موازی کاری ها آسیب جدی به سالمندان میزند

دکتر براتی سده رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: نابسامانی و موازی کاری ها در حوزه سالمندان نه تنها منجر به هدر رفت منابع می شود بلکه آسیب جدی به جمعیت سالمندی کشور وارد می کند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت:سرانه هزینه مراقبت از سالمند در سال ۱۳۷۵ حدود ۸۰۰ هزار تومان و در سال ۱۳۹۲ حدود ۹ میلیون تومان برآورد شده است.

دکتر فرید براتی سده گفت: آمارهای چند دهه اخیر حاکی از آنست که واگذاری زنان سالمند به موسسات و مراکز سرای سالمندان بیشتر از مردان سالمند بوده است و به نظر می رسد این روند در سالهای آینده افزایش بیشتری یابد.

براتی سده گفت: با جمعیت ۶ میلیونی سالمندان که پیش بینی می شود تا سال۱۴۱۵ تعداد آنها به ۱۲ میلیون افزایش یابد؛ ایجاد وزارت سالمندان دور از انتظار نیست.

نابسامانی و موازی کاری ها در حوزه سالمندان

وی افزود: در برنامه پنجم به آسیب های اجتماعی و جمعیتی کشور بخصوص موضوع سالمندان به طور جدی پرداخته نشد و وزارت بهداشت در همه مسایل حوزه سالمندان ورود پیدا کرد و متاسفانه این وزارتخانه تنها به مسایل سلامت و بیماری سالمندان توجه کرده است و هیچ برنامه جامعی برای مسایل رفاهی آنها ندارد.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد:حتی وزارت بهداشت شهرداری را موظف کرد تا یک وعده غذا برای سالمندان محروم را در برنامه های خود بگنجاند.باید پرسید آیا شهرداری مسئول تغذیه مردم است؟!

براتی سده گفت: این نابسامانی و موازی کاری ها در حوزه سالمندان نه تنها منجر به هدر رفت منابع می شود بلکه آسیب جدی به جمعیت سالمندی کشور وارد می کند.

برنامه های روز سالمند با شعارهای متفاوت و در روزهای مختلف

وی افزود: متاسفانه به دلیل موازی کاری های ایجاد شده بین نهادهای مربوطه مانند وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و بهزیستی، برنامه های روز سالمند با شعارهای متفاوت و در روزهای مختلف برگزار می شود!

طبق گفته وی؛ شعار ملی امسال بهزیستی؛ سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان نماد توسعه پایدار است که روز بزرگداشت سالمندان از سوی این سازمان در روز چهارشنبه ۸ مهرماه برگزار می شود.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه گفت:براساس گزارش های بانک جهانی تعداد زیادی از مردم ایران با هزینه زیر ۲ دلار زندگی می کنند که بخش عمده ای از آنها را سالمندان تشکیل می دهند.

طبق گفته وی؛سرانه هزینه مراقبت از سالمند در سال ۱۳۷۵ حدود ۸۰۰ هزار تومان و در سال ۱۳۹۲ حدود ۹ میلیون تومان برآورد شده است.

براتی سده افزود: دایما بحث مراقبت از سالمند در منزل عنوان می شود ولی در حال حاضر افراد از عهده هزینه های خود برنمی آیند حال چگونه می توانند از یک سالمند با چنین هزینه هایی بالایی مراقبت کنند!

وی با بیان اینکه قوانین حمایتی سالمندان باید تقویت و چالش های این حوزه حل شود، گفت: در بسیاری از کشورها در راستای تشویق خانواده ها برای مراقبت از سالمندان خود مزایایی به آنها اختصاص می گیرد به طور مثال کشور ژاپن خانواده هایی را که از سالمندان خود مراقبت می کنند از یکسری مالیاتها معاف می کند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: دولت باید برای خانواده هایی که مراقبت از سالمندان خود را برعهده می گیرند یارانه ای به نام منزلت درنظر گیرد تا افراد مجبور نشوند سالمندان خود را به مراکز سالمندان برده یا آنها را رها کنند.

وی گفت:هزینه مراقبت از سالمند در یک آسایشگاه مناسب بالای ۲ میلیون تومان است که هر خانواده ای از عهده آن بر نمی آید.