اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت

سالمندان کشور از نظر میزان خطرهای موجود طبقه بندی می شوند

کارشناس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت می گوید شناسایی مشکلات و بیماری‌های شایع سالمندان از جمله خدماتی هستند که در تمام مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌ شوند.
منیژه مقدم گفت: از جمله  اقدامات وزارت بهداشت، شناسایی و طبقه بندی سالمندان از نظر میزان خطری است که با آن مواجه هستند. حمایت و مراقبت از این گروه از سالمندان با همکاری نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف است. یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت برای توانمندسازی سالمندان و بهبود کیفیت زندگی آن ها، تدوین طرح دانشگاه سالمندان است که امکان یادگیری مادام العمر را برای افراد جامعه فراهم می‌سازد.
به گفته وی افراد در سنین بازنشستگی و بالاتر می‌توانند در دانشگاه سالمندان  با بهره گیری از این فرصت به یادگیری علوم و مهارت‌های مختلف مورد علاقه‌ی خود بپردازند. این امر به ارتقاء سطح دانش، مهارت و توانمندسازی سالمندان و بهبود کیفیت زندگی آنان منجر می‌شود.
با اعلام او این طرح در مراحل آغازین خود است و به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.
او گفت: با هدف غربالگری و شناسایی مشکلات و بیماری‌های شایع سالمندان و مداخلات لازم، خدمات مراقبت‌های ادغام یافته‌ سلامت سالمندان، از جمله خدماتی هستند که در سطح شبکه‌های بهداشت در سراسر کشور، در تمام مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌ شوند.
به گفته مقدم سالمندان با مراجعه به مراکز بهداشتی، خدمات مراقبتی مذکور را در زمینه‌ پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با کنترل عوامل خطری مانند فشار خون بالا، دیابت، اختلالات چربی خون، غربالگری، درمان افسردگی، غربالگری سالمندان در معرض خطر عدم تعادل، زمین خوردن و مداخلات مربوطه و غربالگری اختلالات تغذیه‌ای دریافت می‌کنند.
او گفت: در مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش شیوه‌ زندگی سالم توسط مراقبان سلامت و بهورزان انجام می‌ شود.