روند رشد آلزایمر در زنان دو برابر مردان است

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که در شرایط برابر، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان مسن که به مشکلات شناختی خفیف مانند اختلال حافظه یا دشواری در تفکر و تکلم دچار هستند دو برابر بیشتر از مردان است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که در شرایط برابر، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان مسن که به مشکلات شناختی خفیف مانند اختلال حافظه یا دشواری در تفکر و تکلم دچار هستند دو برابر بیشتر از مردان است.

همچنین طی مطالعه‌ی جداگانه‌ای اثبات شد که پس از انجام عمل جراحی و قرار گرفتن در معرض بیهوشی عمومی، توانایی‌های شناختی و فعالیت‌های مغزی زنان در مقایسه با مردان کاهش بیشتری می‌یابد. افرادی که به اختلالات شناختی خفیف دچار هستند، می‌توانند به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بپردازند اما تحلیل رفتن قوای مغزی این افراد را می‌توان معمولاً در مکالمات روزمره مشاهده کرد، علاوه بر این که شانس ابتلای این افراد به آلزایمر یا دیگر بیماری‌های زوال عقل و حافظه در مقایسه با دیگران بسیار بیشتر است.

در تحقیق نخست ۴۰۰ نفر که به اختلالات شناختی خفیف دچار بودند مورد مطالعه قرار گرفتند تا تغییرات رخ داده در توانایی‌های شناختی ایشان در یک بازه‌ی هشت ساله مورد بررسی قرار گیرد و برای این کار، هر یک از شرکت‌کنندگان در آزمونی حاوی ۱۱ بخش شرکت کرد که نتیجه‌ی آن بین ۰ تا ۷۰ امتیازدهی می‌شد.

به طور کلی زنان نتیجه‌ی چندان خوبی در این آزمون نگرفتند: روند از دست دادن توانایی‌های شناختی در مردان با متوسط ۱.۰۵ امتیاز پیشرفت می‌کرد در حالی که این میزان در زنان ۲.۳ بود. وجود ژن‌های خاصی باعث می‌شود روند از دست دادن این توانایی‌ها در بعضی افراد سرعت بیشتری داشته باشد اما پس از در نظر گرفتن وجود این ژن‌ها و عوامل دیگر مانند سن، تحصیلات، امتیاز اولیه‌ی توانایی‌های شناختی و امتیازات ثانویه، روند از دست دادن توانایی‌های مغزی در زنان همچنان سریع‌تر از مردان بود.

۴۸۹۰۱۳a

یافته‌های ما نشان می‌دهند که زنان و مردانی که در مرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند می‌توانند تجارب کاملاً متفاوتی در زمینه‌ی رویارویی با این بیماری داشته باشند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است همچنان عواملی ناشناخته وابسته به جنسیت، ژنتیک یا محیط وجود داشته باشند که بر سرعت از دست دادن توانایی‌های مغزی تاثیرگذارند و پرده برداشتن از این عوامل می‌بایست از اولویت‌های مطالعات آتی باشد.

همچنین احتمال ابتلای زنان مسن به بیماری آلزایمر در صورت انجام عمل جراحی و بیهوشی عمومی نیز در مقایسه با مردان بسیار بیشتر است. محققین می‌گویند بیشتر افرادی که در معرض بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند معمولاً به اختلالات شناختی ماندگار دچار نمی‌شوند اما تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که احتمال بروز این مشکلات در افراد مسن بسیار بالا است که باز هم روند از دست دادن این توانایی‌ها در زنان سریع‌تر است و سرعت آن با بالا رفتن تعداد جراحی‌های انجام شده افزایش نیز می‌یابد؛ گرچه هنوز مشخص نیست که آیا این اختلالات در اثر عمل جراحی بروز می‌کنند یا بیهوشی عمومی یا نتیجه‌ی هر دو عامل هستند.