تأکید بر آموزه‌های دینی در فرهنگ‌سازی برای نگهداری سالمندان

نرجس بختیار خلج مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان بر آموزه‌های دینی در فرهنگ‌سازی برای نگهداری سالمندان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان، نرجس بختیار خلج در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان اظهار داشت: اهمیت و لزوم پرداختن به مسئله زنان به عنوان نیمی از جمعیت تأثیرگذار برکسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: امروزه با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه هستیم و این بیانگر افزایش امید به زندگی در زنان و حاکی از موفقیت کشور در عرصه سلامت و رفاه است و افزایش زنان سالمند می‌تواند به عنوان یک سرمایه اجتماعی به فرصت تبدیل شود.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده افزود: پدیده سالمندی زمانی که در کنار سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد موجب اعتدال در جامعه می‌شود یعنی در سال‌های آتی ما فراوانی جمعیت جوان را خواهیم داشت و از طرف دیگر با فراوانی سالمندان و حضور این دو گروه در کنار یکدیگر اعتدال ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: از نتایج برقراری عدالت جنسیتی و ایجاد فرصت‌های حضور اجتماعی زنان جوان ایجاد اشتغال پایدار است که افزایش اعتماد به نفس کسب درآمد و حفظ سلامت روحی آنها را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر شاهد سالمندی مطلوب خواهیم بود.

2L3A3896

وی با اشاره به اینکه تحقق بیمه زنان خانه‌دار پشتوانه مهمی برای دوران سالمندی آنها خواهد بود، گفت: با توجه به دغدغه‌های خانواده در دنیای مدرن و فرهنگ سازی احترام به سالمند و نگهداری از سالمندان باید آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار دهیم چرا که سالمندان و به ویژه سالمندان زن می‌توانند با برنامه‌ریزی از مظاهر قدرت نرم در حفظ و تقویت کانون خانواده باشند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور زنان و خانواده افزود: برخی معتقدند که از پیامدهای دوران سالمندی افزایش وابستگی است اما ما باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمتی ببریم که وابستگی سالمندان به ویژه در حوزه اقتصادی به کمترین حد ممکن برسد که این موضوع در مورد زنان سالمند مهمتر است.

وی عنوان کرد: تا هر اندازه فضای سالمندی زنان رو به بهبود برود در شادابی و بهبودی سالمندان مرد نیز موثر است. مداخله زنان در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ ریزی‌ها با هدف ارتقای کیفیت زندگی دختران و زنان تأثیر مستقیمی در ورود با کیفیت آنها به دوران سالمندی خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبحث سالمندی تا اندازه‌ای اهمیت دارد که در کشور فرانسه در سال ۱۹۷۳ دانشگاه سالمندان ایجاد شد که هدف از آن رسیدن به یافته‌های جدید، همگام شدن سالمندان با پیشرفت جوامع، آماده سازی آنها برای زندگی جدید و بررسی تغذیه دوران سالمندی بوده است.