دکتر حسام الدین علامه:

تهران و گیلان، پیرترین استان‌های کشور

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، اسامی پیرترین استان‌های کشور را اعلام کرد و گفت: از نظر تعدادی، استان تهران با یک میلیون و ۷۰۵ هزار نفر و از نظر درصد جمعیت سالمندی استان گیلان با ۱۵.۱۹ درصد، سالمندترین استان‌های کشور هستند.

«حسام‌الدین علامه» رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، افزود: از نظر درصد جمعیت سالمندی بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران با ۱۳.۲۶ درصد، تهران با ۱۲.۰۶ درصد و اصفهان با ۱۱.۹۱ درصد، سالمندترین استان‌های کشور به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از نظر تعداد سالمندان نیز بعد از استان تهران، استان‌های خراسال رضوی با ۶۵۸ هزار نفر، اصفهان با ۶۴۲ هزار نفر و فارس با ۵۴۹ هزار نفر سالمند می‌باشند.

سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان کشور

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت: از نظر درصد جمعیت سالمندی، استان سیستان و بلوچستان با ۴.۹۲ درصد، هرمزگان با ۶.۵۶ درصد، بوشهر با ۷.۷۱ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۷.۸۶ درصد، کم‌ سالمندترین استان‌های کشور به شمار می‌روند.

علامه با بیان اینکه این آمار مبتنی بر نسبت جمعیت سالمند به کل جمعیت است، افزود: براساس آمار سال ۱۴۰۰، در مجموع هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت، سالمند داریم.

جنسیت سالمندی در ایران، زنانه است

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت: در سال ۱۳۷۵ ما به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند بالای ۶۰ سال، ۱۱۶ نفر مرد سالمند داشتیم. اما در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ نفر زن سالمند، ۹۲ نفر مرد سالمند داریم.

علامه افزود: این آمار نشان‌دهنده جنسیت زنانه سالمندی است اما اینکه این آمار در آینده چگونه است، معلوم نیست. اگر ارقام و آمار در همین حدود باشد، پنج درصد تفاوت در جمعیت زنان و مردان خواهیم داشت.

وی یادآور شد: از نظر جمعیت مرد و زن، تنها استانی که جمعیت زن و مرد آن برابر می‌باشد، استان یزد است.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر جمعیت کل کشور است که از این تعداد، هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر برابر  با ۱۰.۴۳ درصد کل جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

علامه، خاطرنشان کرد: از هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت سالمند کشور، چهار میلیون و ۲۶۸ هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و ۵۹۵ هزار نفر آنان، زنان هستند.