رشدجمعیت سالمندان، افزایش دیابتی ها را درپی دارد

رییس انجمن دیابت ایران گفت: احتمال ابتلا به دیابت در افراد با بالارفتن سن، افزایش می یابد و از آنجایی که شمار سالمندان ایران رو به افزایش است در سال های آتی با جمعیت زیادی از بیماران دیابتی مواجه می شویم.دکتر اسدالله رجب گفت: درحال حاضر حدود هفت میلیون نفر معادل ۱۰ درصد از جمعیت […]

رییس انجمن دیابت ایران گفت: احتمال ابتلا به دیابت در افراد با بالارفتن سن، افزایش می یابد و از آنجایی که شمار سالمندان ایران رو به افزایش است در سال های آتی با جمعیت زیادی از بیماران دیابتی مواجه می شویم.دکتر اسدالله رجب گفت: درحال حاضر حدود هفت میلیون نفر معادل ۱۰ درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ هستند اما با توجه به افزایش تعداد سالمندان، در سال های آتی این رقم نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: در سال ۱۳۵۵ جمعیت بالای ۶۵ سال کشور ۵/۳ درصد و در سال ۱۳۸۵، ۲/۵ درصد بود این درحالی است که در سال ۱۳۹۰ این میزان به ۷/۵ درصد از کل جمعیت کشور رسید.

رجب اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد سالمندان غیردیابتی دچار اختلالات عروقی هستند در حالی که این میزان در مورد سالمندان دیابتی به ۸۰ درصد می رسد.

وی افزود: هزینه های درمان دیابت برای بیماران دیابتی و کشور بسیار سنگین است به گونه ای که بر اساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۱ درصد بودجه بهداشتی کشورها صرف درمان بیماران دیابتی شده است.

رجب اظهار داشت: با توجه به رقم بالای هزینه های درمانی دیابت و همچنین افزایش تعداد سالمندان کشور، لازم است از هم اکنون برنامه های جامعی برای کنترل و درمان دیابت در سطح کشور آغاز شود.

وی به لزوم مقوله آموزش به افراد سالم جامعه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و همچنین آموزش به بیماران دیابتی برای کنترل و درمان بیماری خود اشاره کرد و افزود: بشر امروزی به دلیل شیوه زندگی ماشینی و کمبود وقت آزاد برای یادگیری باید از طریق رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب آموزش ببیند.

رجب ادامه داد: با توجه به چند وجهی بودن بیماری دیابت و درگیر شدن تمام بدن در این بیماری، درمان و کنترل دیابت بر محور بیمار بنا می شود به این صورت که بیماران با کسب اطلاعات لازم در درمان بیماری خود شریک می شوند.

وی گفت: بر این اساس باید سالمندان دیابتی در دوره های آموزش مخصوص به خود شرکت داده شوند تا بتوانند با همکاری پزشک معالج در درمان خود شریک و سهیم باشند.

منبع: ایرنا