دلایل ابتلا به آلزایمر

آلزایمر | دلایل، پیشگیری، راه درمان

آلزایمر یک بیماری مزمن تخریب کننده سلول های عصبی می باشد. این بیماری مغزی، شروعی آرام دارد ولی پیش رونده می باشد. رایج ترین علامت اولیه آن این است که یادآوری اتفاقات اخیر سخت است.

با پیشرفت بیماری، علائمی مانند مشکلات تکلم، آگاه نبودن به زمان و مکان (به سادگی گم می شوند)، نداشتن انگیزه، نوسان احساسات، نداشتن توان مراقبت از خود و مشکلات رفتاری بروز می کند. با بدتر شدن بیماری فرد، از خانواده و جامعه جدا می شوند. به تدریج عملکرد های مربوط به بدن از بین رفته، سرانجام منجر به مرگ می شود.

با وجود اینکه سرعت پیشروی بیماری می تواند متفاوت باشد، عموما ۹-۳ سال امید به زندگی بعد از تشخیص بیماری در نظر گرفته شده است.

دلایل ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر زمانی اتفاق می افتد که، مقداری غیرطبیعی از پروتئین ها که پلاک نام دارند، در مغز شکل گرفته و سلول های اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه تشکیل پلاک ها، مختل کردن عملکرد و فعالیت شیمیایی عادی مغز بوده که منجر به کاهش معنادار ناقلین عصبی می شود، که نتیجه این اتفاقات کاهش پیشرونده عملکرد مغز می باشد.

تا زمانی که علت بد عمل کردن های پروتئین که در اولین نقطه رخ داده را ندانیم، یعنی علت ابتدایی هنوز خوب درک نشده و موضوع تحقیقات درحال انجام و گمانه زنی ها می باشد

علت بیشتر موارد آلزایمر ناشناخته است، به جز ۵-۱ درصد موارد که تفاوت های ژنتیکی مشخص شده است. فرضیه های متعددی در حال رقابت برای توضیح علت بیماری می باشند.

علائم بیماری آلزایمر

دقت داشته باشید که همه ما تجربه فراموشی را داشته ایم که مقطعی و زودگذر بوده است. اما اگر دارای ۲ مورد از علائم آلزایمر که در ادامه شرح داده شده است، حتما به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  • فراموشی پایدار و پیش رونده: در بیماران مبتلا به آلزایمر، این فراموشی با گذشت زمان مداومت پیدا کرده و شدت بیشتری می یابد تا جایی که حتی ممکن است نام اعضای خانواده و کارهای روزانه خود را نیز از یاد ببرند.
  • سخت بودن پیدا کردن کلمات مناسب و درست: مبتلایان در پیدا کردن کلمات صحیح و حتی ساده در حین صحبت کردن و انتقال مفاهیم دچار مشکل هستند. هم چنین در گفتار، نوشتار و خواندن مکررا اشتباهاتی دارند.
  • ناتوانی در تشخیص و انجام کارها: در این حالت افراد در تشخیص چهره ها و ابزار ساده و همچنین یافتن وسایلی که مقابل چشمشان نیست، دچار مشکل می شوند. هم چنین در استفاده از ابزار ساده و انجام کارهای ساده نظیر مرتب لباس پوشیدن، ناتوان هستند.
  • نداشتن درک درست از زمان و مکان: این افراد درک درستی از زمان و مکان ندارند و حتی گاهی ممکن است خود را در صحنه ای از خاطرات و خود را بین درگذشتگان خود ببینند.
  • کم شدن قدرت قضاوت: در حل مشکلات روزانه با مشکل مواجه هستند. مثلا اگر چیزی بشکند نمی دانند باید آن را چه کار کنند.
  • در انجام کارهای پیچیده و استدلال کردن دچار اختلال: این افراد توان رسیدگی به امور مالی و بانکی ندارند. هم چنین درک درستی از خطرات ندارند.
  • تغییرات رفتاری و خلقی: تغییرات خلقی نظیر آشفتگی، لج باز شدن، اعتماد نداشتن به دیگران و گوشه گیر شدن از علائمی است که شروع و به مرور زمان تشدید می شوند.
  • افسردگی از علائم همراه آلزایمر است.
  • بی قراری از دیگر علائم این بیماری بوده که در صورت پیشرفت بیماری با پرخاشگری و یا اضطراب بی دلیل همراه است.

