سالمندان تحت پوشش بهزیستی در اولویت اختصاص مسکن

همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری هفته سالمند با بیان این مطلب گفت: بسته کاملی از خدمات متنوع سازمان بهزیستی به سالمندان ارایه می‌شود که یکی از اولویت‌های اساسی سازمان تعلق مسکن به سالمندان نیازمند تحت پوشش سازمان است.  [divider] وی افزود: یکی از تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای سالمندان اعطای چهار […]

همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری هفته سالمند با بیان این مطلب گفت: بسته کاملی از خدمات متنوع سازمان بهزیستی به سالمندان ارایه می‌شود که یکی از اولویت‌های اساسی سازمان تعلق مسکن به سالمندان نیازمند تحت پوشش سازمان است.

 [divider]

وی افزود: یکی از تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای سالمندان اعطای چهار میلیون وام بلاعوض و حمایت‌های اجتماعی و برخورداری از معافیت‌های ساخت مسکن از شهرداری‌ها و شوراهای شهر است.

 رییس سازمان بهزیستی یکی از رویکردهای این سازمان را ایجاد و تقویت مؤسسات حامی سالمندان برشمرد و گفت: در حال حاضر ۸۹۹ مورد تشکل و NGO‌ مرتبط با حوزه سالمندان داریم که نسبت به سال ۹۰ رشد مضاعفی داشته است.

 وی با تأکید بر اینکه باید در جامعه به سمتی حرکت کنیم که رفاه اجتماعی هدفمند و هوشمند ابتدا در اختیار گروه‌ها قرار گیرد، گفت: امروز سه عنوان کتاب در حوزه سالمندان با عناوین سالمندان در آینه قانون، دانستنی‌هایی برای سالمندان و کتابی مرتبط با بیماری پوکی استخوان رونمایی شده و به صورت رایگان در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد.

 ۲۰ درصد سالمندان از بیمه بهره‌مند نیستند

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: در کشور بالغ بر ۱۶ میلیون نفر سالمند داریم که تنها ۱۵ درصد آنان شاغل هستند.

 هاشمی گفت: همچنین ۸۶ درصد سالمندان با خانواده و ۳/۷ درصد آنها به صورت قطع تنها زندگی می‌کنند.

 وی با بیان اینکه ۲۸۵ هزار نفر از سالمندان از پکیج خدمتی سازمان بهزیستی شامل خدمات نگهداری، توانبخشی و غیره بهره‌مند هستند، خاطر نشان کرد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش تأمین اجتماعی و سایر ارگان‌ها قرار دارند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

 به گفته هاشمی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ درصد سالمندان در کشور از بیمه بهره‌مند نیستند.

 وی توضیح داد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها بخصوص بیمه سلامت از فرصتی که در دل اجرای هدفمندی یارانه‌هاست، بهره برده و بتوانیم این ۲۰ درصد را به حداقل ممکن برسانیم.

 وی تدوین پیش‌نویس سند ملی استراتژیک سالمندان را یکی از کارهای صورت‌گرفته در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: امیدواریم این سند در هیئت دولت به عنوان یک سند بالادستی به تصویب رسیده و بر اساس آن مطالبات سالمندان را از نظر سازما‌ن‌ها و ارگان‌ها داشته باشیم.