دوازدهمین جلسه کمیته بهزیستی و توانبخشی

تصمیمات مهم مجلس برای حمایت از سالمندان در بودجه ۱۴۰۱

دوازدهمین جلسه کارگروه‌های کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس با حضور مسئولان مربوطه در این کمیته برگزار شد.

دوازدهمین جلسه کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور بررسی گزارش کارگروه‌های این کمیته با حضور مسئولانی از شورای عالی بیمه، وزارت بهداشت و درمان پزشکی، سازمان بهزیستی، رئیس شبکه ملی معلولیت، دبیرخانه حمایت از حقوق معلولان و کارشناسان سازمان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخش، گفت: دوازدهمین جلسه کمیته بهزیستی و توانبخشی با هدف حمایت از افراد دارای معلولیت، اصلاح قانون حمایت از معلولان، ایجاد الزامات قانونی، بررسی اعتبارات بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفتن حمایت‌های معلولان و سالمندان در برنامه توسعه هفتم تشکیل شده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یازده جلسه قبل توانستیم تصمیمات مناسبی در خصوص اعتبارات حمایت از معلولان در بودجه سال آینده در راستای ارائه خدمات توانبخشی، پوشش بیمه‌ای معلولان در نظر بگیریم. امیدوارم با پیگیری‌های جلسات قانون حمایت از معلولان را با دقت بیشتری برای دفاع از جامعه هدف سالمندان و افراد دارای معلولیت به مرحله عملیاتی شدن برسانیم.

حمایت از معلولان در بودجه ۱۴۰۱

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ادامه بیان کرد: در بودجه امسال اعتبارات مناسبی در راستای حمایت از معلولان در نظر گرفته شده که امیدواریم در صحن علنی مجلس تصویب شود. مجلس یازدهم تعهدی نسبت به اقشار ضعیف و آسیب پذیر همچون سالمندان و معلولان دارد.

پوشش بیمه‌ای با ارائه حداقل خدمات باشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برای ۲ گروه آسیب پذیر عنوان شده از معلولان تا سالمندان تلاش می‌شود پوشش بیمه‌ای با ارائه حداکثر خدمات در نظر گرفته شود و همچنین در مرحله بعدی باید مشخص شود کدام خدمات از سمت سازمان‌های بیمه گر برای حمایت از این اقشار با توجه به تورم موجود در جامعه در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از افراد حرفه‌ای در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد، صرفه‌جویی در خدمات بهداشتی عاملی بر کاهش هزینه‌ها می‌شود

محسنی بندپی در ادامه تأکید کرد: استفاده از افراد حرفه‌ای در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد، صرفه‌جویی در خدمات بهداشتی عاملی بر کاهش هزینه‌ها می‌شود.

در ارائه خدمات توانبخشی در کشور با آمار جهانی فاصله داریم

وی ادامه داد: در ارائه خدمات توانبخشی در کشور با آمار جهانی فاصله زیادی داریم البته در تولید ناخالص داخلی اینگونه نیست، اگر بتوانیم هزینه‌های سلامت را به درستی اختصاص دهیم، بی‌شک شاهد کاهش مشکلات در این خصوص خواهیم بود.

پروسه درمان معلولان طولانی و کند است

محسنی بندپی ادامه داد: پروسه درمان معلولان به قدری طولانی است که منجر به افزایش هزینه‌ها شده، در برخی مواقع شاهد پیش‌روی بیماری هم هستیم، باید سازمان‌های بیمه‌گر با همکاری کمیته توانبخشی اقداماتی در این راستا داشته باشند.

فرهاد آزادی عضو هیات مدیره دانشگاه علوم بهزیستی در این نشست، با اشاره به جایگاه خدمات توانبخشی در نظام سلامت اقتصاد ایران، گفت: تولید ناخالص داخلی همان ارزش ریالی محصولات تولید شده در داخل است، تولید ناخالص مى‌تواند شاخص سنجش برای ارائه خدمات به معلولان و سالمندان قرار بگیرد، باید در نظر داشته باشیم بخشی از این خدمات مربوط به سلامت است که در تولید ناخالص داخلی به صورت میانگین در کل جهان ۹٫۹ درصد در خصوص بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته خانواده‌هایی که دارای افراد معلول و یا سالمند هستند، نیازمند خدمات بیشتری در راستای توانبخشی هستند و هزینه همین خدمات برای این خانواده‌ها بسیار زیاد است بر همین اساس نیازمند حمایت جدی بیمه‌ها هستند.

