مطالب آموزشی

فواید کوهنوردی برای سالمندان

بسیاری فعالیت کوهنوردی را یک فعالیت مختص جوانان می دانند در حالی که «فواید کوهنوردی برای سالمندان» کاملا به اثبات رسیده است.

کوهنوردی از ورزش های مفرح و روح نواز است که تاثیرات شگرفی بر ارتقا سطح سلامت جامعه دارد. بسیاری از افراد فعالیت کوهنوردی را یک فعالیت جوانانه می دانند در حالی که «فواید کوهنوردی برای سالمندان» کاملا به اثبات رسیده است. هم اکنون ورزشکاران حرفه ای زیادی در دنیا وجود دارند که تا سنین بالای سالمندی نیز به طور مرتب در برنامه های گروهی صعود به ارتفاعات شرکت می کنند.

آیا تصور می کنید کوهنوردی برای سن و سال تان دشوار است یا تاکنون هرگز این ورزش را امتحان نکرده اید؟ برای بهره گیری از «فواید کوهنوردی» در سنین بالاتر، همین حالا اقدام کنید. هیچوقت برای شروع یک فعالیت ورزشی، دیر نیست.

کوهنوردی سالمندان نوعی پیاده روی در دل طبیعت است که در شیب ملایم انجام می شود. اگر این فعالیت دست جمعی انجام شود، شور و نشاط را افزایش داده و روحیه افراد سالمند را بهبود می دهد. اما فواید جسمانی کوهنوردی برای سالمندان در چهار حیطه استقامتی، کششی، قدرتی و تعادلی به وضوح دیده می شود. اگر می خواهید در دوران سالمندی سلامتی و نشاط را تجربه کنید حتما در برنامه های کوهنوردی شرکت کنید.

برخی از مزایای کوهنوردی در سنین بالاتر این ها هستند:

بیماری های قلبی و عروق کرونر در کمین سالمندان بی تحرک نشسته است. بالا و پایین رفتن از تپه ها موجب پمپاژ خون بیشتر و دریافت اکسیژن اضافی است که هر دو سلامتی را افزایش می دهد.

یک برنامه کوهنوردی ملایم شامل بیش از ۲ کیلومتر و معمولا کمتر از ۱۰ کیلومتر پیاده روی در سطح شیب دار است. در حین کوهنوردی عضلات و مغر خون بیشتری دریافت می کنند. انجام مستمر کوهنوردی می تواند عوامل تشدید کننده بیماری های قلبی عروقی نظیر فشار خون و کلسترول بد را کاهش دهد.

طبق تحقیقات انجام شده حتی افرادی که تحت جراحی عروق کرونر قرار گرفته اند نیز می توانند پس از بهبودی در پیاده روی و کوهنوردی ملایم، شرکت کنند. در این مورد کوهنوردی می تواند روحیه و اعتماد بنفس فرد را نیز تقویت کند.

کوهنوردی برای کاهش دردهای آرتروز

آرتروز یک بیماری شایع در سنین بالاتر از ۶۰ سال است که با فرسایش غضروف ها تشدید می شود. پیاده روی در شیب و کوهنوردی در سنین سالمندی ساده ترین راه برای ترشح مایع زلالی و غضروف سازی در مفاصل استخوان ها است. برخلاف تصور عمومی، کوهنوردی ملایم می تواند بسیاری از دردهای آرتروزی و زانو درد را به مرور کاهش دهد. بدیهی است با یکبار شرکت در برنامه های پیاده روی در کوهستان نمی توان انتظار معجزه داشت.

یکی از دیگر مزایای کوهنوردی دیدن مناظر بکر و زیبای طبیعت است که بر ذهن و روان انسان تاثیر می گذارد. سالمندان می توانند وقت خود را در دامان طبیعت سپری کنند تا علاوه بر بهبود جسمانی از نظر قوای مغزی و ذهنی نیز در حالت ایده آل قرار گیرند. به خصوص افرادی که از آرتروز و دردهای زانو رنج می برند لازم است تا طبیعت را به جای کنج خانه انتخاب کنند. به این ترتیب با یک تیر دو نشان هدف قرار می گیرد.

