تورهای یک‌روزه زیارت برای سالمندان خراسان‌رضوی

سالخوردگان بالای ۶۵سال خراسان‌رضوی با مشارکت فرمانداران شهرستان‌ها شناسایی شده و درقالب تورهای یک‌روزه به مشهد مقدس و زیارت حضرت‌رضا(ع) مشرف خواهند شد.

سالخوردگان بالای ۶۵سال خراسان‌رضوی با مشارکت فرمانداران شهرستان‌ها شناسایی شده و درقالب تورهای یک‌روزه به مشهد مقدس و زیارت حضرت‌رضا(ع) مشرف خواهند شد.
این خبر را محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی به شهرآرا اعلام می‌کند و در این‌باره می‌گوید: در این راستا، تفاهم و برنامه‌ریزی اولیه با آستان قدس رضوی انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این طرح از دهه کرامت امسال کلید بخورد.
وی ادامه می‌دهد: این اقدام درقالب تورهای یک‌روزه پیگیری می‌شود و براساس آن، فرمانداران هر شهرستان از سالمندان بالای ۶۵سال برای حضور در این برنامه دعوت به عمل می‌آورند. همچنین امکانات لازم برای انتقال این افراد به مشهد ازسوی فرمانداری‌ها تدارک دیده می‌شود.
واحدی درخصوص روند اجرای این طرح در مشهد هم بیان می‌کند: پس از انتقال این افراد به مشهد، مسئولیت کاروان به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود تا بستر زیارت و بهره‌مندی ایشان از برنامه‌های مختلف فرهنگی را فراهم آورد. همچنین در پایان این سفر یک‌روزه، این افراد با وسایل نقلیه مجهز به محل سکونتشان بازگردانده می‌شوند. 
وی خاطرنشان می‌کند: این تورها در مرحله اول برای سالمندان خراسان‌رضوی برنامه‌ریزی شده‌اند و در‌قالب آن‌ها، روزانه سیصد نفر از برنامه‌های زیارتی و فرهنگی آستان قدس رضوی بهره‌مند خواهند شد. 
﷯ زیارت سالانه ١٢هزار نفر از حرم رضوی درقالب طرح «معین‌الضعفاء»
اما سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی هم در گفتگو با شهرآرا، این اقدام را درراستای تداوم طرح «معین‌الضعفاء» عنوان می‌کند و می‌گوید: در طرح مذکور، آستان قدس رضوی با مشارکت برخی دستگاه‌ها اقدام به برگزاری تورهای زیارت می‌کند. مخاطبان این برنامه نیز بیماران صعب‌العلاج، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یا بهزیستی، معلولان و همچنین سالمندان هستند.
وی در تشریح ساز‌وکار این طرح عنوان می‌کند: در این تورهای یک‌روزه، افراد از درِ منزلشان توسط خادمان مشایعت شده و پس از انتقال به حرم رضوی و زیارت و بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی، مجددا با وسایل نقلیه به منزلشان بازگردانده می‌شوند.
منبتی با بیان اینکه درقالب طرح «معین‌الضعفاء»، سالانه دوازده‌هزار نفر به زیارت امام‌رضا(ع) مشرف می‌شوند، بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در دهه کرامت، با اختصاص سه رواق به این زائران، روزانه حدود دوهزار نفر درقالب گروه‌های زیارتی از این برنامه بهره‌مند شوند.