جمعیت سالمندان کشور حدود ۶٫۲ میلیون نفر برآورد شد

 هرساله با فرا رسیدن نهم مهرماه(یکم اکتبر) که به نام روزجهانی سالمندان نامیده شده است برنامه هایی برای بزرگداشت این روز در سراسر کشور تدارک دیده می شود که در استان البرز این مراسم با همکاری موسسه خیریه کهریزک البرز و اداره کل بهزیستی این استان برگزار شد. [divider] به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز […]

 هرساله با فرا رسیدن نهم مهرماه(یکم اکتبر) که به نام روزجهانی سالمندان نامیده شده است برنامه هایی برای بزرگداشت این روز در سراسر کشور تدارک دیده می شود که در استان البرز این مراسم با همکاری موسسه خیریه کهریزک البرز و اداره کل بهزیستی این استان برگزار شد.

[divider]

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز جهانی سالمند با برگزاری جشنی با حضور مسئولان، هنرمندان، پزشکان، ورزشکاران و جمعی از سالمندان استان البرز در موسسه خیریه کهریزک واقع در محمد شهر کرج برپا شد.

مدیریت موسسه خیریه کهریزک استان البرز در این مراسم با اشاره به دغدغه های اصلی سالمندان و با بیان اینکه شعار جهانی امسال برای روز سالمندان “خواسته امروز سالمندان نیاز آینده ماست” توجه به مسائل پیرامون سالمندی و سالمندان را مهم برشمرد و اظهار داشت: مهم شمردن این مسئله به خودی خود بیهوده نیست زیراکه اکنون شاهد آنیم که جمعیت جهان رو به پیری میرود تا جایی که طبق آخرین آمارها در حدود یک میلیارد نفر سالمند در جهان وجود دارد.

افشین وجدانی روشن گفت:  این آمار تقریبا هر۵۰ سال یکبار سه برابر می شود و به تفکیک در سال ۱۹۵۰ ، ۲۰۰ میلیون نفرو در سال ۲۰۰۰، ۶۰۰ میلیون نفر بوده است و آمار آن در سال ۲۰۵۰ هم به دو میلیارد نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها جمعیت جهان به سمت پیری و سالمندی پیشروی می کند و این میزان در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۶۰۰ نفر سالمند رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی نیز در حدود دو میلیاد نفر محاسبه شود.

وجدانی روشن افزود: در این میان ژاپن با حدود ۲۷ میلیون سالمند پیرترین جمعیت جهان را در میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به خود اختصاص داده و میانگین امید به زندگی دراین کشور نیز برای مردان ۷۸ سال و برای زنان ۸۵ سال است.

وجدانی روشن در همین رابطه ادامه داد: طبق آمارهای موجود کشورهای ژاپن، ایتالیا وآلمان به ترتیب بالاترین جمعیت سالمندان جهان را دارنددرحالیکه امارات متحده عربی، قطر وکویت کمترین جمعیت سالمندان را دارا هستند.

به گفته وی در حال حاضر رشد جمعیت جهان حدود ۱٫۲ درصد است در حالیکه رشد جمعیت سالمندان (افراد ۶۰ ساله و بیشتر) حدود ۱٫۹ درصد است.

جمعیت سالمندان ایران درسال ۲۰۵۰ به ۲۶  میلیون خواهد رسید

وی در همین رابطه به آمارهای موجودی که مربوط به کشورمان استاشاره و عنوان کرد: جمعیت سالمندان کشور از حدود ۱٫۶ میلیون نفر در سال ۱۳۴۵ به حدود ۵٫۱ میلیون نفر در سال ۱۳۸۵ بالغ شد و در حال حاضر جمعیت سالمندان کشور حدود ۶٫۲ میلیون نفر می باشد.

به گفته وجدانی روشن با برآورده‌هایی انجام شده تا سال ۲۰۵۰(حدود ۳۹ سال دیگر) جمعیت سالمندان ایران به ۲۶ میلیون و ۳۹۳ هزار نفر خواهد رسید.

۶۰ سالگی برای دوران سالمندی صورت تقویمی دارد

مدیر موسسه خیریه کهریزک استان البرز با بیان اینکه «سازمان بهداشت جهانی با توجه به تفاوت امید به زندگیدر جوامع و کشورهای مختلف جهان در یک تعریف کلی، سن ۶۰ سالگی را مرز دوران سالمندی در نظر گرفته است» افزود: اما در این رابطه نباید معیارها و دیدگاهایی نظیر دیدگاه زیست شناختی،دیدگاه جامعه شناختی، دیدگاه روانشناختی را همفراموش کرد چون رسیدن به سن ۶۰ سال و احتساب آن بعنوان سن رسیدن به سالمندی یک دیدگاه تقویمی است در حالی که شاید فردی از لحاظ روانی به قدری فرسوده شود که از انجام فعالیت سالم باز بماند و در آن صورت میتوان نام او را نیز سالمند گذاشت.

این مراسم با حضور مدیرکل بهزیستی استان البرز، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و دیگران میهمان و مسئولان درسالن همایشات موسسه خیریه کهریزک برگزار شد.

موسسه خیریه کهریزک استان البرز در شهر محمدشهر کرج قرار گرفته است.