آلزایمر در سالمندان

چگونه از سالمند آلزایمری نگهداری کنیم؟

بیماری آلزایمر علائمی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموشی آدرس و نام شروع می‌شود و به تدریج تا جایی که فرد حتی راه خانه را به یاد نمی‌آورد پیش می‌رود.

سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی است، در این دوران خطر ابتلا به اختلالات روحی و جسمی افزایش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از پیری می‌ترسند، یکی از اختلالات دوران سالمندی که گریبان بسیاری از افراد مسن را در همه از آن بیم دارند بیماری معروف آلزایمر در سالمندان است. یافته‌های دانشمندان علوم اعصاب نشان می‌دهد که سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

علامت آلزایمر

بیماری آلزایمر علائمی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموشی آدرس و نام شروع می‌شود و به تدریج تا جایی که فرد حتی راه خانه را به یاد نمی‌آورد پیش می‌رود. این بیماری به مغز آسیب رسانده و باعث از دست دادن آرام و پیوسته مغز می‌شود و می‌تواند بر صحبت کردن، تفکر و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

در تعریف کلی باید آلزایمر را یک اختلال عصبی که در آن مرگ سلول‌های مغزی منجر به ازدست‌دادن حافظه و اختلال شناختی می‌شود برشمرد. این شایع‌ترین نوع زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل اختلالات عصبی را در مردمان ایالات متحده تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۱۳، ۶٫۸ میلیون نفر در ایالات متحده به زوال عقل مبتلا بودند که از این تعداد ۵ میلیون نفر آلزایمر داشتند. انتظار می‌رود این مقدار تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. آلزایمر یک بیماری ارثی عصبی است، علائم در ابتدا خفیف بوده، اما با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند.

 

راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از آلزایمر

  • از مصرف غذاهای غنی از چربی و اشباع شده پرهیز کنید، چربی‌های بد را با چربی‌های سالم در رژیم غذایی خود جایگزین کنید.
  • از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید.
  • از غذاهای فراوری شده با آلاینده‌های فلزی مانند آلومینیوم و جیوه خودداری کنید.
  • چند دقیقه آفتاب در صبح ویتامین D را تأمین کرده و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.
  • اعضای خانواده و دوستان باید راه‌هایی برای بهبود زندگی افراد مبتلا به AD پیدا کنند.

 

روش‌های برخورد با افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

– با لحن و گفتار آرام و ملایم با او صحبت کنید.

– هنگام سردرگمی بیمار را سرزنش نکنید و با دادن پیشنهادهای درست اشتباهات او را اصلاح کنید.

– اگر شخصی از پشت به او نزدیک شود، ممکن است بیمار ترسیده یا نگران شود پس هرگز این کار را انجام ندهید.

– حتی اگر دیگر نمی‌توانید بفهمید طرف مقابل چه می‌گوید، باید به صحبت با بیمار ادامه دهید و در مورد موضوعاتی که به او مربوط می‌شود حرف بزنید.

– همیشه ایده خوبی است که یک سؤال بپرسید و به خود فرصت دهید تا پاسخ دهید. اگر به نظر می‌رسد فرد مبتلا به آلزایمر نمی‌فهمد که شخص دیگری چه می‌گوید، بهتر است سؤال را با همان کلمات تکرار کنید. اگر متوجه نشدید باید بعد از چند دقیقه بعد سؤال را با یک کلمه دیگر تکرار کنید.

– قبل از اینکه از بیمار کاری بخواهید، خوب است با نام او با او صحبت کنید، در حالی که با او مکالمه دارید باید با او تماس چشمی برقرار کرده تا تمرکزش را بالا ببرید.

