طب سالمندی در کشور رشد نکرده است

رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از بیماری‌های سالمندان قابل پیشگیری هستند ابن در حالی است که طب سالمندی در کشور رشد نکرده است.“حسین نحوی‌نژاد” در اولین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان زنجان، اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه شورای ملی سالمندان توسط هئیت وزیران اعلام شد که دبیری آن به […]

رییس دبیر خانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از بیماری‌های سالمندان قابل پیشگیری هستند ابن در حالی است که طب سالمندی در کشور رشد نکرده است.“حسین نحوی‌نژاد” در اولین جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان زنجان، اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه شورای ملی سالمندان توسط هئیت وزیران اعلام شد که دبیری آن به عهده سازمان بهزیستی است، البته این به معنی دخالت در وظایف سایر دستگاه‌های مرتبط در این حوزه نیست؛ بلکه برای ایجاد هماهنگی و هارمونی در سیاست‌گذاری در این حوزه است.

وی افزود: توجه و اهمیت به سالمندان تنها نیم قرن است که در کانون مجامع بشری قرار گرفته است؛ در حالی که دین مبین اسلام  و همچنین فرهنگ اصیل کشور ما توجه ویژه‌ای به  سالمندان در بطن مفاهیم خود داشته است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه جمعیت ایران رو به سالمندی دارد، تصریح کرد: در سال ۱۴۳۰شمسی از هر ۴ ایرانی یک نفر سالمند است  لذا نیاز سالمندان مختص به یک حوزه نیست و در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد که تشکیل شورای سالمندی جهت تسهیل در این امر است.

454545545

این مسوول با بیان اینکه ۸۰ درصد مسایل و مشکلات سالمندان قابل پیشگیری است، گفت: در برنامه توسعه‌ای کشور باید توجه ویژه‌ای به برنامه‌های مربوط به سالمندان توجه شود هرچند طبق آمار در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از سالمندان به همراه خانواده زندگی می‌کنند که این امر نقطه قوت برای این قشر محسوب می‌شود.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طبق پیمایش‌های صورت گرفته ۳۰ درصد از سالمندان کشور زیر خط فقر قرار دارند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد و ۲۸۰ هزار سالمند نیز تحت خدمات بهزیستی هستند.

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه طب سالمندی در کشور رشد نکرده است، افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین تست‌های غربالگری می‌توان از ابتلا به بسیاری بیماری‌های سخت و سرطان‌ها در سنین بالا پیشگیری کرد. همچنین توجه به سلامت روحی و روانی سالمندان ضروری است زیرا طبق آمار ۳۷ درصد از سالمندان از اختلالات سلامت روحی از جمله استرس، اضطراب و  افسردگی رنج می‌برند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور از تشکیل بنیاد نخبگان خبر داد و تصریح کرد: این بنیاد فضای مشخصی نیست بلکه با همسو کردن فعالیت حوزه‌های مختلف در مسائل مربوط به سالمندان با مشارکت خود آنها اقدامات موثری صورت می‌گیرد تا این قشر از جامعه به انزوا نرفته و حضور موثری در اجتماع داشته باشند. این بنیاد در چندیدن استان کشور تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود استان زنجان نیز در این حوزه با موفقیت وارد شود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان نیز در این جلسه گفت: راه‌اندازی اطاق‌های فکر با استفاده از پتانسیل قشر سالمند جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

“علی جعفری” اظهار کرد: مشارکت جدی همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه سالمندان زمینه بهبود وضعیت سالمندان را در سطح کلان فراهم می‌کند که تبعات آنشامل کل اجتماع می‌شود و باید توجه داشت در این حوزه به نیازهای معنوی سالمندان نیز توجه کافی شود.

وی افزود: ضروری است تا راهبردهای لازم در استان همسو با چشم‌اندازهای کلان اندیشیده شود تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

جعفری تصریح کرد: با راه‌اندازی اطاق‌های فکر می‌توان علاوه بر استفاده از تجارب و نظرات سالمندان از انزوا و گوشه‌گیری این قشر از جامعه جلوگیری کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان خاطرنشان کرد: با عنایت دولت تدبیر و امید به حذف سقف سنی از صندوق بیمه روستایی فرصت مناسبی برای تحت پوشش قرار دادن همه سالمندان روستایی در این حوزه فراهم شده و نهادهای حمایتی می‌توانند با بر عهده گرفتن حداقل پرداختی برای عضویت در این صندوق سالمندان نیازمند را نیز پوشش دهند.

در ادامه مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: ۳۰ درصد از سالمندان استان از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کنند.

“مرتضی مکاریان” اظهار کرد: دو شهر در استان به‌عنوان شهرهای دوستدار سالمند انتخاب شده‌اند که شامل شهر سلطانیه که شهر پایلوت مناسب سازی هم می‌باشد و همچنین شهر هیدج در شهرستان ابهر است.

وی افزود: طبق آمار نسبت سالمندی درکشور ۲/۸ است و در حال حاضر ۵/۶ میلیون جمعیت سالمند در کشور وجود دارد که این آمار رو به افزایش است و این رقم در استان زنجان بیش از ۸۶ هزار نفر می‌رسد  که نیازهای خاص خود را می طلبد.

مکاریان تصریح کرد: از جمله این نیازها به کارگیری ساز و کارهای مناسب برای جلوگیری از احساس انزوا، حفظ نقش و شان سالمندان، تقویت سازمان‌های مردم نهاد و همچنین وضع قوانین حمایتی از سالمندان و همچنین پیش‌بینی حمایت‌های بیمه‌ایی به صورت گسترده از جمله این اقدامات است.

این مسوول با بیان اینکه  تشکیل شورای سالمندی یکی از اقدامات کشوری در راستای دست یابی به این اهداف است، تاکید کرد: در حال حاضر ۵/۲۲  درصد سالمندان کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند؛ در حالی که این آمار در استان زنجان ۱۴ درصد بوده و بیانگر بهبود وضعیت سالمندان استان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های به‌عمل آمده بیش از ۳۰ درصد از سالمندان استان از حقوق بازنشستگی استفاده می‌کنند و  همچنین  ۲ هزار سالمند تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۵۰ سالمند در مراکز شبانه روزی نگه داری می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان نیز در این جلسه گفت: ۱۸ هزار سالمند در استان زنجان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

“کمال حسنی” اظهار کرد: ۱۸ هزار سالمند در استان زنجان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که ۱۲ هزار نفر از این تعداد زنان سالمند هستند که توجه ویژه در حوزه برنامه‌ریزی برای توانمند سازی را می‌طلبد.
وی افزود: تنها نیاز سالمندان مسائل اقتصادی و معیشتی نیست بلکه توجه به خدمات بیمه‌ایی نیز از درخواست‌های عمده در این حوزه است