در نشست فراکسیون سلامت سالمندی

بررسی پیشنهادات دستگاه‌ها برای پیگیری مطالبات سالمندان در قانون برنامه هفتم توسعه

نشست فراکسیون سلامت سالمندی مجلس به منظور بررسی پیشنهادات دستگاه‌ها برای پیگیری مطالبات سالمندان در قانون برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

نشست فراکسیون سلامت سالمندی مجلس صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ مرداد ماه) به منظور بررسی پیشنهادات دستگاه‌ها برای پیگیری مطالبات سالمندان در قانون برنامه هفتم توسعه در محل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور مدیر آسایشگاه کهریزک، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی، معاون اسناد و تنقیح قوانین مجلس، رئیس انجمن علمی سالمندان ایران، موسس و مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران، مدیر خدمات ویژه بیمه خدمات درمانی، رئیس گروه حمایت‌های مستقیم و اقدامات جبرانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در این نشست افزود: سیزدهمین جلسه فراکسیون سلامت سالمندان تشکیل شد که از جمله فراکسیون‌هایی است که به طور مرتب جلسات خود را با حضور مسئولان دستگاه‌های مرتبط و کارشناسان برجسته علمی دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به فصل تدوین برنامه هفتم توسعه این جلسه پیرامون بررسی پیشنهادات فراکسیون سلامت سالمندی که از طرف کمیسیون بهداشت و درمان مأموریت دارد و مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد و در آن ۴۶ آیتم که دستگاه‌های مختلف باید در این حوزه انجام می‌دادند در قالب گزارشی ارائه شد که توسط کمیته فرعی که پیرو جلسات قبلی این فراکسیون تشکیل شده بود تا در شورای ملی سالمندان با استفاده از نظرات کارشناسان مختلف به بررسی این موضوع بپردازد، تهیه شده بود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد مکاتبه‌ای با همه این دستگاه‌ها اعم از بهزیستی، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، دادگستری و … داشته باشیم که تاکنون اقداماتشان در زمینه امور سالمندان را انجام داده‌اند تا گزارشی از عملکرد خود هم در ارتباط با اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند و هم برنامه‌های خود برای سال ۱۴۰۱ در این حوزه ارائه کنند کما اینکه وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه‌هایی است که قرار شد مفاد پدیده سالمندی را در کوریکولوم‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با تشخیص خود که در کدام مقطع تحصیلی ارائه شود بگنجاند؛ همچنین رسانه ملی نیز از دیگر دستگاه‌هایی است که باید در این زمینه گزارش دهد.

محسنی بندپی یادآور شد: قرار شد کمیته دیگری زیرنظر فراکسیون سلامت سالمندی مجلس تشکیل شود و پیشنهاداتی که قرار است برای لحاظ در قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه سلامت سالمندی ارائه شود را مورد بررسی قرار دهد چرا که ما در برنامه هفتم توسعه فضای زیادی نداریم و ممکن است بتوانیم یک یا دو ماده یا تبصره اضافه کنیم بنابراین مهم است که این اقدام را با دقت، ظرافت خاص و بررسی‌های کارشناسانه انجام دهیم.

رئیس فراکسیون سلامت سالمندی مجلس تأکید کرد: این کمیته بعد از انجام بررسی‌های لازم گزارشی را تهیه کرده و همراه با کارگروه تدوین قانون برنامه هفتم، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به یک جمع‌بندی برسند تا بتوانیم نتیجه را در صحن پیگیری کنیم.

دستگاه‌هایی که باید اقداماتی را در حوزه سلامت سالمندی انجام دهند

حسام‌الدین علامه مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ارائه گزارشی از دستگاه‌هایی که باید در حوزه سلامت سالمندی اقداماتی را انجام دهند، افزود: وزارتخانه‌هایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، کشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و رسانه ملی باید اقداماتی را در حوزه سلامت سالمندی انجام می‌دادند.

