نشست تخصصی نقد و بررسی قوانین حوزه سالمندی در برنامه ششم توسعه

نشست تخصصی نقد و بررسی قوانین حوزه سالمندی در برنامه ششم توسعه با همکاری دبیرخانه شورای ملی سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برگزار میشود.

نشست تخصصی نقد و بررسی قوانین حوزه سالمندی در برنامه ششم توسعه با همکاری دبیرخانه شورای ملی سالمندان و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برگزار میشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، نشست تخصصی نقد و بررسی احکام سالمندان با توجه به برنامه ششم توسعه کشور روز دوشنبه ۲۶ مردادماه با همکاری دبیرخانه شورای ملی سالمندان و دفترسازمان ملل در مجتمع فرهنگی تلاش سالن کنفرانس شینم برگزار میشود.

موضوع سالمندان یک موضوع همیشگی از قدیم، حال و آینده بوده چرا که روند زندگی همه ما را در مسیر آن قرار خواهد داد. در حالی که جمعیت سالمندان از “۱۷۷۰۰۰۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶۱۶۰۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است و ما با نرخ رشد ۳/۸ درصدی جمعیت سالمند روبه رو هستیم، تردیدی نیست که در اواسط قرن جاری با جمعیتی سالمند روبه رو خواهیم شد، اما متأسفانه سرعت رخداد تغییرات جمعیتی و پیرو آن تغییرات اجتماعی، روابط بین نسلی، نابرابرای های اجتماعی و گذار اپیدمیولوژیک سرعت بیماری های مزمن و غیرمسری، چنان سریع بوده که نهادهای اجتماعی قادر به همراهی و ایجاد ظرفیت ها و توانایی های حل این مشکلات نبوده و به همین دلیل حتی در تعریف جایگاه سالمندی و سالمندان در برنامه ریزی های فرهنگی اجتماعی به طور عموم ابهام وجود دارد و به همین دلیل تنها یک درصد از مجموع قوانین تصویب شده در کشور مرتبط با سالمندان می باشد، و جای یک حرکت هدفمند در کنکاش جایگاه های خالی حقوق سالمندی با تکیه بر مفاهیم نوین اجتماعی و روان شناختی سالمند، خالی است لذا دبیرخانه شورای ملی سالمندان در نظر دارد بر اساس تفاهم نامه همکاری بین بخشی این سازمان با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد؛ جهت تدوین لایحه قانونی مرتبط با امور سالمندان برای ارائه و درج در قوانین ششم توسعه کشور؛ با حضور اساتید و صاحب نظران و کارشناسان حوزه سالمندی “نشست تخصصی نقد و بررسی احکام سالمندان با توجه به برنامه ششم توسعه کشور” را در روز ۲۶/۵/۹۴ در تالار تلاش از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ را با شرکت ۱۲۰ نفر از متخصصین حوزه سالمندی برگزار نماید.

747477432

این نشست تخصصی در دو بخش سخنرانی اساتید و کارگروه نقد و بررسی قوانین حوزه سالمندی اجرا خواهد شد. در بخش اول مدعوین شنونده سخنرانی اساتید صاحب نظر در حوزه سالمندی با موضوعات تخصصی مرتبط با سالمندان خواهند بود.

در بخش دوم صاحب نظران و اساتید شرکت کننده به طرح مسأله، نقد و بررسی قوانین مرتبط با حوزه سالمندی پرداخته و در نهایت پس از جمع بندی پیشنهادات به احکام اساسی؛ جهت درج در برنامه توسعه ششم دست خواهیم یافت؛ شایان ذکر است نشست تخصصی دوم در شهریورماه جهت جمع بندی نهایی برگزار خواهد شد.

قبل از برگزاری نشست تخصصی دبیرخانه اقداماتی را در خصوص تشکیل یک کمیته تخصصی با حضور اساتید حوزه سالمندی انجام داده است که این کمیته تهیه یک پیش نویس نهایی از مطالبات حوزه سالمندی را بر عهده خواهد داشت و این پیش نویس در بخش دوم نشست تخصصی قرائت شده و به نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.

در جریان بارش افکار مدعوین؛ کمیته ثبت نظرات و جمع بندی نهایی پیشنهادات دستگاه های عضو شورا و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه سالمندی را پس از گذشت ۱۰ روز از برگزاری نشست فوق بر عهده داشته و در نهایت با نظارت و هماهنگی دبیرخانه کتابچه جمع بندی نهایی نظرات و پیشنهادات تدوین و در نشست تخصصی دوم که در شهریورماه برگزار می گردد قرائت و در اختیار مسئولین و متخصصین حوزه سالمندی قرار خواهد گرفت. اعضای کمیته علمی برخی از اعضای هیئت مدیره انجمن تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از جمله: جناب آقای دکتر دلبری و سرکار خانم دکتر صحاف می باشند.

posterA4

در صورت هرگونه سوال در مورد نشست میتوانید با سرکار خانم یوسفیان کارشناس دبیرخانه شورای ملی سالمندان که مسئولیت اجرای این نشست را برعهده دارد، با شماره تلفن ۶۶۴۵۲۶۵۱ تماس بگیرید.

لازم به گفتن است: سالن کنفرانس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، کوچه استقلال، مجتمع فرهنگی تلاش واقع شده است.