منابع حوزه توانبخشی باید با برنامه‌ریزی هزینه شود

کاظم میکائیلی عضو شورای عالی بیمه در این جلسه خاطر نشان کرد: منابع حوزه توانبخشی باید با برنامه‌ریزی هزینه شود، بر همین اساس باید برنامه خاصی برای دستگاه‌های مختلف تعریف کنیم و حتی منابع خاصی در بودجه در نظر بگیریم، در کنار منابع بایستی مدیریت این منابع را در دستور کار قرار دهیم و همچنین تعرفه‌گذاری در خدمات بیمه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

با نشانه‌دار شدن منابع کمک بزرگی به خدمات توانبخشی خواهیم کرد

میکائیلی در ادامه یادآور شد: بیمه‌ها باید در پوشش نیازها دقت کنند و مناسب با محدودیت‌ها فرآیندها را تعریف کنند، با نشانه‌دار کردن منابع کمک بزرگی به خدمات توانبخشی خواهیم کرد. همچنین باید با اولویت‌بندی، فرآیند قیمت دارو و خدمات ارائه شده از طرف سازمان‌های بیمه‌گر مشخص شود.

صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان  یکسری محدودیت‌ها دارد

تسخیری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه تأکید کرد: صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان  یکسری محدودیت‌ها دارد، ابتدا اینکه باید نام این صندوق در تقویم اصلاح شود، حجم وسیعی از منابع داریم که می‌توانیم برای احیای این صندوق در نظر بگیریم. در کنار آن اگر بتوانیم منابع مالی برای این صندوق‌ها تعریف کنیم، جامعه هدف عام‌تری را در بر خواهیم گرفت.

در ادامه این جلسه مصطفی سراج مدیرکل امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان گفت: این صندوق‌ دولتی است و شناسنامه ندارند، دولتی بودن این صندوق منجر به عدم حمایت از طرف نهادها شده، در ضمن فراموش نکنیم جامعه هدف این صندوق باید افزایش پیدا کند.

کامران عاروان رئیس هیأت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان جسمی و حرکتی در این جلسه تأکید کرد: قانون حمایت از معلولان باید جامعیت داشته باشد و حتی معلولان ضعیف را دربر بگیرد. متأسفانه در این قانون جامعه معلولان ضعیف کمتر دیده شده است.

در گذر زمان مشکلات معلولان بیشتر می‌شود

وی ادامه داد: سالمندان و افراد دارای معلولیت امروز مشکلاتی دارند که در گذر زمان این مشکلات بیشتر می‌شود. سرعت کار، هماهنگی برای اجرای وعده‌های داده شده به قدری کند است که یک نگرانی برای این گروه از جامعه به همراه دارد.

از انحصارطلبی در مورد سالمندان و معلولان دوری کنیم، فکر رفاه جامعه هدف باشیم، سازمان‌هاو نهادهای متولی یک هدف را دنبال کنند

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای افراد دارای معلولیت و سالمندان تأکید کرد: پوشش بیمه‌ای این افراد باید به قدری باشد که خدمات بیشتری را در جهت حل مشکلات آنها دربرگیرد. سازمان‌های بیمه‌ای باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. از انحصارطلبی در مورد سالمندان و معلولان دوری کنیم، فکر رفاه جامعه هدف باشیم، سازمان‌هاو نهادهای متولی یک هدف را دنبال کنند.

حق گمرکی برای تجهیزات وارداتی معلولان حذف شود

عاروان در ادامه تصریح کرد: حق گمرکی در گذشته برای تجهیزاتی که برای معلولان وارد می‌شد، حذف شده بود، امیدواریم در بودجه سال آینده این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد و مالیاتی برای ورود تجهیزات مورد نیاز معلولان در نظر گرفته نشود.

تاکارآمدی دفترچه‌‌های بیمه نمایان است

محسنی‌بندپی در این جلسه تأکید کرد: بحث ارتقاء خدمات پایه توانبخشی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، سازمان‌های بیمه‌گر بسیار قدیمی هستند، بعضاً با خدمات روز فاصله بسیاری دارند همین موضوع باعث شده دفترچه‌های بیمه ناکارآمدی خود را بیشتر نشان دهند، سازمان‌های بیمه‌گر، شورای عالی بیمه سلامت در این جلسه متعهد شدند برای ارتقاء خدمات بیشتر تلاش کنند.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی  در پایان  این جلسه خاطر نشان کرد: با توجه به فشارهای اقتصادی به دو گروه هدف از افراد دارای معلولیت گرفته تا سالمندان بالای ۶۵ سال وجود دارد، کمیسیون بهداشت و مجلس، کمیته‌ سلامت معلولان، بهزیستی باید روی کار بیایند، بحث حذف یا حداقل فرانشیز این دو گروه مورد توجه قرار دهند، احتمالا طی نامه‌ای از طرف رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت اعلام خواهیم کرد که راهکاری برای هزینه‌های درمان سنگین این گروه‌ها داشته باشند تا درآمد این گروه‌ها با توجه به هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد، اگر بتوانیم فرانشیز آنها را صفر یا کاهش دهیم همچون بسیاری از کشورهای توسعه یافته بی‌شک کمک بزرگی به این گروه ‌ها خواهد بود./

پایان پیام