افزایش نشاط و پویایی سالمندان مستلزم همکاری دستگاه ها و خانواده است

معاون بهداشت وزیر بهداشت حمایت مالی از سالمندان را بزرگترین تقاضای سالمندان عنوان و اعلام کرد: ۲۷ درصد سالمندان کشور بیکار و بدون حقوق بازنشستگی هستند و در عین حال افزایش نشاط و پویایی سالمندان مستلزم همکاری دستگاه ها و نیز خانواده ها است.

دکتر علی اکبری سیاری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سالمند که پیش از ظهر یکشنبه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اکنون ۷۰ درصد جمعیت ایران در سنین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند که دوران طلایی جمعیت گفته می شود و سالانه نیز یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

وی از وجود شش تا هفت میلیون سالمند طبق آمار سال ۹۰ در کشور خبر داد و با بیان اینکه سالمندی امری طبیعی است، اظهار کرد: سالمندان سرمایه های دانش و خرد جامعه هستند و باید سعی کنیم در حل مسائل و مشکلات از آنها بهره کافی ببریم.

سیاری با اشاره به رشد جمعیت سالمندی کشور گفت: به علت افزایش جمعیت دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی امروز شاهد رشد جمعیت سالمندی کشور هستیم.

وی افزود: رشد جمعیت به دو عامل میزان زاد و ولد و مرگ و میر بستگی و در صورتی که میزان زاد و ولد از مرگ و میر پیشی بگیرد انفجار جمعیت را شاهد خواهیم بود.

fdgfgfdg

سیاری همچنین از افزایش امید به زندگی در کشور از ابتدای انقلاب تا کنون خبر داد و گفت: ۲۰ سال امید به زندگی در میان ایرانیان افزایش پیدا کرده که نشان می دهد اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نتایج تحقیقی درباره وضعیت سالمندان که در سال ۹۲ تهیه شد، گفت: ۲۷ درصد جمعیت سالمند کشور بیکار و بدون حقوق بازنشستگی، ۱۷ درصد بدون هر گونه درآمد و حمایت مالی و ۳۲٫۷ درصد سالمندان از وضعیت کنونی خود رضایت دارند.

۵۲ درصد سالمندان احساس تنهایی می کنند

وی افزود: اولین تقاضای سالمندان حمایت مالی از آنها بوده است همچنین ۸٫۹ درصد از سالمندان کشور به تنهایی زندگی کرده و ۵۲ درصد نیز احساس تنهایی می‌کنند..

وی درباره وضعیت جسمانی سالمندان گفت: ۲۴ درصد این افراد دارای مشکلات عضلانی و اسکلتی، هشت درصد مشکل افزایش فشار خون، ۳۲٫۸ درصد افزایش چربی خون، ۳۱٫۵ درصد دارای مشکلات شنوایی و ۵۳ درصد نیز با مشکلات بینایی هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت حوزه رفاه اجتماعی، سلامت جسمی و سلامت روانی را از مباحث مهم سالمندی ذکر کرد و افزود: گرچه تامین رفاه اجتماعی سالمندان در حیطه بهزیستی و سلامت جسمی و روانی به عهده وزارت بهداشت است اما بهبود و افزایش نشاط و پویایی سالمندان مستلزم همکاری دستگاه ها و همچنین خانواده است.

معاون وزیر بهداشت از اجرای برنامه این وزارتخانه درباره بهداشت جسمی روانی سالمندان در چند شهر کشور به صورت پایلوت خبر داد.

IMAGE634733828623056867

تحرک، تغذیه مناسب و ارتباط و حمایت اجتماعی سه اصل کلیدی سلامت سالمندان

وی تحرک، تغذیه مناسب و ارتباط و حمایت اجتماعی را سه اصل کلیدی برای برخورداری از سالمندی سالم عنوان کرد و افزود: سه عامل کاهش مشکلات شنوایی و بینایی و حفظ تعادل جسمانی باید در افراد سالمند مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است منجر زمین خوردن سالمند و شکستگی لگن وی شود.

به گفته سیاری همچنین مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را ۲۳ برابر و سکته مغزی و قلبی را چهار برابر می کند و افراد برای حفظ سلامت خود در دوره سالمندی باید از کشیدن سیگار بپرهیزند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در سالمندانی که احساس ناتوانی می کنند، کمک شایانی در درمان آنها می کند، یادآور شد: احساس ناتوانی در سالمندان با علائمی از جمله کاهش پنج درصد وزن بدن در مدتی محدود، گوشه گیری و قدم های بسیار آهسته قابل شناسایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود می توان به سلامت سالمندی کمک کرد.

وی گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز سالمند ” زندگی در شهرهای حامی سالمند” است که برای داشتن سالمندانی پویا و بانشاط لازم است شهرداری، شورای شهر، رسانه و …. در این مسیر تلاش کنند.