ضرورت ارتقای جایگاه سالمندان در جامعه ‌

” قربانعلی سعادت” استاندار آذربایجان غربی از برگزاری دومین جلسه شورای ملی سالمندان استان آذربایجان‌غربی خبر داد.

” قربانعلی سعادت” استاندار آذربایجان غربی از برگزاری  دومین جلسه شورای ملی سالمندان استان آذربایجان‌غربی خبر داد.

” قربانعلی سعادت” استاندار آذربایجان غربی در دومین جلسه شورای ملی سالمندان استان که با هدف برنامه ریزی‌های لازم برای تکریم و دلجویی از سالمندان در سالن جلسات حوزه استانداری برگزار شد، افزود: تکریم و ارج نهادن به جایگاه بزرگترها و سالمندان یکی از مهمترین موارد مورد توجه در جامعه است، ولی آنچه باید مد نظر قرار گیرد این است که برای سالمندان و بازنشستگان برنامه خاصی در نظر گرفته نمی‌شود، لذا هر اداره‌ای می‌تواند برای بازنشستگان خود نیز برنامه ریزی کرده و از توان و تجارب آنها بخصوص به عنوان مشاور بهره گیرد.

‌وی با تاکید بر ارتقای جایگاه سالمندان در جامعه افزود: با شناخت و مطالعه پیرامون و انجام اقدامات و برنامه ریزی‌های مناسب و مؤثر می‌توان ضمن پیشگیری و کاهش مشکلات فعلی و آتی سالمندان، موجبات ارتقاء و بهبود هر چه بیشتر موقعیت آنان را در خانواده و جامعه را فراهم آورد.

‌استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: درک وضعیت سالمندان باید به‌صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و زمینه‌ای فراهم شود تا از تجربیات سالمندان استفاده کنیم، به آنان احترام بگذاریم و حضور سالمندان را موجب افزایش نشاط جامعه بدانیم.

8008

وی خواستار زمینه سازی‌های لازم برای شرکت و استفاده سالمندان از طرح ورزش‌های همگانی، تشویق برای تشکیل سازمان‌های مردم نهاد حامی سالمندان، فرهنگسازی، تعمیق و ترویج باورهای دینی و سنتی شد.

همچنین، مدیرکل بهزیستی استان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت تشکیل شورای سالمندان، گفت: با توجه به وضعیت جمعیتی کشور و استان که در سال‌های آتی با افزایش بی رویه پدیده سالمند روبرو خواهیم شد، لذا اهمیت برنامه ریزی و تنظیم اولیه خدمات برای سالمندان در تمام سطوح لازم و ضروری است و از این رو به دنبال اصلاحی در برنامه ریزی‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی هستیم تا از مسائل و مشکلاتی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد، کاسته شود.

‌خدادوست با بیان اینکه بر اساس تعاریف افراد بالای ۶۰ سال سالمند هستند، افزود: در حال حاضر ۶ میلیون سالمند در کشور وجود دارد که در آذربایجان غربی ۷٫۷۳ درصد جمعیت یعنی بیش از ۲۳۷ هزار نفر را افراد سالمند به خود اختصاص داده که این رقم در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۰ درصد جمعیت خواهد رسید.

وی در ادامه به بیان عمده مشکلات سالمندان استان پرداخت و گفت: افزایش شکاف بین دو نسل به دلیل علاقه نسل جدید به زندگی مستقل و مشکلات آپارتمانی و استیجاری، افزایش نرخ بیوه گی در زنان سالمند، بالابودن نرخ بیسوادی بین سالمندان و عدم توجه به مسائل بهداشتی و کیفیت زندگی، پایین بودن بیمه تکمیلی سالمندان و بالا بودن هزینه‌های نگهداری و درمانی برای خانواده‌ها، نبود مراکز درمانی و متخصص طب سالمندی در استان و نبود مراکز نگهداری موقت سالمندان از جمله این مشکلات است.

‌در ادامه جلسه گزارشی از برنامه ها و اقدامات انجام گرفته در مورد ارتقای سالمندان توسط مدیران عضو شورای ملی سالمندان ارائه شد.