آلزایمر در پیری ثمره چاقی در میانسالی است

شانس ابتلا به زوال عقل در افرادی که در سنین میانسالی دچار اضافه وزن و چاقی هستند در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند یا وزن شان زیر حد طبیعی است، بیشتر است

به گزارش سرمد و به نقل از نچرال‌نیوز با توجه به تحقیقات جدید، افرادی که در سن ۵۰ سالگی از اضافه وزن یا چاقی رنج می برند بیشتر در معرض خطر بیماری آلزایمر هستند.

آلزایمر که رایج ترین شکل زوال عقل است، حدود ۵.۳ میلیون آمریکایی را درگیر کرده است، از این تعداد ۵.۱ میلیون نفر ۶۵ ساله و مسن تر هستند. عوامل خطرساز رایج برای آلزایمر عبارتند از: سن، سابقه خانوادگی و عامل ژنتیکی خاص.

مطالعات قبلی ارتباط بین چاقی میانسالی و خطر ابتلا به آلزایمر را تایید کرده بود، اما آزمایش علوم اعصاب رفتاری در موسسه ملی کهنسالی ارزیابی این ارتباط با آخرین تحقیقات بود.این بررسی شامل تجزیه و تحلیل هزارو۳۹۴ بزرگسال شد.

در نهایت مشخص شد که بالابودن شاخص توه بدنی در میانسالی احتمال ابتلا به آلزایمر را در حدود ۶.۷ ماه زودتر از افراد با وزن سالم است. به عنوان مثال، شرکت کنندگان با شاخص توده بدنی ۳۰ در میانسالی احتمال ابتلا به آلزایمر یک سال زودتر از افراد با شاخص توده بندی ۲۸ دارند.

چاقی در میانسالی موجب بالا رفتن پروتئین آمیلوئید در مغز می شود، و این پروتئین یک مشخصه از آلزایمر است.