موهای سیاهی که سپید می‌شوند

گاه سخنی از سوی بزرگان خانواده آتش فتنه‌ای را خاموش ساخته و یا تفرقه و کدورتی را به وفاق و آشتی مبدّل می‌سازد و وجود سالمندان در خانواده مایه دلگرمی، امید، انس و معاشرت فامیل است. دوران پیری یکی از ادوار زندگی است در صورتی که جامعه و افراد در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را […]

گاه سخنی از سوی بزرگان خانواده آتش فتنه‌ای را خاموش ساخته و یا تفرقه و کدورتی را به وفاق و آشتی مبدّل می‌سازد و وجود سالمندان در خانواده مایه دلگرمی، امید، انس و معاشرت فامیل است.

دوران پیری یکی از ادوار زندگی است در صورتی که جامعه و افراد در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و با کلیشه‌های منفی که وجود دارد به نحوه درستی برخورد کنند، سالمندی نیز دورانی لذت‌بخش است مضاعف بر اینکه فرد سالمند توشه‌ای از تجارب و آموخته‌های متعددی است که می‌تواند برای دیگران نیز سودمند واقع شود.

در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما، مجموعه افراد فامیل، به بزرگ خاندان احترام می‌گذارند و در کارها با او مشورت کرده و در اختلافات به رأی و نظر و داوری‌اش ارج می‌نهند.

گاه سخنی از سوی بزرگان آتش فتنه‌ای را خاموش ساخته و یا تفرقه و کدورتی را به وفاق و همدلی و آشتی تبدیل می‌سازد.

در فرهنگ ملی و دینی ایران تاکید زیادی بر تکریم سالمندان شده است و این اصل در بسیاری از فرهنگ‌ها به ویژه کشورهای شرقی آمده است.

سالمند در خانواده‌ یک رکن مهم محسوب می‌شود و می‌تواند کانون خانواده را گرم نگه ‌دارد، اعضای خانواده نیز می‌توانند از تجارب سالمندان در اداره خانواده بهره‌مند شوند و خانواده از سردرگمی نجات یابد.

سالمندان، گنجینه‌هایی گران‌بها از تجربه‌های بسیار و اندوخته‌های گران‌بارند. این تجربه و اندوخته سالمندان، می‌تواند راهنما و راه‌گشای جوانان و کسانی باشد که هنوز در سراشیبی مشکلات زندگی، تجربه‌ای نیندوخته‌اند.

چه بسا با مشورت و راهنمایی یک سالمند توانا و مهربان، می‌توان از بسیاری از ضررها در خانواده و حتی جامعه جلوگیری کرد بنابراین، قشر سالمند جامعه برای جوانان و حتی میان‌سالان بهترین راهنما هستند و شایسته است بر توانمندی‌هایشان ارج نهاد و از تجربیاتشان استفاده شایسته و لازم را کرد.

وجود بزرگان و سالمندان در خانواده مایه دلگرمی، امید، انس و معاشرت فامیل است. از این رو رسول خدا(ص) فرمودند: «برکت و خیر ماندگار، همراه بزرگ‌ترهای شماست.» و در سخن دیگری از ایشان است که «پیرمرد در میان خانواده‌اش، همچون پیامبر در میان امت است» و این اشاره به همان نقش محوری، فروغ بخشی، صفاآوری، و نیز هدایت و ارشاد است که در وجود آنان نهفته شده و این جایگاه شایسته تقویت و تکریم است.

  • روزهایی که در انتظار من و توست

شاید شنیده باشید که دعا می‎کنند که خدا آنها را محتاج فرزندانشان نکند. این دعای پدر و مادرهایی است که امروز تنها مانده‌اند و همین تنهایی به اضافه ناتوانی، آنها را به فرزندانشان نیازمند کرده است.

وقتی جوان هستیم و با کودکانمان بازی می‌کنیم و سعی داریم تا نیازهای مختلف آنها را تامین کنیم، سخت است که باور کنیم ممکن است روزی از راه برسد که ما به فرزندانمان نیاز داشته باشیم. ممکن است این نیاز، روحی و معنوی باشد، مهم این است که این یک واقعیتی است که در زندگی هر انسانی ممکن است اتفاق بیفتد.

وقتی جوان بود، مرا به دنیا آورد و بهترین سال‌های عمرش را برای رشد و تربیت من، صرف کرد، در تمامی مراحل زندگی همراه و غمخوارم بود، به خاطر غم‌هایم غمگین می‌شد و با شادی‌هایم می‌خندید.

هیچ‌گاه مرا فراموش نمی‌کرد و آرزو داشت مرا خوشبخت و شادمان ببیند. آری! او مادر است. مادری که امروز پیر شده و پدر نیز دیگر در کنار او نیست.

عصر امروز به همت حامد عرب‌زاده مدیر سازمان مردم‌نهاد جمعیت سرزمین خورشید و جمعی از اعضای این سمن و همراهی علی رضایی معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان جنوبی، مهدی عجمی‌نژاد رئیس اداره ورزش و جوانان و حسن شرفی رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند، دسته‌جمعی به مرکز نگهداری سالمندان کیمیا و امام رضا(ع) رفتیم و با تقدیم گل و هدیه از مقام والای این پدران و مادران تجلیل کردیم و علاقه و احترام خود را نسبت به سالمندان گرامی نشان دادیم.

دست‌های گرم و مهربان پدران و مادران، همان کسانی که بهترین لحظات زندگی خود را برای زندگی بخشیدن به عزیزانشان صرف کردند را به نشانه قدردانی و محبت فشردند، بوسیدند و عرضه داشتند هر چند خانه سالمندان مکانی در حد مقام والای آنان نیست اما با تمسک به سخن گهربار پیامبر مهربانی که فرمود: «دعای پدر و مادر در حق فرزند از دعای من پیغمبر به اجابت نزدیک‌تر است» بهترین تبریک پیشاپیش عید را همواره نثارشان کردند و از محضر این پدران و مادران پاک سیرت خواستند نسبت به فرزندانشان دعای خیر کنند چرا در این زمان بیشتر از همیشه بدان محتاج‌ترند.

خانه سالمندان بانوان کیمیا به سرپرستی فاطمه فروتنی، زیر نظر سازمان بهزیستی خراسان جنوبی شامل ۲۰ کارمند (۱۶ نفر تمام وقت و ۴ نفر پاره وقت)، دکتر فیزیوتراپ، مسئول تغذیه و پرستار است که از ۲۴ سالمند دارای بیماری آلزایمر و در مواردی بی‌سرپرست و بدون خانواده حاضر در این مرکز به بهترین نحو ممکن نگهداری می‌کند.

مرکز نگهداری سالمندان آقایان مهر امام رضا(ع) شهرستان بیرجند با مجوز سازمان بهزیستی خراسان جنوبی به سرپرستی خراشادی فعال است که با داشتن ظرفیت اسمی ۵۰ نفر، در حال حاضر ۲۷ سالمند از جمله سه پدر شهید دوران دفاع مقدس به صورت شبانه‌روزی و با بهره‌مندی از خدمات بهداشتی، رفاهی و کادری مجرب و کارشناسان درمانگر و روانشناسان اجتماعی در این مرکز نگهداری می‌شوند.