۶ درصد بستریهای فوری مربوط به سقوط سالمندان است

آمارها نشان می دهد تقریبا ۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستریهای فوری ناشی از سقوط، مربوط به سالمندان است.  [divider] آرزو دهقانی کارشناس آموزش اورژانس کشور اظهارداشت: بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله سقوط می کنند و در نیمی از این موارد، سقوط مکرر است. […]

آمارها نشان می دهد تقریبا ۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستریهای فوری ناشی از سقوط، مربوط به سالمندان است.

 [divider]

آرزو دهقانی کارشناس آموزش اورژانس کشور اظهارداشت: بیش از یک سوم افراد ۶۵ ساله یا مسن تر هر ساله سقوط می کنند و در نیمی از این موارد، سقوط مکرر است.

وی افزود: تقریباً یکی از هر ۱۰ سقوط منجر به آسیب جدی از جمله شکستگی لگن، سایر شکستگی ها، خونریزی داخل مغزی و سایر آسیبهای جدی بافت نرم یا آسیب به سر می شود. سقوط تقریباً ۱۰ درصد مراجعات به بخش اورژانس و ۶ درصد بستریهای فوری را در بین افراد مسن را تشکیل می دهد.

مدیر روابط اورژانس کشور ادامه داد: همچنین ۱۵٫۱ درصد از کل سقوط ها در گروه سنی ۶۰ تا بیشتر از ۸۰ سال مشاهده می شود. که از این ۱۱٫۱ درصد ۳٫۸ موارد در زنان و ۷٫۳ در مردان رخ می دهد. متاسفانه ۷٫۳ درصد منجر به معلولیت می شود.

وی گفت: سقوط همراه با محدودیت در حرکت، کاهش در توانایی انجام فعالیتهایی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن، خرید یا خانه داری و افزایش احتمال استقرار در خانه سالمندان است. اگر چه تعداد کمی از سقوط ها یک علت دارند، اکثراً به علت تقابل بین فاکتورهای مستعد کننده طولانی یا کوتاه مدت و فاکتورهای شتاب دهنده کوتاه مدت در محیط فرد ایجاد می شود.

دهقانی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، آرتریت، علائم افسردگی، شرایط ایستادن، اختلال شناختی، بینایی، تعادل، راه رفتن، یا قدرت عضلانی و استفاده از بیش از ۴ داروی نسخه شده، به علاوه ، خطر سقوط با افزایش تعداد این فاکتورهای خطر افزایش می یابد. در طول یک ماه پس از ترخیص از بیمارستان، خطر سقوط بالاست، به خصوص در بین بیماران پیر که آنقدر ضعیف هستند که نیاز به مراقبت بهداشتی در خانه پیدا می کنند.

وی افزود: برای پیشگیری از سقوط در سالمندان می توان برای آنها از پله های با ارتفاع کم استفاده کرد. راه پله ها و راهروها کاملا تمیز بوده و در مسیر آن هیچ چیز(کاغذ، کفش، کتاب، …) گذاشته نشود و از روشنایی کافی در شب برخوردار باشد تا سالمندان در مسیر رفت و آمد دچار حادثه نشوند. از اتاق هایی که کف سرامیک و لغزنده دارند برای سکونت سالمندان استفاده ننمائید زیرا در صورتیکه مبتلا به پوکی استخوان باشند با یک زمین خوردن کوچک دچار شکستگی بزرگی می شوند.

دهقانی تاکید کرد: ارتفاع تخت سالمندان مناسب با قد آنان بوده و دارای حفاظ باشد. در کنار اوالت و دوش روی دیوار، دستگیره جهت ایمنی سالمندان نصب نمایید.