نشست پیرامون اجرای طرح CDD

اصفهان؛ شهر دوستدار سالمند

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، سازمان بهزیستی را همانند بدنه اتصال درخت سلامت و رفاه در جامعه دانست.

نشست پیرامون اجرای طرح CDD با حضور دکتر ولی اله نصر مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، دکتر کبیری دستیار ارشد نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران و مدیر پروژه های مشترک صندوق، دکتر ساتیامی نماینده صندوق جمعیت و دکتر حسام الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تشکیل شد.

ساتیامی با اشاره به اینکه اصفهان قطب گردشگری ملی و بین المللی محسوب می شود آن را مناسب برای پایلوت کردن طرح شهر دوستدار سالمند و توسعه محله محور دانست و اضافه کرد: همین توریستی بودن اصفهان می تواند آن را تبدیل به الگویی مناسب برای رواج طرح شهر دوستدار سالمند در کشور نماید.

ساتیامی سازمان بهزیستی را همانند بدنه اتصال درخت سلامت و رفاه در جامعه دانسته و افزود: متأسفانه بدلیل قطع ارتباط دانشگاه علوم بهزیستی و مردم و از طرفی دیگر نیز عدم تخصیص منابع کافی به این ارگان، در حال حاضر فعالیت های بهزیستی به گروه های آسیب‌پذیر محدود شده است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، نقطه ضعف ایران در موضوع سالمندی را در نبود شورای ملی سالمندی و درنتیجه بی توجهی به خیل عظیم سالمندان مگر سالمندان آسیب دیده و معلول دانسته و همین امر را دلیل ضعف ایران در حوزه اجرایی در موضوع سالمندی دانست. وی ادامه داد: همین جای خالی شورای ملی سالمندی، نیاز به هماهنگی بین بخشی بیشتری را بخصوص در بین ارگان های استانداری، شهرداری و بهزیستی در رابطه با پایلوت شهر دوستدار سالمند و سمن های سالمندی نشان می دهد.

وی حمایت استانداری از طرح را بدلیل جایگاه برتر استاندار به عنوان نماینده وزارت کشور در استان به ویژه در امر هماهنگی‌های بین بخشی، حائز اهمیت دانسته و در حوزه اجرایی نیز بر اهمیت همکاری شهرداری اصفهان تأکید کرد.

ساتیامی ضمن مطرح کردن مدل شهر دوستدار سالمند به عنوان طرحی رقابتی که تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ شهر در سراسر جهان به آن پیوسته‌اند، ادامه داد: هرچند ایران در اجرای طرح با منابع انسانی فرهیخته بسیار و همچنین منابع ملی کافی روبرو است اما بدلایلی چون تحریم های اقتصادی ظالمانه و به تبع فشار مالی موجود در کشور، لازم است که بتوانیم برای پایلوت طرح در کشور از کمک های نهادهای بین‌المللی چون سازمان اتحادیه اروپا بهره گیریم.