اولین جلسه شورای مشورتی سالمندان بهزیستی برگزار شد

به مناسبت فرا رسیدن هفته تکریم منزلت سالمندان و درآستانه روز جهانی سالمند؛صبح امروز”نخستین جلسه مشورتی سالمندان” با حضور دکتر هاشمی رئیس سازمان بهزیستی و جمعی از پیش کسوتان و سالمندان فرهیخته کشور،برگزار شد. [divider] به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی در این نشست که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان […]

به مناسبت فرا رسیدن هفته تکریم منزلت سالمندان و درآستانه روز جهانی سالمند؛صبح امروز”نخستین جلسه مشورتی سالمندان” با حضور دکتر هاشمی رئیس سازمان بهزیستی و جمعی از پیش کسوتان و سالمندان فرهیخته کشور،برگزار شد.
[divider]

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی در این نشست که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی برگزار شد، دکتر همایون هاشمی دبیر شورای ملی سالمندان و رئیس سازمان بهزیستی کشور، ضمن تشکر از تشکیل این جلسه،بر  مداومت این جلسات و برگزاری آن به صورت ادواری  در طول سال تاکید کرد.

فرهیختگان شرکت کننده در این همایش شامل اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگان سازمان بهزیستی و همچنین جمعی از فعالان اجتماعی در امور مختلف مربوط به سالمندان  بودند .دکتر هوشنگ بیضایی نخستین متخصص طب سالمندی در ایران  نیز،در این جلسه حضور داشت .

این جلسه با هدف ارائه گزارشی از مطالبات جامعه سالمندی به شورای ملی سالمندان و همچنین بیان نظرات و پیشنهادهایی برای توانمند کردن سالمندان و پربار کردن هرچه بیشتر این دوره از زندگی برگزار شد.

 سالمندان ؛ثروت بزرگ جامعه

 دکتر هاشمی در ابتدای سخنان خود  ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جلسه ،گفت:۶ میلیون سالمندثروت بزرگی است که در جامعه ما وجود دارد و این یک حقیقت شیرین و قابل افتخار است.

 وی گفت: بهزیستی به عنوان سازمان پیشگیری محور و توانمند ساز ، در حوزه سالمندان مطالبه گر است و صیانت از سالمندان را وظیفه خود می داند

دکتر هاشمی از برگزار کنندگان و حاضرین جلسه خواست تا پیش از برگزاری دومین جلسه شورای مشورتی سالمندان،قطع نامه ای تدوین کنند و طی آن مطالبات سالمندان از وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و رئیس جمهوری را مطرح نمایند تا به مجلس ارائه شود.

 

 همکاری و همراهی مجلس برای  توانمند سازی سالمندان

  در این جلسه همچنین دکترشهلا میرگلو بیات ، نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشت .وی با اشاره به اینکه سالمندان نور چشم کشور هستند؛ گفت: توانمند سازی سالمندان می تواند باعث ارتقای کشور شود و دولت باید با تمهیداتی همچون راه اندازی مراکز توانمند سازی سالمندان ؛ از خروج نیروهای باتجربه و توانمند از چرخه اقتصادی کشور جلوگیری کند و مجلس نیز در این راه همکاری لازم را خواهد داشت.

 

 تغییر نگاه جامعه به سالمندان؛اصل اول مطالبات

 در این جلسه پیشنهادهای مختلفی از سوی حضار و صاحب نظران مطرح شد . هر یک از فرهیختگان جلسه با توجه به نوع فعالیت و تجربه خدمتی خود، پیشنهاد ویژه ای برای بهبود وضعیت سالمندان مطرح کرد.

تغییر نگاه جامعه به سالمندان از طریق آموزش های ویژه به اعضای جامعه به خصوص جوانان ؛تغییر و افزایش  سن آغاز سالمندی (که در حاضر ۶۰ سال در نظر گرفته شده است) ،آشنا کردن سالمندان با حقوق اولیه شان در جامعه و ….. از اصول مشترک و مورد توافق اعضای جلسه بود.

 

 همچنین پیگیری و جدیت در مناسب سازی فضاهای عمومی و معابر،پوشش بیمه ای رایگان برای تمامی سالمندان،آموزش های پیش از بازنشستگی برای کارمندان در آستانه سن سالمندی و ….. از دیگر موارد پیشنهادی این جلسه بود.

شایان ذکر است در پایان جلسه ؛با تقدیم هدیه ای از سوی سازمان بهزیستی؛ از مدعوین قدردانی شد.