مطلوب نبودن کیفیت زندگی سالمندی در ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، ماها العداوی در کارگاه تخصصی محیط دوستدار سالمند با بیان این مطلب تصریح کرد: موضوع سالمندی در بسیاری از کشورها اکنون به یک معضل جدی تبدیل شده است و ایران نیز از جمله آن کشورها به شمار می آید. وی افزود: جمعیت سالمندی بسیاری در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، ماها العداوی در کارگاه تخصصی محیط دوستدار سالمند با بیان این مطلب تصریح کرد: موضوع سالمندی در بسیاری از کشورها اکنون به یک معضل جدی تبدیل شده است و ایران نیز از جمله آن کشورها به شمار می آید.

وی افزود: جمعیت سالمندی بسیاری در ایران زندگی می کنند که باید علاوه بر حفظ عزت نفس آنها روش زندگیشان نیز برنامه ریزی شود.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با بیان این مطلب که مشتاق هستیم تجربیات بین الملل خود را در اختیار ایران قرار دهیم، خاطر نشان کرد: همکاران ما با جمعیت ملل متحد تجربیات زیادی در حوزه سالمندی داشته و ما این امکان را داریم که این تجربیات را در اختیار ایران قرار دهیم.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با اشاره به سکونت ۷۰ درصد از جمعیت ایران در مناطق شهری اذعان کرد: در شرایطی بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران در شهرهای زندگی می کنند که متاسفانه این شهرها دوستدار قشر سالمند نیستند.

وی ادامه داد: شهر تهران نیز به عنوان پایتخت ایران دوستدار سالمند نیست و این قشر برای تردد خود در خیابان ها نیز با مشکل مواجه می شوند.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران با تاکید بر اینکه دو موضوع سالمندی و کار کردن با قشر سالمند با یکدیگر متفاوت است، اذعان کرد: مسئولان ایران باید بدانند دو موضوع سالمندی و کارکردن با سالمندان با یکدیگر متفاوت بوده و نیاز است علاوه بر حفاظت از قشر سالمند برای بهبود کیفیت زندگی آنها نیز برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به وضعیت جمعیت ایران بیان کرد: جمعیت ایران اکنون به سمت سالمندی در حرکت است و باید شرایطی فراهم شود که سالمندان بتوانند زندگی با کیفیت مطلوب داشته باشند.

برنامه کشوری برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

دکتر مها العدوی گفت: بر اساس این طرح باید در زمینه کیفیت زندگی سالمندان و اشتغالشان در شغل های متناسب با سالمندی در کنار سلامت و بهداشت سالمندان توجه کرد.

وی با اشاره به ایکه جمعیت ایران روبه سالمندی است، افزود: باید سالمندان با عزت نفس و پر جنب و جوش زندگی کنند که این نیاز به تغییر دیدگاه ها و رویکردها در زمینه سالمندی دارد.

العدوی گفت: آموزش و برگزاری کارگاه هایی همچون کارگاه محیط دوستدار سالمند ، گام مثبت رو به جلو برای ارتقای کیفی زندگی سالمندان است.

وی فعالیت دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ایران را الگویی مناسب برای دیگر کشورهای منطقه برشمرد و از همکاری صندوق جمعیت ملل متحد با آن ابراز خرسندی کرد.