حضور افراد سالمند و بازنشسته در جامعه ضروری است

علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بر تداوم حضور بازنشستگان و سالمندان در جامعه تاکید کرد.

علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی بر تداوم حضور بازنشستگان و سالمندان در جامعه تاکید کرد.

علیرضا رادفر در نخستین جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان استان گفت: نباید اجازه دهیم که ارتباط و حضور افراد سالمند و بازنشسته در جامعه کمرنگ شود و این موضوع باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار شورای سالمندان استان قرار گیرد.

وی هم‌چنین ساماندهی امور سالمندان را امری واجب عنوان کرد و افزود: حفظ شأن و حرمت افراد سالمند و سالخورده در آموزه‌های دینی و اسلامی ما مورد تاکید قرار گرفته و باید برای نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه بویژه در میان نسل جوان، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

رادفر اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که بخاطر برخی تغییر رفتارها در جامعه بویژه در میان جوانان، جایگاه افراد سالمند و سالخورده در جامعه خدشه‌دار شده، در حالی که در گذشته فرهنگ احترام به بزرگسالان و سالخوردگان نمود بیشتری داشت، لذا لازم است با انجام کارهای فرهنگی، به تقویت و نهادینه شدن فرهنگ تکریم و احترام به سالمندان کمک کنیم.

معاون استاندار و رئیس شورای ساماندهی امور سالمندان استان در ادامه بر لزوم برنامه‌ریزی و آماده نمودن شرایط مناسب در ساختار اداری برای افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند تاکید کرد و گفت:‌ متاسفانه در سیستم اداری، برنامه‌ای برای مناسب سازی شرایط برای بازنشستگی افراد پیش‌بینی نشده و نبود این برنامه‌ریزی، فرد را که یک عمر در یک سازمان کار کرده و امروز می‌خواهد بازنشسته شود، با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌سازد.

IMG_4333شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان1201

رادفر ادامه داد: نه تنها نباید ارتباط فرد بازنشسته با سازمان پس از بازنشستگی قطع شود، بلکه باید با اتخاذ تدابیر مناسب، از فکر و تجربه این افراد نیز استفاده شود.

وی هم‌چنین از شهرداری‌های استان خواست با انجام اقدامات مورد نیاز، حداقل نیازهای سالمندان در جامعه در بحث خدمات عمومی را تامین کنند.

بهره‌گیری از ظرفیت و توان سازمان‌های مردم نهاد در امر ساماندهی امور سالمندان از دیگر موارد مورد تاکید معاون سیاسی استاندار در این جلسه بود.

به گزارش ایسنا، خدادوست مدیرکل بهزیستی استان و دبیر شورای ساماندهی امور سالمندان استان نیز در این جلسه به ارائه آماری در خصوص تعداد سالمندان استان پرداخت و گفت: ۷٫۳۳ درصد از جمعیت استان یعنی ۲۱۸ هزار نفر از آن را افراد سالمند که در تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد بالای ۶۰ سال اطلاق می‌شود، تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بیش از ۱۴۰۰ سالمند بالای ۱۰۰ سال در استان داریم که بیشترین تعداد آنها در شهرستان سردشت هستند.

اعضای شورای ساماندهی امور سالمندان استان نیز در ادامه، به تشریح اقدامات و برنامه‌های پیش روی خود در جهت رسیدگی و رفع مسائل و مشکلات سالمندان استان پرداختند.