 

 

 

عوامل خطر

  • سن: معمولا در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد، اگر در افراد زیر ۴۰ سال رخ دهد، که احتمال آن خیلی کم است، آلزایمر زودرس نامیده می شود.
  • جنسیت: احتمال ابتلای زنان در این بیماری از مردان بیش تر می باشد.
  • وراثت: خطر بروز آلزایمر در افرادی که یکی از اقوام درجه یک آن ها به این بیماری مبتلا شده باشد بیش تر است. هم چنین دانشمندان جهش های ژنی را کشف کرده اند که روی بروز و به تاخیر انداختن این بیماری نقش دارند.
  • سبک زندگی و سلامت قلب: نتیجه تحقیقات نشان می دهد که عواملی که موجب بیماری قلبی می شوند در بروز آلزایمر نیز نقش دارند. چاقی، کم تحرکی، دیابت نوع ۲، چربی خون و فشارخون بالا احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند.
  • مشارکت اجتماعی و یادگیری: شرکت در فعالیت های اجتماعی و تجمعات احتمال ابتلا را کم می کنند. فرآیند یادگیری احتمال ابتلا را کم تر و تحصیلات پایین تر احتمال ابتلا را بیش تر می کند.
  • ضربه به سر: سابقه ضربه شدید به سر مثلا در حدی که فرد به مدت طولانی کاهش سطح هوشیاری داشته باشد، احتمال ابتلا در آن ها بیش تر است.
  • خواب نامنظم: تحقیقات نشان داده اند که اختلالات خواب احتمال ابتلا را بیش تر می کند.در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر مغز و اعصاب انلاین تلفنی ومتنی صحبت کنید و از ایشان غیرحضوری مشاوره بگیرید.

پیشگیری

در حال حاضر با توجه به ناشناخته بودن عامل به وجود آورنده بیماری آلزایمر، راه پیشگیری دقیقی وجود ندارد. اما بسیاری از راه هایی را برای کاهش ریسک ابتلا بیان نموده اند که شامل موارد زیر می باشد.

  • استرس خود را کم کنید و خواب کافی داشته باشید.

به خواب خود و کیفیت آن اهمیت دهید. روش های کنترل استرس را یاد بگیرید.

  • از دخانیات دوری کنید.

چنانچه سیگار و… می کشید، هرچه سریعتر درصدد کنار گذاشتن آن باشید.

  • خواب کافی داشته باشید.
  • در صورت داشتن بیماری های زمینه ای نظیر فشارخون، دیابت، مشکلات قلبی و چربی خون بالا، در پی درمان آن ها بوده و اصول مربوط به آن ها را جهت کنترل، رعایت کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشد.

غذاهای تازه، روغن های سالم (روغن زیتون، روغن کنجد و…)، غذاهای دارای چربی اشباع شده کم مصرف کنید. هم چنین مصرف ویتامین E و امگا ۳ نیز مفید می باشد.

علائم آلزایمر در سالمندان

  • زندگی اجتماعی فعال داشته باشید.

معاشرت کنید، با دیگران ارتباط بگیرید، با کسانی که دوست دارید و لحظات خوشی با آن ها می گذرانید رفت و آمد کنید.

  • ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

حتما هر روز ورزش (هر ورزشی که دوست دارید) و پیاده روی انجام دهید.

در آخر اینکه، همان طور که بدن شما نیاز به ورزش دارد، مغز و ذهن شما نیز نیاز به ورزش دارد. سعی کنید بازی های فکری انجام دهید، سعی کنید مدام در حال یادگیری چیزهای جدید باشید، تمرین حفظ کردن انجام دهید. هم چنین کارهایی نظیر خواندن، رقصیدن، بازی هایی نظیر شطرنج، تخته نرد و…، خلق اثر هنری، نواختن موسیقی وکارهایی از این قبیل نیز بسیار مفید می باشند. پیشنهاد میکنیم مقاله راهکارهای سنتی پیشگیری و کنترل آلزایمر ما رانیز بخوانید.

نتیجه گیری

درست است که آلزایمر یک بیماری پیچیده است و مجهولات زیادی دارد، و این که با گذشت زمان وخامت پیدا می کند، اما درمان هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده می توانند علائم را عقب انداخته و به بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا کمک کنند. پس اگر در خود یا اطرافیان خود، متوجه علائمی شدید و به آلزایمر شک کردید، می توانید با دریافت ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب ، برای درمان بیماری آلزایمر اقدام نمایید.