ساخت نخستین هتل سالمندان کشور در بیرجند

رئیس بهزیستی بیرجند از ساخت هتل سالمندان در بیرجند خبر داد و گفت: این هتل نخستین تجربه در کشور است و برای سالمندانی که توان جسمی بهتری دارند، در نظر گرفته شده است.  [divider] حسن شرفی صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌هایی که در بهزیستی شهرستان بیرجند انجام می‌شود، متفاوت از برنامه‌های بهزیستی […]

رئیس بهزیستی بیرجند از ساخت هتل سالمندان در بیرجند خبر داد و گفت: این هتل نخستین تجربه در کشور است و برای سالمندانی که توان جسمی بهتری دارند، در نظر گرفته شده است.

 [divider]

حسن شرفی صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌هایی که در بهزیستی شهرستان بیرجند انجام می‌شود، متفاوت از برنامه‌های بهزیستی استان است، اظهار داشت: یک سوم برنامه‌های بهزیستی در بهزیستی مرکز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های واحد پیشگیری آگاه‌سازی، مشاوره و درمان است که بیشتر از طریق مراکز غیردولتی‌ که مجوز دارند این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی بیرجند با بیان اینکه هدف بخش توانبخشی و اجتماعی کم کردن جامعه هدف است، افزود: برای جلوگیری و پیشگیری از معلولیت‌ها از طریق مراکز ژنتیک یک واحد دولتی و دو واحد غیردولتی فعال هستند.

شرفی تصریح کرد: در واحد اجتماعی از طریق دفاتری که در حوزه بهزیستی وجود دارد، مانند مهدکودک شهری و روستایی، دفاتر شبه خانواده، مراکز شبانه‌روزی، شیرخوارگاه بهزیستی شهرستان بیرجند خدمات ارائه می‌دهد.

وی ابراز داشت: در مراکز شیرخوارگاه افراد تا سن استقلال از طریق مراکز دولتی خدمات دریافت می‌کنند.

رئیس‌ اداره بهزیستی بیرجند یادآور شد: ۶‌ هزار و ۶۸۳ معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی بیرجند ثبت شده که از این تعداد ۶۹۳ نفر مستمری‌بگیر هستند.

این مسئول از ساخت هتل سالمندان در بیرجند خبر داد و گفت: این هتل نخستین تجربه در کشور است و برای سالمندانی که توان جسمی بهتری دارند، در نظر گرفته شده است. 

شرفی افزود: این هتل شامل ۴۲ سوئیت در دو طبقه ساخته می‌شود و در حال حاضر دو خانه سالمند در بیرجند فعالیت می‌کنند.

وی متذکر شد: تعداد معلولان حسی و حرکتی ۲ هزار و  ۹۶۶ نفر، ذهنی ۲ هزار و ۸۷۹ نفر و بیماران روانی مزمن ۳۴۲ نفر شناسایی شده‌اند.

این مسئول عنوان کرد: تلاش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هدف بر این است که در روستاها از طریق تمام‌یارها و تسهیل‌گرها خدمات به معلولان در روستاها ارائه شود تا این افراد نیاز به مراجعه به بهزیستی در شهر نداشته باشند.

رئیس‌ اداره بهزیستی بیرجند با بیان اینکه از ابتدای طرح توانبخشی در سال گذشته تعداد ۴۱۹ معلول شناسایی شده‌اند، اضافه کرد: این طرح ۶۵ درصد روستاها را پوشش می‌دهد.

شرفی یادآور شد: تا شش ماه آینده تمام روستاها زیر پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هدف قرار می‌گیرند.

وی از وجود ۶۲ سالمند معلول زیر پوشش بهزیستی بیرجند خبر داد و متذکر شد: در حال حاضر و با پیشرفت علم معلولیت در ابتدای تولد کاهش یافته است.

این مسئول در پایان اذعان داشت: از ابتدای سال جاری میزان ۵۰ درصد معلولان جسمی و حرکتی ناشی از تصادفات بوده‌اند.