سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور

۲۵درصد سالمندان مراکز نگهداری مجهول الهویه هستند

فریده باغ علیشاهی گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۷۷ نفر از سالمندان کشور در مراکز شبانه روزی بهزیستی اقامت دارند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد مجهول الهویه یا فاقد سرپرست مؤثر هستند که با دستور قضایی برای نگهداری به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور گفت: در دوسال اخیر با وجود شیوع همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور و بروز مشکلات ناشی از آن، افزایش قابل توجهی در تعداد سالمندانی که برای نگهداری به مراکز سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند، مشاهده نشده است.

«فریده باغ علیشاهی» با تأکید بر اینکه در دوسال اخیر تنها ۲/۷ درصد افزایش در تعداد مقیمان مراکز نگهداری از سالمندان بهزیستی مشاهده شده است گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۷۷ نفر از سالمندان کشور در مراکز شبانه روزی بهزیستی اقامت دارند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد مجهول الهویه  یا فاقد سرپرست مؤثر هستند که با دستور قضایی برای نگهداری به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.

باغ علیشاهی ادامه داد: این رقم در مورد سالمندان خیلی قابل توجه نیست اما در سایر گروه‌ها، به خصوص بیماران روانی مزمن، با افزایش تقاضا از سوی خانواده‌ها و همچنین ارجاعات از سوی دستگاه قضایی برای بیماران روانی مزمن مجهول‌الهویه یا فاقد سرپرست مؤثر روبه‌رو هستیم.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی تأکید کرد: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی مرکز دولتی ندارد و تمام مراکز نگهداری، غیردولتی هستند و ظرفیت پذیرش آنها تعریف شده است، با محدودیت در تعداد تخت‌ها مواجه هستیم. از این‌رو برای ساماندهی این گروه نیازمند برنامه‌ریزی و برای توسعه مراکز، نیازمند پیش‌بینی و تقویت منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در زمینه حفظ امنیت و سلامت گروه هدف مؤثر واقع شویم.