عدم رعایت حقوق سالمندان؛ از آسیب‌های جوامع امروز

گروه حوزه‌های علمیه: متأسفانه در جامعه امروز، با وجود روایات بسیار در باب احترام به سالخوردگان، این حقوق رعایت نشده و حرمتشان حفظ نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین عزیزی در جلسه اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب (س)، به تبیین حق ناصح و همچنین حق بزرگترها و سالمندان، با محوریت رساله […]

گروه حوزه‌های علمیه: متأسفانه در جامعه امروز، با وجود روایات بسیار در باب احترام به سالخوردگان، این حقوق رعایت نشده و حرمتشان حفظ نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین عزیزی در جلسه اخلاق مدرسه علمیه حضرت زینب (س)، به تبیین حق ناصح و همچنین حق بزرگترها و سالمندان، با محوریت رساله حقوق امام سجاد (ع) پرداخت.

وی با اشاره به این مطلب که واعظ باید در نظر مخاطبان محبوبیت داشته باشد، گفت: حق ناصح این است که سخنانش را با دقت و متواضعانه گوش کرده و در صدد عیب جویی و امتحان او نباشیم.

این مدرس حوزه عنوان کرد: یکی از حقوق واعظ این است که اگر اندرز او صحیح بود، بپذیریم و خدا را شکر کرده، قدر اندرزش را بدانیم و اگر برخی جزئیات حرف او را نپسندیدیم او را متهم نکنیم و بدانیم که او در خیر اندیشی کوتاهی نکرده و عمد و تقصیری در کار نبوده است.

وی یاد آور شد: البته اگر اعتقادات واعظ فاسد است و در صدد القاء آن به دیگران باشد، نباید به او اعتماد کرد و میدان را برای او باز گذاشت، چرا که طبق فرمایش امام جواد (ع) ، پای سخن هر کس نشستی گویا او را پرستیده‌ای.

عزیزی سپس به تبیین حق سالخوردگان پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز، با وجود روایات بسیار در باب احترام به سالخوردگان، این حقوق رعایت نشده و حرمتشان حفظ نمی‌شود و این یکی از آسیب‌های موجود در جامعه است.

وی گفت: از منظر امام سجاد(ع)، حق سالخورده این است که او را احترام کنی و از موضع گیری در برابر او بپرهیزی، چرا که او در تقوا و مسلمانی بر تو مقدم است.

این استاد در خاتمه افزود: پیشی نگرفتن بر سالمند و بردباری در مقابل نظرات او از مصادیق احترام است، که باید به صورت یک فرهنگ در جامعه رواج یابد.