«رفاه» مهمترین مسئله سالمندان کشور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور عنوان کرد: در پنج سال آینده شروع سالمندی جمعیت ایران آغاز می‌شود؛ به طوری که در سال ۱۴۲۰ جامعه جوان و سالمند کشور بایکدیگر مساوی خواهند شد؛ به همین ترتیب باید از همین الان برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور عنوان کرد: در پنج سال آینده شروع سالمندی جمعیت ایران آغاز می‌شود؛ به طوری که در سال ۱۴۲۰ جامعه جوان و سالمند کشور بایکدیگر مساوی خواهند شد؛ به همین ترتیب باید از همین الان برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های خود را به گونه‌ای به انجام برسانیم که توانایی مواجهه با این جمعیت را در سالهای آتی داشته باشیم.

 فرید براتی سده در همایش تخصصی محیط دوستدار سالمند اظهار کرد: به دنبال ایجاد سندی برای محیط دوستدار سالمند هستیم تا محیط دوستدار سالمند درکشور فرهنگسازی شود و در کنار آن باید مباحث شاخص زندگی سالمندی نیز در کشور تدوین شود.

وی در ادامه با طرح این سوال که جایگاه ایران در حوزه رفاه مناسب سالمندی در جهان در کجا قرار دارد؟ ادامه داد: در تمامی جهان شاخص‌های سالمندی رتبه بندی می‌شوند اما متاسفانه ایران تا کنون جزو این رتبه بندی‌ها نبوده و به همین دلیل از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد خواستیم در ایران حضور پیدا کرده و در تهیه شاخص‌های دیده بان سالمندی ما را همکاری کنند تا بتوانیم به وضعیت کشور در حوزه سالمندی در مقایسه با اقصی نقاط جهان دست پیدا کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: با دانشگاه علوم بهزیستی، مرکز آمار ایران و دانشگاه تهران نیز در این زمینه بحث و گفت و گو داشته‌ایم تا بتوانیم این شاخص‌ها را هرچه بهتر در کشور تعیین و تدوین کنیم.

وی ادامه داد: همچنین این آمادگی را داریم تا در مباحث امنیت مالی، محیط توانساز، شاخص‌های بهداشتی و غیره در حوزه سالمندی با نهادهای بین المللی همکاری داشته باشیم.

۲L3A6554

براتی همچنین تاکید کرد: در سالهای آینده با افزایش شدید و یکباره جمعیت سالمند مواجه خواهیم بود به طوری که از پنج سال آینده شروع سالمندی جمعیت در ایران آغاز خواهد شد.

براتی سده ادامه داد:‌ در حال حاضر نیز جمعیت سالمند کشور نرخ پایینی ندارد و نرخ آن ۸ درصد است. این در حالیست که برخی استان‌های کشور در حال سالمند شدن جمعیت هستند برای مثال در استان گیلان بیش از ۱۱ درصد جمعیت سالمند داریم در حالی که زمانی که جمعیت سالمند یک منطقه به بیش از ۱۲ برسد آن جمعیت سالمند شناخته خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به واقعیت‌های دوره سالمندی توجه کنیم و به مسئله بازنشستگی آنها بیش از پیش توجه کنیم تا بتوانیم از پتانسیل‌های سالمندی نهایت استفاده را به عمل آوریم. همچنین باید در حوزه سلامت،‌ رفاه و تامین اجتماعی سالمندان و همچنین منزلت و تکریم آنها نیز برنامه‌های مشخص و مدونی را داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در ادامه اصلی ترین مسئله سالمندان را در کشور مسائل رفاهی دانست و مسائل پزشکی و سلامت را در رتبه بعدی اهمیت برای سالمندان قرار داد و گفت: در حال حاضرهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم شورای ملی سالمندان دو سند را برای سالمندان تدوین کرده‌اند؛ اما ما به دنبال تجمیع این نوع سند بودیم و همکاران ما در وزارت بهداشت خواستار آن شدند تا برای تجمیع این دو سند تا تصویب برنامه ششم توسعه صبر کنیم؛ البته ما معتقدیم نباید منتظر برنامه ششم توسعه بمانیم و باید این سندها قبل از برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر احکامی را در برنامه ششم توسعه در خصوص سالمندان تعیین کرده‌ایم.

وی افزود: باید سند ملی سالمندی تدوین شده در شورای عالی سالمندان را حتی قبل از برنامه ششم توسعه به تصویب برسانیم؛ زیرا اکنون این سند ملی سالمندان و برنامه اجرایی آن نیز مشخص شده است و تنها منتظر ارجاع آن هستیم.

براتی سده ضمن بیان آنکه در صورت تصویب سند سالمندی بسیاری از مشکلات سالمندان رفع و ساماندهی خواهد شد تصریح کرد: خواسته ما این است که این سند ملی سالمندان در دولت به تصویب برسد اما در صورت عدم تحقق این امر سند ملی سالمندان را به شورای عالی رفاه ارجاع خواهیم داد تا به عنوان سند فرهنگی و تامین اجتماعی سالمندی در شورای عالی رفاه به تصویب برسد.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ برای اجرای این سند باید تمامی ۱۶ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان با دبیرخانه شورای ملی سالمندان همکاری داشته باشند تا بتوانیم به بخش زیادی از مشکلات سالمندی پاسخ دهیم.

وی همچنین در خصوص مناسب سازی محیط‌های شهری نیز اظهار کرد: مناسب سازی محیط‌های شهری در حال حاضر در حال پیگیری است؛ اما انتظار داریم انجام این امور سرعت پیدا کند.

وی در پایان به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص مناسب سازی کشور اشاره کرد و گفت:‌ اخیرا در هیئت دولت آیین نامه مناسب سازی کشور تصویب و ابلاغ شده که در آن برای بسیاری از دستگاه‌های کشور از جمله شهرداری و بهزیستی وظایفی مشخص شده است.