تدوین سند سالمندی و حمایت های اجتماعی استراتژی بهزیستی در حوزه سالمندی

انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان، تدوین سند سالمندی با نگاه همه جانبه و حمایت های اجتماعی از سالخوردگان را از اقدامات بهزیستی برشمرد و گفت: سالمندی پدیده ای زیست شناختی و اجتناب پذیر است، لذا نباید بیماری تلقی شود.

«انوشیروان محسنی‌بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان با بیان اینکه سالمندی یک پدیده زیست‌شناختی است نه یک بیماری. بر توجه افزایش جمعیت سالمندان در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی و رعایت بهداشت فردی شرایطی به وجود آمد تا با گروه اجتماعی سالمندان روبرو شویم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: در حال حاضر ۸٫۲ درصد جمعیت کشور یعنی برابر با بیش از ۶ میلیون نفر سالمند در ایران وجود دارند که جمعیت آنها رو به افزایش است؛ بنابراین دست‌اندرکاران سیاست‌گذار و تصمیم‌سازان باید برای این گروه برنامه‌ریزی‌های مدونی در باعاد حقوقی، اجتماعی و … داشته باشند.

وی در ادامه به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص وضعیت سالمندی دنیا در آینده اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۵ جمعیت کمتر از ۲۵ سال دنیا با جمعیت بالای ۶۵ سال برابر خواهد بود.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه زمانی که فرد در سن بازنشستگی قرار می‌گیرد، گمان می‌کند که اثربخشی گذشته را ندارد و خود به خود آثار روحی و روانی سبب مشکلات خاصی می‌شود، افزود: با توجه به مسائل ویژه سالمندی نیازمندیم به این گروه توجه ویژه شود و با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و مصرف دارو در زنان سالمند بیشتر از مردان است و همچنین کیفیت زندگی و سواد مردان سالمند نسبت به زنان بیشتر است، نیاز است به این گروه توجه ویژه شده و برنامه‌ریزی‌های خاصی برای آنها انجام شود.

2L3A3895

رئیس سازمان بهزیستی کشور، در ادامه به مقایسه شاخص امید به زندگی میان زنان و مردان سالمند پرداخت و گفت: امید به زندگی در زنان سالمند بیش از مردان است؛ به طوری که در کشور ما امید به زندگی زنان ۳ سال بیشتر از مردان است؛ در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته بیش از ۵ سال است؛ لذا تعداد زنان سالمند در دنیا بیش از مردان است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه بهزیستی متولی قانونی سالمندی بوده و شورای ملی سالمندی در بهزیستی فعالیت می‌کند، عنوان کرد: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تدوین سند سالمندی اقدام بزرگی را برای این قشر به ثمر رساند و همچنین آنکه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز لایحه رعایت حقوق سالمندان را نیز تدوین کرده است که هر کدام آنها آماده ارائه به دولت هستند.

محسنی‌بندپی ضمن اشاره به آنکه یک چهارم عمر هر فرد در سن سالمندی سپری می‌شود، افزود: باید این ظرفیت در جامعه ایجاد شود که بتواند از توانایی،‌ تجربه و دانش این گروه استفاده کند. همچنین آنکه صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌های تکمیلی و غیره نیز باید همانند گذشته به حمایت‌های خود به این گروه ادامه داده و آن را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه دولت لایحه حمایت از حقوق معلولان را به مجلس ارائه کرد که امیدواریم این لایحه بزودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، در پایان یادآور شد: امیدواریم همکاری‌های مشترک بهزیستی با معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری بتوانیم قوانین پویا و اثرگذارتری را برای زنان و همچنین سالمندان بالاخص زنان سالمند داشته باشیم.