وی با اشاره به موارد احصاء شده که در قالب گزارش جمع‌آوری شده است، تصریح کرد: بازآرایی نظام حکمرانی حوزه سالمندی کشور، تشکیل ستاد هماهنگی امور سالمندی، تشکیل شورای امور سالمندان استان و شهرستان، تشکیل اندیشکده راهبری امور سالمندی، تشکیل سازمان ملی سالمندان یا توسعه بهزیستی به رفاه و سلامت اجتماعی، صدور کارت هوشمند منزلت با تخفیف هدفمند برای ارائه تمامی خدمات و تسهیلات به سالمندان، راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی، ایجاد محیط دوستدار سالمند و شرایطی برای ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی، ایجاد بانک اطلاعاتی رایانه‌ای سلامت، ارائه خدمات آموزش عالی و مهارتی، اختصاص ۵ ساعت در هفته برای پخش برنامه‌های مرتبط توسط رسانه ملی، ارتقاء سطح فرهنگی، همچنین سواد سالمندی در آموزش و پرورش برای پیوند بین نسل‌ها، تأمین امنیت غذایی، ضرورت پیگیری قانون جامع حمایت از سالمندان، ایجاد بیمه همگانی و توسعه بیمه مکمل اختصاصی که دربرگیرنده مراقبت در منزل، خدمات غربالگری، تشخیصی و خرید وسایل توانبخشی و مکمل‌های غذایی باشد، پرداخت هدفمند ماهانه مستمری سالمندی بر اساس اولویت‌بندی، تهیه بسته حمایت از سالمندان، ارائه تسهیلات وام ازدواج و ارائه خدمات ورزشی، تأمین مسکن مناسب و حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و معنوی، ارائه وام اشتغال از جمله تکالیفی است که برای دستگاه‌های مربوطه احصاء شده است.

علامه یادآور شد: هم اکنون ۴۰ درصد سالمندان هیچ‌گونه دریافتی ندارند، ۴۰ درصد بازنشسته هستند و ۲۰ درصد نیز مستمری دریافت می‌کنند ضمن اینکه ۹ گروه از سالمندان آسیب‌پذیر بوده اما اغلب تحت پوشش بهزیستی قرار ندارند ضمن اینکه یک سوم از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از سالمندان مجهول‌الهویه هستند.

وی افزود: در کنار تکالیفی که برای دستگاه‌ها تعیین شده است یکسری تکالیف در قالب تأمین منابع پایدار، توسعه مطالبات پژوهشی، مشارکت سمن‌ها، همسان‌سازی حقوق متناسب با تورم، استانداردسازی مراکز و خدمات حوزه سالمندی و ایجاد محیط‌های پرنشاط، تدوین برنامه حمایتی ویژه سالمندان تنها و از کار افتاده، تهیه بسته سیاستی توسط صندوق‌های بازنشستگی برای رویارویی با پیامدهای سالمندی و تهیه اطلس سالمندی ملی نیز برای سایر بخش‌ها تهیه شده است.

مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان تأکید کرد: از سال ۱۴۱۰ بحران سالمندی آغاز خواهد شد اما از اجرای ۴۶ بند تعریف شده به عنوان تکالیف دستگاه‌ها تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

ما برای ارائه برنامه برای حوزه سالمندی با کمبود اطلاعات مواجه هستیم

محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه باید مختصر و مفید باشد، افزود: قبل از ارائه پیشنهاد برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه در این حوزه باید سایر برنامه‌های توسعه مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پیشنهاداتی باید برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند ضمن اینکه باید برای آنها پیشران تدوین شود. از سوی دیگر ما در این حوزه به راهبری، مدیریت، برنامه‌ریزی، قانونگذاری و مجوزهایی نیاز داریم.

شتی ما منابع مالی پایدار در حوزه سالمندی نداریم و این در حالی است که باید برای تأمین تجهیزات مورد نیاز این قشر فضایی باز شود، همچنین نیازهای سالمندان از جمله مراقبت در منزل، ایجاد شبکه هماهنگ برای اطلاع‌رسانی در سطح جامعه به ویژه از طریق رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

پیگیری مطالبات سالمندان در قالب برنامه هفتم توسعه باید موضوع‌محور باشد

حسین نحوی‌نژاد مدیر آسایشگاه کهریزک ضمن یادآوری روند تدوین سند ملی سالمندان در سال‌های گذشته افزود: تجربه نشان می‌دهد که باید در این زمینه موضوع محور وارد شویم چرا که در غیر این صورت دستگاه ها تمکین نمی‌کنند ضمن اینکه باید نکاتی که قابلیت اجرا دارند و دارای مقدمه هستند در برنامه هفتم توسعه لحاظ شوند. از سوی دیگر لازم است مشخصات جامعه هدف نیز ارائه شود.