مراقبت از سالمند آلزایمری

– باید اطمینان حاصل شود که فرد مبتلا به آلزایمر بتواند فردی را که با او صحبت می‌کند به وضوح ببیند یا صدای او را کاملاً بشنود. این بدان معناست که آیا فرد مبتلا به آلزایمر از عینک یا سمعک استفاده می‌کند و آیا محیط نسبتاً ساکت است؟

– هنگام صحبت با فرد مبتلا به آلزایمر، رادیو و تلویزیون را خاموش کنید تا حواس او پرت نشود.

– تا جایی که ممکن است از شوخ طبعی استفاده کنید، اما هرگز به بیمار آسیب نرسانید.

– تمام وظایف او باید به مراحل کوچکتر تقسیم شود. هر بار باید به فرد گفته شود که در این مرحله چه کاری انجام دهد. گفتن دستورات بیش از حد به یکباره یا خیلی سریع، سردرگمی بیمار را افزایش می‌دهد.

– اگر فرد آشفته شد، آموزش‌ها باید متوقف شده و بعداً دوباره تلاش کنید.

– از گفتن جملات منفی خودداری کنید. مثلاً به جای گفتن «از خانه بیرون نرو» باید بگویید «در خانه بمان».

 

توصیه مهم برای مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر

کارشناسان توصیه‌هایی برای مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر دارند، از جمله:

به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد بیماری آلزایمر برای همه افراد لازم و ضروری است.

  • از محیط خانه محافظت کنید.
  • یک برنامه روزانه و تعریف شده تهیه کنید.
  • سعی کنید ذهن بیمار آلزایمری را فعال نگه دارید. به بیمار کمک می‌کند تا عزت نفس و استقلال خود را حفظ کند.
  • منطقه آسایشگاه خود را مرتب، ساکت و منظم نگه دارید
  • در نگهداری شبانه روزی از سالمند مبتلا به آلزایمر صبور باشید.
  • مراقب خودت باشید.
  • از تکنولوژی نهایت استفاده را داشته باشید.

 

عادت‌های رفتاری برای پیشگیری از آلزایمر

افرادی که عادات رفتاری زیر را رعایت می‌کنند، کمتر دچار اختلالات شناختی می‌شوند.

 فعالیت بدنی

در نتیجه مطالعات متعدد، محققان دریافته‌اند که فعالیت بدنی قوی‌ترین سلاح در برابر بیماری آلزایمر است. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینوی، خطر ابتلا به آلزایمر حتی در افرادی که سابقه خانوادگی داشتند، اما حداقل سه بار در هفته و هر بار حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کردند، کمتر بود.

 رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و غذاهای ضدالتهاب

غذاهای مختلفی در دنیا وجود دارد که می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند، به طور کلی، رژیم غذایی سرشار از سبزی‌ها مطلوب‌ترین است، به خصوص رژیمی که مصرف غذاهای فراوری شده را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان زوال شناختی در افرادی که بیش از چهار وعده سبزی‌ها در روز می‌خورند، ۴۰ درصد کمتر از افرادی است که کمتر از یک وعده سبزی در روز می‌خورند.

نشانه های آلزایمر در سالمندان

۳. برخورد با دیگران

تحقیقات نشان می‌دهد که زوال شناختی در افرادی که وقت خود را با دیگران سپری می‌کنند (مثلاً اعضای باشگاه کتاب، غذا خوردن با دوستان یا بازدید از خانواده) نسبت به افرادی که روابط زیادی نداشتند، ۷۰ درصد کمتر است.

۴٫ فعالیت مغز

بر اساس یک مطالعه طولانی مدت که در کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک انجام شد و به مدت ۲۱ سال به طول انجامید، خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن‌تری که در فعالیت‌های تحریک‌کننده مغز لذت‌بخش‌تر هستند، کمتر از افرادی است که انجام نمی‌دهند. مغز خود را با خواندن، بازی‌های رومیزی، تمرین موسیقی و حل جدول، حداقل چند بار در هفته تمرین دهید تا باعث تقویت رشد سلول‌های جدید مغز و ایجاد ارتباط بین سلول‌ها شود.