استفاده سازمان بهزیستی از مقالات و دستاوردهای کنگره سالمندی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” اعلام کئرد؛ این سازمان، مقالات و دستاوردهای کنگره سالمندی را مورد استفاده قرار می دهد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی “بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان” گفت: سازمان بهزیستی، از مقالات ، دستاوردهای علمی و تجربه کسب شده در این کنگره، استفاده می کند چرا که به دنبال استانداردسازی خدمات، استفاده بهینه از منابع و جلب مشارکت بخش های دولتی و خصوصی در ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات به گروههای هدف است.

دکترحسین نحوی نژاد افزود: سازمان بهزیستی کشور هم اکنون به ۵۰۰ هزار سالمند در کشور، خدمات شبانه روزی و روزانه ارائه می دهد و با دبیرخانه شورای ملی سالمندان که سازمان بهزیستی کشور متولی آن است ، در کنار بقیه سالمندان کشور قرار دارد.

 وی تاکید کرد: نباید ما فراموش کنیم که “سالمندی”، یک مساله مدیکال نیست بلکه بیشتر، جنبه اجتماعی دارد و اگر به جنبه های اجتماعی آن توجه نکنیم یا کمتر توجه کنیم ، مشکلات مدیکال سالمندان نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه سنتی به “سالمندی” را تغییر دهیم، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، پیشرو در این مهم است و با تربیت نیروی متخصص در رشته خاص سالمندی (سالمندشناسی)، تلاش می کند تا ضمن ارتقای آگاهی جامعه، وضعیت این قشر از جامعه را بهبود بخشیده و سالمندان را از سبک زندگی سالم برخوردار کند.

دکتر نحوی نژاد اظهارداشت: فقط ۱۰ درصد سالمندان ایران، تنها زندگی می کنند، ولی شرایطی که بر بقیه سالمندان در خانواده ها حاکم است، نیاز به تغییر نگرش سنتی دارد.

وی تصریح کرد: نگرش سنتی، باعث می شود که امروزه سالمندان با مشکلاتی همچون ازدواج، استفاده از رنگ های شاد و یا جهت شرکت درمحافل شاد و شادمانی کردن، روبه رو باشند، درصورتی که معنویت نیز حکم می کند که هر انسانی شاد باشد و نباید به سالمندان، به عنوان جمعیت فراموش شده نگاه کرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با ارائه تعریف جدیدی از سالمندی که در جهان مطرح شده است، گفت: سالمندی، آن دیدگاه و برداشت هر فرد نسبت به خودش است. بنابراین ، نه سن جوانی ، نشانه جوانی است و نه سن سالمندی، نشانه پیری است بلکه جامعه ای پیر محسوب می شود که خود را اسیر ناتوانی و بیماری کرده و از بازار تولید و فعالیت دور کند.

دکتر نحوی نژاد با تاکید بر اینکه باید یک زنجیره ارائه خدمات تعریف کنیم، افزود: ضمن آنکه با برنامه ریزی صحیح و توجه به نیازها، می توان سالمندی پویا و سالم را تجربه کرد و اگر از سنین کودکی ، این برنامه ریزی صورت نمی گیرد، حداقل، از میان سالی به فکر آینده بود و در واقع، تولدی دوباره را برای خود ترسیم کرد.

وی همچنین با اشاره به شیب تند رشد جمعیت سالمند در کشور طی سالهای اخیر و این پیش بینی، که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، از هر چهار ایرانی ، یک نفر سالمند خواهد بود، خاطرنشان کرد: تمامی سالمندان دارای یک رده از نیازهای جسمی ، روانی ، اجتماعی و اقتصادی نیستند و با توجه به شرایط و توانمندی آنان، نمی توان همه را در میان نیازمندان و وابستگان به خدمات عمومی قرار داد.

وی افزود: نیروی بالقوه و تجربه این افراد تحت شرایطی ، می تواند به نیازهای جامعه و خلاء ای که از طریق جوانان، قابل جبران نیست، پاسخ بدهد، همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا، از نیروهای سالمند بخصوص در مواقع بحرانی ، برای کمک به دیگر سالمندان استفاده می شود.

وی در پایان سخنانش، از تمامی دست اندرکاران برگزاری این کنگره بین المللی تشکر و قدردانی کرده و ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان تنها متولی رسیدگی به مسایل معلولان، سالمندان و دیگر گروههای هدف، آمادگی دارد ، با مراکز علمی خارج از کشور با محوریت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تفاهم نامه همکاری منعقد کند تا بتواند دوره های مشترک آموزشی برگزار کرده و تجارب خود را با دیگر کشورها، به اشتراک بگذارد.