افسردگی سلامت سالمندان را تهدید می کند.

جواد فصیح‌فرد کارشناس سالمندان مرکز بهداشت بویراحمد افزود: کاهش وزن و اشتها، اختلال خواب، احساس بی‌ارزشی و سربار بودن، تصور مداوم مرگ، کاهش یا عدم علاقه به سرگرمی‌ها و تفریحات پیشین، گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع، نشانه‌های افسردگی سالمندان است. وی با تاکید بر جدی گرفتن این مشکل در افراد مسن، عنوان کرد: با افزایش فعالیت […]

جواد فصیح‌فرد کارشناس سالمندان مرکز بهداشت بویراحمد افزود: کاهش وزن و اشتها، اختلال خواب، احساس بی‌ارزشی و سربار بودن، تصور مداوم مرگ، کاهش یا عدم علاقه به سرگرمی‌ها و تفریحات پیشین، گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع، نشانه‌های افسردگی سالمندان است.

وی با تاکید بر جدی گرفتن این مشکل در افراد مسن، عنوان کرد: با افزایش فعالیت ذهن و بدن افسردگی کاهش می‌یابد و باید سالمندان افسرده را به فعالیت‌های مورد علاقه آنان ترغیب کرد.

این کارشناس اظهار داشت: قدم زدن، فعالیت‌های هنری، دیدن فیلم یا رفتن به موزه و هرآنچه باعث فعال نگه داشتن ذهن و جسم سالمند و بازگشت سلامت او می شود.

فصیح‌فرد ادامه داد: بیرون رفتن گروهی، ملاقات با دوستان و آشنایان و رفتن به اجتماعات و گروه‌های همسالان، می‌تواند سالمندان را در مقابله با تنهایی و انزوا یاری دهد.

کارشناس سالمندان مرکز بهداشت بویراحمد، یادآور شد: اگر قادر به شناسایی علایم افسردگی و یافتن راه‌های موثر برای حمایت از سالمندان مبتلا به افسردگی باشیم، آن‌ها نیز می‌توانند زندگی شاد و شیرینی را تجربه کنند.

  • خوردن تخم مرغ موجب سلامت چشم می شود

یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: ترکیبات “لوتئین” و “گزانتین” موجود در تخم‌مرغ موجب سلامت چشم ‌می‌شود و افراد سالم می‌توانند روزانه یک عدد تخم‌مرغ بخورند.

سمانه عزیزی افزود: تخم‌مرغ ماده‌ای غذایی حاوی پروتئین‌های با کیفیت بالا است که تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن در آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: پروتئین تخم‌مرغ نقش مهمی در ایجاد سیری دارد و سالمندان می توانند با نظر پزشک معالج خود برای حفظ  توده عضلانی، تخم‌مرغ بخورند.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به ترکیبات “کولین” در تخم‌مرغ، عنوان کرد: “کولین” ماده‌ای ضروری برای متابولیسم در بدن است و نقش مهمی در تکامل مغز جنین دارد.

عزیزی ابراز داشت: عامل تولید کلسترول خون، اسیدهای چرب اشباع  و ترانس هستند و کلسترول تخم‌مرغ خطری برای سلامت مصرف‌کنندگان ندارد.

وی یادآور شد: مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ در افراد سالم و سه عدد در هفته برای دیابتی‌ها و بیماران قلبی عروقی مفید است.

  • ورزشکاران عینک‌های آفتابی زردرنگ استفاده کنند

یک کارشناس بهداشت گفت: در هوای مه‌آلود و ورزش‌هایی که نیاز به سرعت بالا دارند، مانند دومیدانی یا تنیس، بهتر است از عینک‌های آفتابی زردرنگ و کهربایی استفاده شود.

علی مکارمی افزود: برای هنگام رانندگی و عموم افراد نیز عدسی‌های دودی و خاکستری مناسب‌تر است.

وی با اشاره به عدم محافظت مناسب عینک‌های آفتابی آینه‌ای در برابر اشعه خورشید، اظهار داشت: عینک‌هایی که عدسی آن‌ها در بالا تیره هستند و به سمت پایین روشن‌تر می‌شوند، انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

مکارمی با توصیه به استفاده از عینک‌های آفتابی دارای شیشه‌های پلاریزه، عنوان کرد: ذرات نور یا فوتون‌ها به شکل موج حرکت می‌کنند و شیشه‌های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند که به دلیل افقی بودن اکثر امواج منعکس شونده و مضر، این نورها مسدود شده و به چشم نمی رسند.

این کارشناس بهداشت پرتوها، ادامه داد: این عدسی ها در برابر نورهای منعکس شده، مانند نور روی آب، برف و جاده بسیار مؤثر هستند.

وی عنوان کرد: بیشترین ساعت استفاده از عینک آفتابی در شرایط معمولی بین ۱۰ صبح تا ۱۶ است، اما گاهی قبل و بعد این ساعت نیز لزوم استفاده از عینک ضروری است.

مکارمی با بیان اینکه اشعه های مضر خورشید دو اشعه ی ماورای بنفش و مادون قرمز هستند و باعث ایجاد آب مروارید و کوری چشم می شوند، گفت: علاوه بر این دو اشعه، میزان روشنایی بسیار مهم است که این موضوع اغلب مورد توجه عموم افراد نیست.

وی افزود: هنگام خارج شدن از منزل یا نگاه کردن به کوه پوشیده از برف، چشم به یک‌باره با نوری حدود هزار برابر بیشتر از نور قبلی روبرو می‌شود و آسیب آن غیرقابل جبران است.

این کارشناس بهداشت با اشاره به ترکیبات “پلی‌کربنات” در عدسی عینک‌های تقلبی، اظهار داشت: “پلی‌کربنات” به آسانی خراش برداشته و می دارند و این شیارها موجب شکست نور و آسیب به چشم می‌شود.

مکارمی در خصوص راه‌های شناخت عینک تقلبی، عنوان کرد: می‌توان عدسی عینک آفتابی را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار داده و چنانچه پس از یک دقیقه عینک فرومتیک تغییر رنگ داد، باید از خرید عینک آفتابی خودداری کرد.