وی تصریح کرد: کل ظرفیت آسایشگاه ها برای نگهداری از این افراد ۱۵ هزار نفر است ضمن اینکه ۱۸ درصد سالمندان وابسته هستند که ۱۰ درصد آنها نسبی و ۸ درصد مطلق هستند به این معنا که در افق ۱۴۳۰، ۲۵ میلیون سالمند داریم که حداقل دو میلیون نفر از آنها سالمند وابسته مطلق خواهند بود که در آپارتمان‌های کوچک اجاره‌ای ساکن می‌شوند.

نحوی‌نژاد خاطر نشان کرد: هم اکنون بیمه‌ها پیشگیری‌محور نیستند ضمن اینکه دغدغه‌های سالمندی از جنس اجتماعی و مدیریت اقتصاد و سلامت است و ۱۰ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌ها باید به تکالیف خود در حوزه سالمندی به خوبی عمل کنند، تأکید کرد: لازم است در برنامه هفتم توسعه چند حکم قابل اجرا لحاظ شود ضمن اینکه کارت منزلت باید تعریف شده و متولی آن مشخص شود ضمن اینکه بیمه‌ها نیز باید خدمات این بخش را پوشش دهند.

ارائه خدمات سالمندی در کشورهای توسعه یافته می‌تواند الگوی مناسبی برای برنامه ریزی در حوزه سالمندی کشور باشد

رضا فدایی وطن عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: یکی از مواردی که در مورد توجه به سلامت سالمندی در چارچوب قانونی باید مورد توجه قرار گیرد این است که این قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند ضمن اینکه کشورهای توسعه یافته برنامه‌های ساده‌ای برای حمایت از سالمندان ارائه می‌دهند اما به خوبی آن را اجرا می‌کنند بنابراین می‌توان از این برنامه‌ها به عنوان الگو استفاده کرد.

دستگاه‌های مربوطه باید پیرامون انجام تکالیف خود در حوزه سالمندی پاسخگو باشند

احد دلبری مسئول انجمن علمی سالمندان ایران افزود: ما باید جدی‌تر به این موضوع نگاه کنیم ضمن اینکه استانداردسازی از جمله وظایف ذاتی دستگاه‌ها در این حوزه است.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در این زمینه پاسخگو باشند ضمن اینکه حمایت از سالمندان باید در اولویت برنامه‌های مسئولان مربوطه قرار گیرد.

نظر پژوهشگران پیرامون گزارش ارائه شده در خصوص عملکرد دستگاه‌ها در حوزه سلامت سالمندی

نماینده مرکز پژوهش‌های حاضر در این نشست خطاب به مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: ارائه پیشنهاد برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه باید با اطلاع از چارچوب این برنامه صورت گیرد ضمن اینکه باید با اطلاع از زیرساخت‌های موجود مطرح شود.

وی تصریح کرد: اگر منابع کافی هم تأمین شود زیرساخت‌های کشور اجازه اجرای این میزان برنامه را نمی‌دهد ضمن اینکه لازم است در این زمینه ابتدا اطلس وضعیت فعلی سالمندی ترسیم شود.

و اما نماینده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز یادآور شد: ارائه پیشنهادات در این زمینه باید به منظور مقابله با تبعیض سنی و ارتقاء سن بازنشستگی اجباری صورت گیرد.

چالش‌ها در حوزه سلامت سالمندی باید اولویت‌بندی شوند

کاظم میکائیلی رئیس اداره دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور افزود: ما باید چالش‌ها را در این حوزه احصاء کرده و اولویت‌بندی کنیم ضمن اینکه علت کاستی‌هایی که منجر به ایجاد این چالش‌ها شده است را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

در ادامه باقری دیگر نماینده بیمه سلامت تأکید کرد: ردیف‌های تخصیص یافته به حوزه سالمندی باید کاملا مشخص و شفاف باشد تا ما در این زمینه دچار انباشت بدهی نشویم، در این صورت برای پوشش خدمات این بخش اعلام آمادگی می‌کنیم./