وقف ۴ میلیارد تومان برای احداث سرای سالمندان در ازنا

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان گفت: در شهرستان ازنا چهار میلیارد تومان توسط یک خیر برای ساخت سرای سالمندان وقف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد درباره اهمیت وقف در بحث اقتصادی اظهار کرد: تقریبا تمام برنامه‌های اقتصادی کشور با معقوله وقف ارتباط دارند، یعنی وقف است که‎ ‎می‌تواند به کمک علوم پزشکی و دیگر علوم بیاید.

مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان ادامه داد: اگر وقف اصولی پیش رود می‌تواند تمام نیازهای جامعه را کمک کند و همچنین بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کرده است، بی‌ربط با بحث اقتصادی وقف نیست و می‌تواند به اقتصاد مقاومتی نیز جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: ما در لرستان می‌خواهیم به کل کشور اعلام کنیم که در این استان عالمان، بزرگان و مراجع تقلیدی داشته است که از دیرباز عالم به عمل بوده‌اند، یعنی با احیای وقف این سنت حسنه و نیکوی همیشه جاری در صحنه حاضر بوده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: عالمان و بزرگان لرستانی ابتدا خودشان نسبت به این عمل نیکو اقدام کرده‌اند و بعد آن را دستور کار دیگر مردم قرار داده‌اند. ‎

خاکباز عنوان کرد: می‌خواهیم به اثبات برسانیم که لرستان در بحث وقف و احیای امامزادگان یکی از استان‌های پیشتاز به خصوص در شهرستان بروجرد که یکی از شهرستان‌های پر موقوفه و پر واقفه ما هست، بوده است.

مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان قدمت وقف در لرستان را به هزاران سال پیش دانست و گفت: موقوفه‌های این استان از قدمت بسیار زیادی برخوردار هستند و همچنین امامزادگانی در لرستان هستند که به واسطه کمی به امام معصوم می‌رسند.

وی خاطرنشان شد: خوشبختانه لرستان یکی از استان‌هایی است که واقفان برتر را در سنوات گذشته داشته است که این موضوع نشان‌گر این است که لرستان یک استان فرهنگی و عجین با مسئله ارزشمند وقف است.

این مسئول درباره عملکرد اوقاف در سال ۹۴ خاطرنشان شد: استان لرستان در شش ماهه اول سال‌جاری حدود ۴۶ موقوفه انتفایی و منفعتی به ثبت رسانده است.

خاکباز افزود: برنامه ما در سال‌جاری ایجاد ۱۰۰ وقف انتفایی و منفعتی بوده که تا به امروز تقریبا ۵۰ درصد آن را انجام داده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان ابراز امیدواری کرد و بیان کرد: امیدوار هستیم که تا پایان سال ۹۴ برنامه کلی سازمان یعنی ایجاد ۱۰۰ مورد وقف را محقق کنیم.

وی در خصوص تفاهم‌‌نامه‌های اوقاف با سایر دستگاه‌های اجرایی گفت: در راستای احیای موقوفات و اجرای وقف جدید تفاهم‌نامه‌هایی با علوم پزشکی و بهزیستی استان منعقد کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: برای اداره‌کل بهزیستی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خرم‌آباد برای هر کدام ایجاد پنج وقف جدید منفعتی گذاشته‌ایم.

خاکباز افزود: همچنین برای دانشگاه علوم پزشکی در راستای کارهای خیر درمان به خصوص بحث خیرین سلامت ۱۵ وقف جدید منفعتی قرار داده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و خیریه لرستان عنوان کرد: لازم به ذکر است که در سال گذشته بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وسایل پزشکی وقف بیمارستان‌های استان شده است، یعنی واقفان آن‌ها را با برچسب‌های با اسم خودشان وقف در بیمارستان‌های بروجرد و ازنا کرده‌اند.

وی در خصوص هدف اوقاف از شریک کردن سایر نهادها به معقوله وقف بیان کرد: از آنجایی که وقف متعلق به همه ما است، بنابراین همه باید به پای کار بیایند و خود را در این کار با ارزش سهیم کنند.  

این مسئول گفت: تا سال ۹۱ استان لرستان ۱۰۷ مورد وقف منفعتی و یک‌هزار و ۸۸۰ موقوفه انتفایی داشته است.

خاکباز در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال ۹۱ تا به امروز ۱۵۰ وقف جدید داشته‌ایم، یعنی هم‌اکنون ۲۵۷ موقوفه منفعتی داریم که بعضی از موقوفات منفعتی از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند و نیات بسیار مقدسی نیز دارند که شاخص آن‌ها اهدای چهار میلیارد تومان برای احداث سرای سالمندان در شهرستان ازنا است.