کتاب رکوردهای گینس

پیرترین فرد جهان تولد ۱۱۹ سالگی خود را در خانه سالمندان جشن گرفت

مسن‌ترین فرد جهان تولد ۱۱۹ سالگی خود را در ژاپن جشن گرفت و گفت که مصمم است این رکورد را یک سال دیگر افزایش دهد.

مسن‌ترین فرد جهان تولد ۱۱۹ سالگی خود را در ژاپن جشن گرفت و گفت که مصمم است این رکورد را یک سال دیگر افزایش دهد.

به گزارش گاردین، جشن تولد کین تاناکا در روز یکشنبه دوم ژانویه (۱۲ دی) در یک خانه سالمندان واقع در جنوب غربی ژاپن برگزار شد.

کتاب رکوردهای گینس در مارس ۲۰۱۹، زمانی که تاناکا ۱۱۶ ساله بود، او را به‌عنوان پیرترین فرد جهان به رسمیت شناخت. او در سپتامبر ۲۰۲۰ با رسیدن به ۱۱۷ سال و ۲۶۱ روز، رکورد بیشترین طول عمر در ژاپن را شکست؛ تاناکا هنگامی که مسن‌ترین فرد تاریخ ژاپن شناخته شد، با یک بطری کوکاکولا، نوشیدنی موردعلاقه‌اش، آن را جشن گرفت و رو به عکاسان علامت صلح را نشان داد.

به گفته اعضای خانواده تاناکا، او در سال ۱۹۰۳ متولد شده است؛ همان سالی که برادران رایت اولین پرواز خود را انجام دادند و اولین «تور دو فرانس» برگزار شد. تاناکا پنج دوره سلطنت امپراتوری ژاپن را پشت سر گذاشته است.

این زن سالمند که شش ماه قبل از جرج اورول به دنیا آمده، تنها یکی از ۱۰۰ ساله‌های ژاپنی است.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد که ۸۶ هزار و ۵۱۰ نفر سالمند ۱۰۰ ساله یا بیشتر در این کشور زندگی می‌کنند. به گزارش این وزارتخانه، زنان بیشترین تعداد افراد ۱۰۰ ساله را تشکیل می‌دهند و تعداد مردان در این گروه سنی، کمی بیش از ۱۰ هزار نفر است.

هنگامی که این نظرسنجی سالانه برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ انجام شد، ژاپن تنها ۱۵۳ شهروند ۱۰۰ ساله داشت اما این تعداد تا سال ۱۹۹۸ به بیش از ۱۰هزار نفر افزایش یافت. ژاپن یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین روند پیری در جهان را دارد و در عین حال نرخ امید به زندگی میان ساکنان این کشور بالا است؛ ۸۷.۷۴ سال برای زنان و ۸۱.۶۴ سال برای مردان. این در حالی است که در بحبوحه تلاش‌های ناموفق برای افزایش نرخ زادوولد در ژاپن، نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی گزارش شده و تعداد جوانان ژاپنی در حال کاهش است.

آمار دولتی نشان می‌دهد در ۱۲ سال گذشته، جوانان ۲۰ ساله و کمتر از یک درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل داده‌اند و بر اساس آخرین سرشماری‌ها، ۲۳ درصد جمعیت ژاپن را افراد ۶۵ سال و بالاتر تشکیل می‌دهند که این امر موجب شده است ژاپن پیرترین ساختار جمعیتی جهان را داشته باشد.