فعالیت۳۴ مرکزتوانبخشی سالمندان دراصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۳۴ مرکز توان‌بخشی سالمندان چه روزانه و چه شبانه‌روزی در استان فعال هستند و به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند که مراقبت از سالمند در منزل نیز بخشی از این فعالیت‌ها است.

سعید صادقی امروز به مناسبت هفته جهانی سالمند با اشاره به اینکه ۳ الی ۹ مهرماه هفته ملی سالمندان نام‌گذاری شده است گفت: عنوان این هفته تکریم منزلت سالمندان است و ۹ مهرماه نیز روز جهانی سالمندان نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۹ هزار سالمند در استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: سالمندان به‌عنوان قشری که سال‌ها زحمت‌کشیده‌اند به‌عنوان گنجینه تجربه هستند و به ‌این ‌علت که نسل‌های بعد از خود را آموزش می‌دهند نقش کلیدی در توسعه پایدار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: سالمندی همچون کودکی یکی از مراحل زندگی انسان است و آن‌گونه که یک کودک نیاز به مراقبت و آموزش دارد و در این زمینه همه دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا کودک رشد سالمی داشته باشد، باید به سالمندی نیز با نیازهای خاصی که برایش وجود دارد توجه داشت و به خانواده‌ها گوشزد کرد که مراقب سالمندان جامعه باشند.

صادقی خاطر نشان کرد: اگر مدیران، مسئولان و دست اندرکاران با بهره‌مندی از توانمندی‌های هوشی و تحصیلاتی که دارند در حال اداره کشور هستند تمام این‌ها را مدیون زحمات سالمندان می‌باشند که زحمت ‌کشیده‌اند.

وی ارتباط بین کودکان و جوانان با نسل‌های قبلی را ضروری دانست و ادامه داد: باید کاری کنیم که ارتباط بین نسل فعلی با نسل قبلی به وجود آید چراکه سالمندان می‌توانند ایفای نقش کرده و مسائل فرهنگی را ترویج دهند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان با اشاره به تأکید روایات بر احترام گذاشتن به سالمند گفت: تعالیم الهی و آموزه‌های دینی و ملی‌مان همواره تأکید کرده‌اند که به سالمندان احترام بگذاریم و آن‌گونه که در احادیث آمده سالمندان چون پیامبران امت در خانواده هستند.

صادقی با طرح این نکته که باید کاری کرد که سالمندی موفق را داشته باشیم اضافه کرد: سالمندان نگران این هستند که به آن‌ها به دیده افراد بی‌حاصل نگریسته شود بنابراین باید کاری کرد که چنین نگرش‌هایی مطرح نشود و سالمندی به‌عنوان یکی از دوره‌های زندگی هر انسانی به بهترین شکل ادامه یابد.

وی به اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص سالمندان اشاره و بیان کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی، رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی صورت گرفته و در شورای عالی سالمندی به ریاست استاندار محترم استان اصفهان که ۱۷ دستگاه عضو آن هستند اقدامات خوبی اتخاذ شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: استاندار محترم در بخشنامه‌ای به فرمانداران و مدیران استان تأکید کردند برای تکریم منزلت سالمندان و برنامه‌ریزی برای بهبود معیشت آن‌ها اقدام نمایند.

صادقی دیدار با انجمن‌های سالمندان توسط مدیران و فرمانداران استان را از فعالیت‌های صورت گرفته در این هفته عنوان کرد و گفت: بازدید از سرای سالمندان و مهدهای کودک در فضای عاطفی بسیار خوب، برگزاری مراسم تقدیر از کانون‌های بازنشسته استان از دیگر اقداماتی است که اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای تکریم منزلت سالمندان انجام داده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۴ مرکز توان‌بخشی سالمندان چه روزانه و چه شبانه‌روزی در استان فعال هستند و به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند که مراقبت از سالمند در منزل نیز بخشی از این فعالیت‌ها است.

مدیرکل بهزیستی استان با تقدیر از شهرداری، شورای شهر و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: طرحی از سوی شهردار محترم به‌منظور حمایت از حقوق سالمندان به شورای شهر ارائه‌شده که می‌تواند گام اساسی برای احقاق حقوق و مطالبات سالمندان باشد.

صادقی در پایان گفت: همایش پیاده‌روی خانوادگی سالمندان استان فردا از پل فردوسی با حضور مسئولان استان برگزار خواهد شد.