کوهنوردی و درمان بیماری پوکی استخوان

آمارها نشان دهنده افزایش پوکی استخوان در زنان سالمند است. کاهش کلسیم و بی تحرکی اصلی ترین عامل ابتلا به پوکی استخوان در زنان و مردان است. این امر موجب کاهش تراکم استخوانی و پوک شدن بافت استخوان ها می شود. در این صورت فرد در معرض شکستگی استخوان قرار دارد و با کوچک ترین ضربه یا حرکتی، احتمال شکستگی بیشتر می شود.

از فواید کوهنوردی برای سالمندان می توان به جلوگیری از پوکی استخوان در سنین پیری اشاره کرد. در طی انجام فعالیت کوهنوردی، وزن بدن توسط استخوان ها تحمل می شود همین امر به حفظ تراکم استخوانی کمک می کند. افزایش خون رسانی به بافت ها و اندام ها و استخوان ها در مجموع، بافت استخوان ها را سالم و متراکم نگه می دارد. این امر در حین بالا رفتن از کوه، انجام حرکات سریع در حین کوهنوردی و کشش و پرش های عادی در کوهستان به سادگی میسر است.

برای بهره گیری از «فواید کوهنوردی» در سالمندان توصیه می شود پیاده روی در مسیرهای خاکی کوهستان انجام شود. تقویت تراکم استخوان ها و محکم تر شدن بافت استخوانی بدون آسیب به اندام ها انجام می شود. در این مورد جاده های خاکی به مسیرهای بتون و آسفالته ارجحیت دارد. کوهنوردی احساس آزادی و سلامت در فرد ایجاد می کند و هر چه محیط کوهستان بکر و طبیعی تر باشد، روح بیشتر به آرامش می رسد.

توصیه های بهره گیری از فواید کوهنوردی برای سالمندان

در هر فرصتی به پیاده روی در کوهستان بپردازید. ماجراجویی در دل طبیعت یک چالش دوست داشتنی برای آدم هایی است که زندگی را دوست دارند. محیط کوهستان جسم و روح را شفا می دهد. بسیاری از زنان در سنین سالمندی تصور می کنند که کوهنوردی یک ورزش مردانه است و تمایلی به شرکت در برنامه های کوهنوردی ندارند. این یک اشتباه بزرگ است و شاید مربوط به فرهنگ جوامع باشد. کوهنوردی یک ورزش مناسب برای همه افراد در هر سن و سالی است.

نکته مهم دیگر انتخاب مسیری ساده و کم شیب برای شروع کوهنوردی است. توصیه می شود سالمندان به یک باره در برنامه های کوهنوردی با درجه دشواری بالا شرکت نکنند. افرادی که از سال های قبل در این زمینه مهارت کسب کرده اند می توانند به همراه تیم یا گروه های کوهنوردی به ارتفاعات بالاتر نیز صعود کنند. برای افراد مبتدی کوهنوردی ملایم در کوهستان ایده آل است.

برای بهره گیری از «فواید کوهنوردی برای سالمندان» از مسیرهای کوتاه و ۲ تا ۴ کیلومتری شروع کنید. برای بهره گیری از «فواید کوهنوری» برای سالمندان لازم است تا لوازم کافی در اختیار داشته باشید. در یک کوله پشتی وسایل لازم را حمل کنید. به همراه داشتن آب و یک میان وعده سبک الزامی است. خطر کم آبی در کوهستان، در کمین سالمندان است. شکلات تلخ ، آجیل و خرما از بهترین مواد مغذی در کوهنوردی هستند.

ورزش های تعادلی و پیلاتس برای سالمندان

حتما برای کوهنوردی از کفش مناسب و باتوم مخصوص کوهنوردی استفاده کنید. باتوم از فشار زیاد روی مفاصل زانو و عضلات پا کم می کند. علاوه بر آن باتوم کوهنوردی قابلیت جذب ضربه را نیز دارد. کفش های غیر استاندارد نیز می توانند زخم های بدی در پا ایجاد کنند.

نکته آخر اینکه برای کوهنوردی در کوهستان هرگز تنها اقدام نکنید حتما به همراه یک گروه و یا یک دوست به کوهستان بروید. کوهنوردی یک فعالبت گروهی و مفرح است که همیشه به صورت دسته جمعی انجام می شود.