یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور

شرایط «به‌زیستن» را برای سالمندان فراهم می‌کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور بر مراقبت از سالمندی جمعیت و همچنین سالمندان جامعه تاکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور بر مراقبت از سالمندی جمعیت و همچنین سالمندان جامعه تاکید کرد و گفت: در مرحله اول باید شرایط به‌زیستن را برای سالمندان فراهم کنیم که تحقق آن نیازمند تبیین، آموزش و فرهنگسازی سبک زندگی سالمندی است.

«حجت عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه سالمندی به جهت ارتقاء سطح رفاه و سلامت جامعه یک اتفاق مثبت است، گفت: قبل از انقلاب اسلامی میانگین امید به زندگی بین ۵۳ تا ۵۴ سال بوده که اکنون به ۷۴ سال رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: به لحاظ معنوی سالمند داشتن در جامعه ارزشمند است؛ چراکه سالمندان تاریخ مجسم هستند و این تداوم تاریخ، انتقال تجربه در خانواده و جامعه مهم و ارزشمند است.

وی بر مراقبت از سالمندی جمعیت و همچنین سالمندان جامعه تاکید کرد و گفت: باید مراقب باشیم جمعیت جوان بیشتر از سالمندان باشد. در حال حاضر نسبت سالمندان به بقیه گروه‌های سنی جمعیت پیشی گرفته است و این امر نگران‌کننده است و راهکار، استفاده از پنجره جمعیتی است که به زودی بسته می‌شود. لذا همه برای افزایش و جوانی جمعیت باید تلاش کنند.

عبدالملکی به اصلاح برنامه صندوق بازنشستگی و نظام تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد کردیم به مادران شاغل به ازای هر فرزند سنوات ارفاقی برای بازنشستگی پیش از موعد داده شود؛ لذا نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز برای تشکیل خانواده و فرزندآوری باید طرح های تشویقی بگذارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به آمار بالای بانوان شاغل مجرد در دستگاه‌ها، هشدار داد و گفت: بخشی از این افراد وارد تجرد قطعی می‌شوند لذا سیاست‌هایمان را باید به سمت خانواده‌محوری و فرزندآوری تقویت کنیم.

وی با اشاره به جمعیت نزدیک بر ۹ میلیون نفر سالمند در جامعه، تصریح کرد: در مرحله اول باید شرایط به‌زیستن را برای آنها فراهم کنیم که تحقق آن نیازمند تبیین، آموزش و فرهنگسازی سبک زندگی سالمندی و همچنین مناسب‌سازی است.

عبدالملکی بر پیگیری و رسیدگی وضعیت اقتصاد سالمندان، درمان و بیمه تکمیلی سالمندان تاکید کرد و گفت: دبیرخانه شورای ملی سالمندی باید نقش هماهنگی و اندیشه‌ورزی داشته باشد و در حوزه عملیاتی نیز با نظارت “علی‌محمد قادری” این روند پیگیری خواهد شد. در حوزه حقوقی از قوانین بالادستی تا قوانین اجرایی خلاءها را احصاء می‌کنیم تا در قالب لایحه سبک، کم‌ماده و پربار پیگیری کنیم البته از ظرفیت برنامه هفتم توسعه نباید غافل باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان بر حمایت از اقدامات مبتکرانه، نوآورانه و دانش‌بنیان در حوزه سالمندی تاکید کرد و گفت: میزان نیازمندی سالمندان در همه دهک‌های درآمدی احصاء شود تا بتوانیم برای سالمندان نیازمند برنامه‌های حمایتی ویژه ارائه کنیم.

یادآوری می‌شود، یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور با حضور «حجت عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور و «حسام الدین علامه» رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های همکار برگزار شد.