اجرای طرح پیشگیری معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح آموزشی پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح آموزشی پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمند در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

اجرای طرح پیشگیری معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار رفاهی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: طرح پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی سال گذشته در چهار استان نیازسنجی شد قرار است بزودی با برنامه‌ریزی اجرا شود.

وی ادامه داد: در این طرح یکسری از سالمندان به صورت خوشه‌ای انتخاب و با پر کردن پرسشنامه‌ای علت ناتوانی آنها مشخص می‌شود فشارخون، پوکی استخوان، ناشنوایی، از جمله عوامل مهم در بروز معلولیت‌ها در این افراد است.

رفیعی با اشاره به اینکه سال جاری در چهار استان هرمزگان، خراسان جنوبی،‌ یزد، مازندران آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها ناشی از دوران سالمندی اجرایی خواهد شد، افزود: برای اجرای این طرح مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: محتوای این طرح بر اساس نیازسنجی در استان‌ها در حال تدوین است که از نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی گفت: طرح پیشگیریاز معلولیت‌های ناشی از دوران سالمندی برای گروه‌های قبل و بعد از سالمندی اجرایی می‌شود.

IMAGE634769230796697233

** اجرای طرح آگاه‌سازی در پیشگیری از معلولیت‌ها

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات سازمان بهزیستی در کنار خدمت‌رسانی، افزایش خدمات و دسترسی به آن، بحث آگاه‌سازی در پیشگیری از معلولیت‌ها به صورت کمپین است، افزود: سازمان بهزیستی کشور در سه ماهه‌ی پایانی سال گذشته مشاوره ژنتیک را در چهار شهرستان از استان‌های یزد، خوزستان، بوشهر و سمنان اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده در استان یزد مشخص شد آگاه‌سازی و بالا بردن دانش مردم می‌تواند در پیشگیری از معلولیت‌ها نقش مهمی را ایفا نماید به طوری‌که در این استان ازدواج‌های فامیلی و پرخطر نسبت به سایر استان‌ها بسیار کاهش داشته است.

رفیعی گفت: سازمان بهزیستی در نظر دارد با استفاده از الگوی آگاه‌سازی در پیشگیری از معلولیت‌ها که آن را از استان یزد کسب نموده، کمپین آگاه‌سازی را اجرایی نماید.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در پایان با تأکید بر اینکه این کمپین در نیمه دوم سال جاری اجرایی می‌شود، تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور با ارائه‌ی آموزش‌های خاص به کارشناسان آنان را آماده خواهد کرد تا در همه استان‌ها به صورت بومی کمپین آگاه‌سازی را راه‌اندازی نمایند.