رئیس دبیرخانه سالمندان کشور

سیاست‌های جمعیتی موفق نشود با تله جمعیتی مواجه خواهیم شد

رئیس دبیرخانه سالمندان کشور درنشست فراکسیون سلامت سالمندی، گفت: بسته ای را در مورد مسائل جمعیت سالمندی و چالش های این حوزه تدوین و آماده کردیم و هفته آینده به فراکسیون ارائه خواهیم کرد؛

حسام الدین علامه رئیس دبیرخانه سالمندان کشور درنشست فراکسیون سلامت سالمندی، گفت: بسته ای را در مورد مسائل جمعیت سالمندی و چالش های این حوزه تدوین و آماده کردیم و هفته آینده به فراکسیون ارائه خواهیم کرد؛ در سال های ۵۸ تا ۷۰ و در مدت ۱۲ سال بیرون زدگی هرم جمعیتی را داشتیم و تورفتگی هرم جمعیتی از ۷۴ تا ۸۵ شروع شده و اوج کاهش جمعیت در سال ۱۴۰۸ خواهد بود و اگر از سال ۱۴۰۴ تا  ۱۴۱۴سیاست‌های جمعیتی موفق نشود با تله جمعیتی مواجه خواهیم شد.

بحران صندوق های بازنشستگی کشور در سال ۱۴۱۰/  ۴۵۰ هزار سالمند در کشور نیاز به مراقبت دائمی دارند

وی ادامه داد: اگر متولد سال ۵۸ با ۵۲ سال بازنشسته شود از سال ۱۴۱۰ بحران صندوق های بازنشستگی شروع می شود؛ ۵ درصد از سالمندان دچار معلولیت یا بیماری های کاملا زمین گیر هستند و ۴۵۰ هزار سالمند نیاز به مراقبت دائمی و رسمی دارند؛ به ازای هر ۶۲۰ سالمند یک تخت بیمارستانی داریم در حالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت وجود دارد.

علامه یادآور شد: برخی کشورها وزارت تنهایی دارند و حتی در برخی کشورهایی که صنعت بیمه ای بسیار قوی دارند با مشکلاتی مواجه هستند. صندوق های بازنشستگی فرصت بسیار اندکی برای رفع مشکلات دارند و باید تدابیر مناسبی را برای آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۲۰ دچار بحران سالمندی خواهیم شد و تنها با سیستم دولتی نمی توان مشکلات این حوزه را رفع کرد، بنابراین باید سمن ها را تقویت کرد.

علامه یادآور شد: اگر بخواهیم موضوع سالمندی را در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم چند خط یا یک پاراگراف می شود بنابراین باید در برنامه راهبردها و سیاست هایی را پیش بینی کنیم که طی ۵ سال آینده بتوان براساس آن اقداماتی را انجام داد؛ ما به جد برنامه سند ملی سالمندان را در اولویت قرار دادیم و اگر بخشی از سند را در برنامه بگنجانیم خوب است، ۸۸ ماده به عنوان نتیجه کار به ما ارائه شد اما برخی تاکید کردند که باید خلاصه شود و طی ۲ هفته گذشته در شورای ملی سالمندان که به ۱۶ دستگاه برای معرفی ۳ نماینده ثابت برای حضور در نشست ها نامه ارسال کردیم اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد و به مرور ۱۱ دستگاه نماینده معرفی کردند اما ۵ دستگاه معرفی نکردند.

وی ادامه داد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب بهتر است مسائل قانونی از طرف دولت به مجلس بیاید تا قابلیت اجرا داشته باشد، پیش نویس لایحه ۲۲ ماده ای که چکش کاری شده است را برای تمامی دستگاه های مربوطه، فراکسیون سلامت سالمندی و مرکز پژوهش ها تا هفته آینده ارسال خواهیم کرد؛ البته پیش نویس لایحه ۸۸ ماده ای به همراه ۲۲ ماده ای ارسال خواهد شد و نظرات کتبی را دریافت می کنیم.

علامه افزود: مسئله سالمندی موضوعی بسیار مهم است و در قالب طرح یا لایحه باید مشکلات سالمندان را حل کرد، البته اگر لایحه باشد پذیرش آن توسط دولت بیشتر است، ما پیش‌نویس لایحه را تقدیم فراکسیون خواهیم کرد و می‌توان آن را با طرح کمیسیون اجتماعی تطابق داد و با همکاری و تعامل مسیر را طی کرد.

عباسی رئیس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی در این نشست، گفت: هرآن چیزی که در ارتباط با سالمندی و ساختارهای موجود بود را بررسی کردیم و مطالعه تطبیقی را انجام و موازین اسلامی را مدنظر قرار دادیم.

چالش های حوزه سالمندی را نمی توان با سند ملی رفع کرد

وی با بیان اینکه چالش های حوزه سالمندی را نمی توان با سند ملی رفع کرد، افزود: در این رابطه نیازمند لایحه یا طرح قانونی هستیم تا مشکلات اجرا مدنظر قرار گیرد البته لایحه هیچ منافاتی با نکات مطرح شده ندارد و باید در برنامه هفتم آن ها را مورد توجه قرار داد، در واقع راهبردها و اهداف را می توانیم تعیین کنیم اما نمی توان به طور کامل مشکلات را مطرح کرد؛ لوایح باید مختصر، جامع و مانع باشد و تکالیف قانونی در آن گنجانده شود.

عباسی یادآور شد: آخرین مرحله پیش نویس لایحه در شورایعالی سالمندان مطرح و به ۲۲ ماده رسید و در عین حال به جامعیت لایحه خدشه‌ای وارد نمی شود و نظام حکمرانی و زیرساخت ها و حقوق سالمندان مهم است و راهبردها اصول و قواعد و وظایف و تکالیف دستگاه ها و همچنین ضمانت های قانونی را در پیش نویس لایحه مدنظر قرار دادیم و سند پشتیبان را هم ارائه خواهیم کرد؛ در خوشبینانه ترین حالت تصویب لایحه دو سال طول می کشد و با تصویب قانون تمامی قوانین سابق نسخ می شود.

زمینه ارائه لایحه حمایت از سالمندان باید مهیا و آماده شود

نماینده صدا و سیما در این نشست با بیان اینکه زمینه ارائه لایحه حمایت از سالمندان باید مهیا و آماده شود، گفت: این مستلزم آن است که اطلاعات مناسبی را داشته باشیم و می طلبد دبیرخانه شورای سالمندی، کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش داشته باشد و فضای جامعه را آماده کند؛ به موضوع فرزندآوری ورود کردیم اما در حوزه سالمندی اقدام جدی انجام ندادیم، باید با فضاسازی و کار رسانه‌ای مسیر و راه را باز کرد./