سالمندان چراغ راه توسعه و پیشرفت جامعه هستند

امام جمعه لنده گفت: وجود سالمندان در جامعه مایه خیر و برکت و رحمت الهی بوده و تجربیات آنها چراغ راه توسعه و پیشرفت جامعه بوده و باید مورد استفاده جوانان و نسل آینده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مهدی کیانی‌اصل صبح امروز در مراسم تجلیل از سالمندان شهرستان لنده که به همت اداره بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار گردید با اشاره به جایگاه سالمندان و بزرگان در فرهنگ اسلامی، گفت: سالمندان و سالخوردگان در فرهنگ اسلام جایگاه ویژه‏‌اى داشته و حفظ حرمت و احترام آن‌ها لازم و واجب دانسته شده است.

13940710000165_PhotoL

وی افزود: سالمندان به طور عموم، از احترام برخوردارند ولی اگر پدر و مادر باشند این وظیفه، سنگین‌‏تر و مضاعف است.

امام جمعه لنده تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام ضمن تأکید بر احترام سالمندان در جامعه فرمودند «احترام گذاشتن به مـسـلمان مو سفید از جمله تجلیل خداست».

کیانی‌اصل در ادامه با اشاره به احترام به سالمندان از منظر قرآن افزود: قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت برای تمام امور زندگی بشریّت در هر مرحله از حیات، چه حیات دنیوی و چه اخروی برنامه و دستوراتی دارد و از واژه «کِبَر» برای سالمندی یا پیری استفاده کرده است.

13940710000162_PhotoL

وی خاطرنشان کرد: در آیات قرآن آمده «هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سنّ پیری رسند، کمترین اهانتی به آن ها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و با گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها سخن بگو و و از سر مهربانى، بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا، آن دو را رحمت کن چنانکه مرا در خُردى پروراندند».

امام جمعه لنده گفت: به عقیده حضرت امام (ره)، سالمندی به معنای قطع کامل فعالیّت‌ها نیست؛ سالمند در سنّ سالمندی سرشار از تجربه و مهارت‌های رفتاری بوده که در صورت استراحت کامل ضمن ابتلاء به برخی بیماری‌های ناشی از کم تحرّکی، این تجربیّات ناکارآمد می‌گردد.

13940710000160_PhotoL

کیانی‌اصل یادآور شد: در دوران سالمندی تحرّک و فعالیت‌های جسمی و مغزی در افزایش طول عمر و کاهش اثرات سالمندی بسیار مفید است و حضرت امام (ره) تا آخرین لحظات عمر گرانبهای خود در حدّ توان تلاش‌هایی داشتند که می‌تواند الگوی روش‌های رفتاری سالمندان باشد.

امام جمعه لنده خاطرنشان کرد: پیر در اصل به معنای سالمند و کهنسال و به معنای شیخ، مرشد و راهنما و انسان باتجربه بوده و باید نسل جوامع جامعه ضمن تکریم این قشر از جامعه از تجربیات و اندوخته‌های آنان استفاده کنند و بدانند که وجود سالمندان در جامعه مایه خیر و برکت و رحمت الهی خواهد بود.