی سالمندان تاکید کرد.

دکتر مسعود فلاحی، در این نشست که مدیران پژوهش و توسعه فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز شرکت داشتند، «تاسیس باشگاه‌های اختصاصی سالمندان» را از ضروریات مداخلات این بخش ذکر کرد و افزود: تدوین کلیپ‌­های آموزشی، پادکست­‌های مربوط به سالمندان و خانواده‌­های ایشان و ارائه فعالیت‌ها به صورت شکیل و تصویری برای درک بهتر مخاطب و برقراری ارتباط دانشجویان پرستاری با مرکز تحقیقات سالمندی برای یادگیری و مداخلات مشترک»، بسیار مهم است.

وی همچنین رشد و گسترش «برندینگ» سالمندی در این دانشگاه را ضروری خواند و گفت: جای خالی اقدامات میدانی و همچنین اقدامات کلینیکی در فعالیت‌­های مرکز تحقیقات سالمندی مشاهده می­‌شود. ضمن آن‌که پرداختن به فناوری برای سالمندان در این دوره بسیار مهم است و به منظور بهره‌­مندی از فناوری مدرن می‌­توان به مرکز تحقیقات نظری مراجعه کرد و از دانش و تجارب شرکت­‌های دانش­‌بنیان برای طراحی و ساخت کمک ­ابزارهای سالمندان استفاده کرد.

احیای کنگره سالمندی و حرکت به سمت طب سالمندان از دیگر موضوعات قابل توجه بود، ضمن آن‌که تاکید شد که تدوین کلیپ و پادکست به آگاه‌سازی و دانش افزایی سالمندان و سایر مخاطبان جامعه کمک می‌کند.

دکتر کیانوش عبدی؛ مدیر پژوهش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر اهمیت مستندسازی در فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: باید هر گونه اقدام علمی و اجرایی در سامانه مربوطه ثبت شود تا امتیازهای آن به ارتقای دانشگاه کمک کند و از طرفی، پیشنهادنامه‌ها قابل رهگیری باشد.

وی همچنین «راهنمای بالینی، خلاصه سیاستی که می‌بایست در قالب پروپوزال باشد و تولیدات رسانه‌ای» را برای دانشگاه مهم دانست.

دکتر فرهاد طباطبایی، مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در سخنان کوتاهی، ثبت هر ایده در فرم‌های مربوطه و ارسال آن به مرکز رشد و تکمیل پیشنهادنامه‌ها را در روند اجرا لازم خواند.

“بحث اخلاق در مطالعات سالمندی و مداخله برای پیشگیری از غفلت برای سالمندان نیازمند توجه و لزوم تدوین شیوه‌نامه‌ها و کدهای اخلاقی برای مراقبت از سالمندان ” از دیگر موارد طرح شده در این نشست بود.

همچنین در این نشست دکتر احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ضمن معرفی این مرکز و اعضای هیات علمی آن، گفت: بحران سالمندی بسیار فراگیر شده است و در آینده هم بیشتر خواهد شد. کشورهای پیشرفته دنیا مانند سوئد به‌رغم وجود جمعیت کمتر  در قشر سالمندان، درگیر مسایل مربوط به سالمندان هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران دارای ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند است، تصریح کرد: سالمندی و تبعات آن در آینده در غیاب برنامه‌ریزی‌های لازم، تبدیل به یک بحران بهداشتی، درمانی، بیمه، اقتصادی و امنیتی خواهد شد که ظرفیت سازمان‌های بیمه‌ای و بازنشستگی برای رفع مشکلات، کافی نخواهد بود.

دلبری در بیان روند رشد جمعیت سالمندی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: جمعیت سالمندان از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ و در طول ۴۰ سال، دو برابر شده است و در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ نفر برآورد می‌شود.

وی به فقر منابع علمی و تخصصی و حتی عمومی در خصوص سالمندی در کشور اشاره کرد و افزود: با اجرای مطالعه کوهورت سالمندان در کشور و تبدیل یافته‌های آن به برنامه و ارائه به سیاستگذاران برای تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط‌، خلاء منابع و اطلاعات علمی و معتبر در کشور را جبران کرد که آن هم به همت و حمایت تخصصی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امکان‌پذیر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه به بیان اهم فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی پرداخت و «فعالیت‌های مربوط به ژنتیک سالمندی و چاپ مقالات معتبر با شاخص تاثیر بالای پنج، شناسایی ژن‌های مربوط به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر که در دنیا بی‌سابقه بوده، تلاش برای حفظ ارتباط با مرکز تحقیقات ژنتیک یزد و استفاده از بیوبانک مشترک و بهره‌مندی از داده‌های پژوهش کوهورت سالمندی در اردکان و تولید محتوای لازم در حیطه کتاب‌های علمی سالمندی و کتاب‌های خودیار» را از جمله فعالیت‌های مهم مرکز تحقیقات سالمندی ذکر کرد.

در ادامه، الهام هوشمند، کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سالمندی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون قریب به ۳۰۰ عنوان مقاله از یافته‌های پژوهش کوهورت سالمندی، تهیه شده که ۲۰ مقاله آن آماده ارسال به مجلات معتبر است، چگونگی روند فعالیت پروژه تحقیقاتی کوهورت سالمندی را تشریح کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر نسیبه زنجری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقا سالمندی، از تدوین شاخص دیده‌بان سالمندی و سناریوهای مختلف طراحی شده برای آن گفت، ضمن آنکه دکتر مینا اوحدی دیگر عضو هیات علمی این مرکز نیز به فعالیت‌های برجسته آزمایشگاه ژنتیک مرکز تحقیقات سالمندی اشاره کرد.