سالمندان وعده غذایی بیشتر و با حجم کم مصرف کنند

تعداد وعده‌های روزانه غذای سالمندان می‌توان تا ۵ وعده و شامل تمامی مواد غذایی موجود در هرم غذایی توصیه شده به سالمندان باشد.

عنایت الله کلیج افزود: تعداد وعده‌های روزانه غذای سالمندان می‌توان تا ۵ وعده و شامل تمامی مواد غذایی موجود در هرم غذایی توصیه شده به سالمندان باشد.
وی اظهار کرد: هرم غذایی سالمندان شامل: آب و مایعات، گروه نان و غلات، گروه میوه و سبزیجات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها، شیر و لبنیات کم چربی، مصرف بسیار کم گروه متفرقه از جمله (چربی، قند و نمک) و مکمل‌های تجویز شده توسط پزشک مانند کلسیم، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین د است.
کلیج به سالمندان توصیه کرد: تا حد امکان مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و گوشت سفید همچون مرغ و ماهی و یا حبوبات را جایگزین آن کنند.
این کارشناس تصریح کرد: محدود کردن مصرف نمک و شکر و جایگزین کردن فلفل، سیر، زنجبیل و سبزیجات خشک معطر برای مزه دار کردن غذا و استفاده از روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن غذا از دیگر توصیه‌های این کارشناس تغذیه به سالمندان است.
کلیج با بیان این که برخی از مواد غذایی در یک گروه می‌تواند معادل و جایگزین مناسبی برای یکدیگر باشند افزود: سالمندان می‌توانند در صورت عدم دسترسی به برخی مواد غذایی مذکور به دنبال جایگزین مناسب برای آن بوده و نیازهای تغذیه ای بدن خود را رفع کنند.